Senatul României a realizat achiziții rapide, fără licitație, pentru accesorii vestimentare și gadgeturi de lux. În doar câteva zile, Camera superioară a Parlamentului a comandat și plătit pentru 291 de eșarfe personalizate, 252 de portofele pentru femei și bărbați, 202 curele pentru bărbați, 292 de perechi de butoni, 160 de serviete din piele de bivol, 200 de stickuri, 150 de stilouri și 143 de cravate.
Aceste achiziții, în valoare totală de aproximativ 283.000 de euro, au fost făcute prin 13 contracte, potrivit dezvăluirilor publicate de Jurnalul.
Achiziții de lux în Senat, pe banii românilor
Produsele achiziționate sunt de lux, eșarfele fiind din mătase 100%, cusute manual și prezentate în cutii elegante bleumarin. Portofelele, la rândul lor, sunt din piele naturală de bovine, și toate aceste articole au fost cumpărate de la aceeași firmă.
Achizițiile nu s-au limitat la aceste produse. Pe 3 septembrie, instituția a comandat și 160 de serviete din piele naturală, în valoare de aproximativ 44.000 de euro. Însă procesul de cumpărături nu a început recent, ci chiar înainte de alegerile locale și europarlamentare, când, pe 6 iunie, au fost achiziționate 168 de curele pentru bărbați, 200 de perechi de butoni și o serie de cravate și eșarfe, toate însumând aproximativ 34.000 de euro.
Deși Senatul are 136 de parlamentari, dintre care doar 25 sunt femei, volumul acestor achiziții de lux ridică semne de întrebare cu privire la cine va beneficia de toate aceste produse. Toate achizițiile au fost făcute de la firma SC 12 Dav Avenue SRL.
Banii primiți de partide de la AEP
Autoritatea Electorală Permanentă a distribuit către șase partide politice, până în luna iulie inclusiv, suma de 159 de milioane de lei, dintr-un total estimat de 314 milioane de lei pentru 2024. În august, partidele au primit încă 22 de milioane, conform datelor prezentate de ExpertForum.
Sumele repartizate până în iulie au fost următoarele:
- PSD: 60,6 milioane lei
- PNL: 51,4 milioane lei
- USR: 27,7 milioane lei
- AUR: 12,2 milioane lei
- Pro România: 2,29 milioane lei, din care o parte a fost direcționată către un executor judecătoresc.
- PMP: 891.725 lei pentru iunie și iulie, iar în total, 5,27 milioane lei după recuperarea unor fonduri reținute anterior de AEP din cauza disputelor interne din partid.
În perioada ianuarie-iulie, cele șase partide au cheltuit 231 de milioane de lei, adică aproape 145% din suma primită. Partidele pot utiliza economiile din lunile anterioare și nu sunt obligate să respecte strict limitele lunare. În primele șapte luni, cheltuielile au depășit veniturile în cazul AUR (261%), USR (185%) și PNL (156%), iar PSD a cheltuit 107% din veniturile sale. PMP a utilizat jumătate din fonduri, iar Pro România doar o cincime.
Cea mai mare parte a cheltuielilor a fost alocată pentru:
- Presă și propagandă: 130 milioane de lei (56%)
- Consultanță politică: 19,6 milioane de lei (8,5%)
- Personal: 18,8 milioane de lei (8,1%)
- Activități politice: 14 milioane de lei (6,1%)
- Sondaje de opinie: 13,4 milioane de lei (5,8%)
- Bunuri mobile și imobile: 8,9 milioane de lei (3,8%)
- Producția și difuzarea de spoturi publicitare: 6 milioane de lei (2,6%)
- Chirii: 5 milioane de lei (2,2%)
- Alte categorii: 15,3 milioane de lei (6,6%)
Cele mai mari cheltuieli s-au înregistrat în aprilie (56 milioane lei) și martie (32 milioane lei), înaintea alegerilor locale și europarlamentare. În iulie, partidele au cheltuit 33 milioane lei, în creștere față de lunile electorale mai (32 milioane) și iunie (27 milioane). Creșteri semnificative s-au observat la USR (de la 3,6 la 8,8 milioane lei), iar PNL a cheltuit cu 2 milioane mai mult față de iunie. PSD a înregistrat o scădere de aproape un milion de lei, iar cheltuielile AUR și PMP au rămas constante sau au scăzut.
Partidele au continuat să investească masiv în presă și propagandă, iar în luna iulie, 63% din fonduri (21 milioane lei) au fost direcționate în această categorie. PSD a cheltuit 5,8 milioane de lei, mai puțin decât în lunile anterioare, în timp ce PNL și USR au înregistrat creșteri.
Pentru consultanță politică, partidele au cheltuit în iulie 2,2 milioane lei, iar cele mai mari sume au fost alocate de PNL (1,7 milioane lei) și PSD (286 mii lei).
Cheltuielile pentru sondaje de opinie au scăzut în iulie, cu PSD cheltuind cel mai mult (894 mii lei), iar PNL și USR mult mai puțin. Pro România și PMP nu au alocat fonduri pentru acest capitol.
În ce privește personalul, partidele au cheltuit 3 milioane de lei, USR și PSD fiind cele mai generoase la acest capitol, cu sume de peste 1 milion de lei fiecare.
Investițiile în bunuri mobile și imobile s-au ridicat la 1,4 milioane de lei, majoritatea fiind făcute de PNL.