Prima pagină » Local » A8, autostrada „Unirii” Tg. Mureș – Iași – Ungheni, va avea 61 de tuneluri
A8, autostrada „Unirii” Tg. Mureș – Iași – Ungheni, va avea 61 de tuneluri

A8, autostrada „Unirii” Tg. Mureș – Iași – Ungheni, va avea 61 de tuneluri

19 aug. 2024, 12:50, 1 ,
Elena Nicoleta BUJOR în Local

În contextul accelerării construcției de autostrăzi în România, se lucrează și la cele mai complexe structuri de infrastructură: tunelurile forate. În apropiere de Curtea de Argeș, se construiește un tunel de 1,35 km, format din două galerii separate, fiecare având două benzi de circulație.

Cel mai lung tunel planificat din România va avea aproape 3 km.

A8, autostrada „Unirii” Tg. Mureș – Iași – Ungheni, va avea 61 de tuneluri

Acesta este realizat prin metoda „cut & cover,” care presupune excavarea completă a dealului pe unde trece autostrada, instalarea unei structuri casetate, urmată de acoperirea acesteia cu pământ pentru a reface peisajul original.

Primul tunel forat în întregime, de tip clasic, pe o autostradă din România este construit pe autostrada A1 Sibiu – Pitești, în Secțiunea 4, între Tigveni și Curtea de Argeș. Tunelul, cu două galerii separate, fiecare cu două benzi și o bandă de urgență, este forat pe sub Dealul Momaia, având o lungime de 1,35 km. Construcția se realizează prin metoda NATM (New Austrian Tunneling Method), care implică excavarea secvențială a tunelului și consolidarea pereților cu straturi de beton pulverizat. Constructorul, compania austriacă PORR, a început lucrările în octombrie 2023 și a finalizat mai mult de jumătate din tunel. Termenul de finalizare pentru întreaga secțiune este martie 2027, însă există șanse ca aceasta să fie deschisă până la sfârșitul anului 2026.

România intră într-o nouă etapă, cea a „tunelurilor de autostradă.” Conform planurilor oficiale, în următorii 10-20 de ani vor fi construite nu mai puțin de 73 de tuneluri, cu perspective pentru noi proiecte pe măsură ce alte studii de fezabilitate vor fi aprobate. De exemplu, autostrada A13 Brașov – Bacău va traversa munții prin tuneluri, dar numărul și amplasarea acestora vor fi stabilite în studii viitoare. Similar, pentru A3 Ploiești – Comarnic – Brașov, o autostradă montană, studiul de fezabilitate este încă în desfășurare, potrivit profit.ro.

Câte tuneluri vor avea autostrăzile din România

Printre proiectele de tuneluri aflate deja în execuție sau planificare se numără:

A1 Sibiu – Pitești: Autostrada va avea 9 tuneluri, cel mai lung având 1,7 km. Secțiunea 4, aflată în execuție, include un tunel de 1,35 km sub Dealul Momaia, iar pe Secțiunea 3, Tigveni – Cornetu, se va construi Tunelul Poiana, de 1,7 km. Secțiunea 2, pe Valea Oltului, va avea șapte tuneluri, cu lungimi variate între 500 m și 1,6 km.

A8 Autostrada „Unirii” Tg. Mureș – Iași – Ungheni: Aceasta va avea în total 61 de tuneluri, devenind autostrada cu cele mai multe tuneluri din România. Pe segmentul montan Tg. Mureș – Tg. Neamț vor fi construite 47 de tuneluri, cu lungimi între 70 m și 940 m, iar pe segmentul Tg. Neamț – Iași – Ungheni vor fi realizate alte 14 tuneluri.

A1 Deva – Lugoj: Cele două tuneluri „pentru urși,” de 2,13 km, sunt parte din secțiunea lipsă a autostrăzii Lugoj-Deva. Aceste tuneluri au fost impuse pentru a păstra culoarele de tranzit ale mamiferelor mari din zona Carpaților Occidentali.

A3 Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău: Cel mai lung tunel de autostradă planificat din România, Tunelul Meseș, va avea aproape 3 km și va fi parte din Autostrada Transilvania. Proiectul este în etapa de licitație, incluzând și construirea a 65 de viaducte, poduri și pasaje pe o distanță de 41 km.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`