Prima pagină » Informații utile » Acte necesare asigurare locuință. De ce este important acest document

Acte necesare asigurare locuință. De ce este important acest document

01 dec. 2024, 16:00,
în Informații utile

Dacă ești proprietarul unei case, află ce acte sunt necesare pentru asigurarea locuinței. Acesta este un pas esențial pentru protejarea bunurilor împotriva unor evenimente neprevăzute, precum incendii, inundații sau cutremure.

În România, încheierea unei astfel de asigurări poate fi obligatorie, conform legii, dar și o opțiune voluntară care oferă protecție suplimentară.

Acte necesare asigurare locuință

În România există două tipuri principale de asigurări pentru locuință, una dintre ele fiind cea obligatorie, reglementată prin Legea nr. 260/2008. Aceasta oferă acoperire pentru trei riscuri de bază, respectiv cutremur, inundații și alunecări de teren. Valoarea maximă acoperită este de 10.000 de euro sau 20.000 de euro, în funcție de tipul locuinței. Cea de-a doua este cea facultativă, opțională, ce oferă protecție suplimentară, acoperind riscuri extinse, precum incendii, furturi, explozii sau vandalism. Aceasta completează asigurarea obligatorie.

Astfel, pentru a încheia o asigurare a locuinței, indiferent dacă este obligatorie sau facultativă, va trebui să pregătești actul de identitate, iar în cazul în care imobilul este deținut de mai mulți proprietari, este posibil să fie solicitate copiile actelor tuturor co-proprietarilor. În plus, este nevoie de actul de proprietate care, în funcție de speță, poate fi contract de vânzare-cumpărare, certificat de moștenitor, contract de donație, contract de schimb sau hotărâre judecătorească definitivă. De asemenea, extrasul de carte funciară este necesar pentru a dovedi că imobilul este înregistrat legal și pentru a identifica datele exacte ale proprietății. În general, acesta trebuie să fie recent, de obicei nu mai vechi de 30 de zile.

Opțional, unele firme pot solicita schița locuinței sau planul cadastral, mai ales în cazul asigurărilor facultative, pentru riscuri extinse. De asemenea, dacă dorești să închei o asemenea asigurare, va trebui să prezinți dovada existenței poliței PAD, care este obligatorie. Acest document este valabil doar împreună cu asigurarea obligatorie. În plus, unele firme pot solicita informații suplimentare, precum certificatul energetic al clădirii, dovada de reședință, dacă asigurarea este pentru chiriași, sau fotografii recente ale locuinței.

De ce este important acest document

Odată ce ai adunat toate documentele necesare, procesul este relativ simplu. Dacă locuința nu este deja acoperită de o poliță PAD, va trebui să începi cu aceasta. Ulterior, poți opta pentru o asigurare facultativă. Este recomandat să compari ofertele mai multor asiguratori pentru a găsi cea mai avantajoasă poliță. De asemenea, trebuie să ții cont de faptul că unele companii pot solicita o inspecție fizică a locuinței, mai ales în cazul polițelor facultative. La final, după verificarea documentelor și stabilirea riscurilor acoperite, vei semna contractul de asigurare și vei primi polița.

În cazul unui dezastru natural, reparațiile locuinței pot fi extrem de costisitoare, iar asigurarea îți oferă sprijin financiar. Cea obligatorie este cerută prin lege, iar lipsa acesteia poate atrage sancțiuni, însă cea facultativă îți protejează locuința și bunurile împotriva riscurilor care nu sunt acoperite de polița PAD, cum ar fi incendiile sau furturile. Costul asigurării depinde de mai mulți factori, precum tipul locuinței, și anume casă sau apartament, valoarea locuinței sau localizarea geografică.

Înainte de a semna orice document, asigură-te că înțelegi clar ce riscuri sunt acoperite și care sunt excluderile. De asemenea, este indicat să consulți recenziile și istoricul companiei înainte. În plus, trebuie să știi că, dacă faci modificări majore la locuință, ai obligația de a informa firma pentru a actualiza actele necesare pentru asigurarea locuinței.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`