Acești români vor primi banii înapoi de la stat! În prima jumătate a acestui an, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, prin direcția Centrul European al Consumatorilor, a recuperat o sumă considerabilă în favoarea românilor nemulțumiți de unele produse sau servicii. Guvernul a dat ordin. Iată în ce condiții pot primi cetățenii care au sesizat nereguli bani de la stat.
Acești români vor primi banii înapoi de la stat!
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), prin direcția Centrul European al Consumatorilor, a recuperat, doar în prima jumătate a anului 2024, suma de 225.000 de euro în favoarea românilor nemulțumiți de diferite servicii și produse.
„Faţă de primele 6 luni ale anului trecut, ponderea solicitărilor legate de serviciile de transport aerian (anulări sau întârzieri ale zborurilor) se menţine în topul clasamentului domeniilor care generează plângeri ale consumatorilor, înregistrând, însă, o scădere a numărului de solicitări.”, arată ECC România.
Potrivit datelor ECC România, se observă o creştere uşoară la sesizările primite în urma achiziţiei online de îmbrăcăminte, încălţăminte, mobilă şi echipamente de gospodărie. Guvernul a anunțat că românii nemulțumiți de unele produse pot primi banii înapoi dacă fac reclamații sau sesizări în scris.
Ce reclamații au făcut cetățenii
Pe lista reclamațiilor făcute de către români, 31% au vizat transporturile, inclusiv transportul aerian, rutier, feroviar, naval și închirierile auto, 22% au fost legate de îmbrăcăminte și încălțăminte, 13% au implicat diverse produse și servicii, precum servicii financiare, obiecte de uz personal (ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire) și alte servicii, 13% au fost legate de mobilier, echipamente pentru gospodărie și întreținerea de rutină a gospodăriei, incluzând electrocasnice și mobilier, 7% au fost legate de recreație și cultură, incluzând electronice, bunuri pentru sport, camping, animale de companie, concerte și muzee. În perioada ianuarie-iunie 2024, ECC România a instrumentat peste 3.200 de solicitări sosite de la consumatori români. Acțiunea face parte din angajamentul Guvernului de a proteja interesele și banii românilor. Rămâne de văzut dacă noul proiect de lege va da roade și dacă o parte din românii nemulțumiți de servicii și produse își vor putea recupera banii de la stat.
O altă lege recentă vine de la UE pentru români și vizează obiectele electrocasnice. Este vorba despre directiva europeană privind repararea produselor. Directiva europeană privind repararea produselor se va aplica în mod egal tuturor companiilor care operează pe piața UE. Producătorii vor avea obligația de a oferi servicii de reparații pentru bunurile enumerate în Anexa II, atâta timp cât acestea sunt supuse cerințelor de reparabilitate. Anexa II cuprinde mașini de spălat, mașini de spălat cu uscător, frigidere, mașini de spălat vase, televizoare, aspiratoare, uscătoare de rufe, echipamente de sudură, smartphone-uri, tablete, telefoane fără fir, servere și produse de stocare a datelor, mărfuri care încorporează baterii de mijloace ușoare de transport. Orice consumator din UE are dreptul de a solicita reparații de la producător, indiferent de locul în care compania își desfășoară activitatea.
Comisia Europeană va supraveghea punerea în aplicare a directivei de către statele membre. Dacă un stat membru nu transpune corect Directiva europeană, Comisia poate iniția o procedură de încălcare a dreptului comunitar. Producătorii din afara UE trebuie să se conformeze directivei la nivel european. Responsabilitatea reparației este a reprezentantului autorizat, a importatorului sau a vânzătorului bunurilor introduse pe piața UE. Consumatorii vor avea acces la un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparație. Acest formular va include detalii despre prețul și durata reparației în funcție de defectul constatat. Pentru a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni dedicate fiecărei țări.