Prima pagină » National » A avut loc lansarea Raportului „educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”. Președintele Klaus Iohannis a participat

A avut loc lansarea Raportului „educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”. Președintele Klaus Iohannis a participat

11 ian. 2022, 14:22,
în National

Marți, președintele Klaus Iohanis a participat la lansarea în dezbatere publică a Raportului „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”, care a fost elaborat de Grupul de lucru pe tema educației cu privire la schimbări climatice și mediu înființat la nivelul Administrației Prezidențiale. Printre altele, șeful statului este de părere că efectele devastatoare asupra mediului pot fi combătute prin politici și atitudini adecvate. Totodată, liderul de la Cotroceni este mândru de implicarea cadrelor didactice în acest proces.

Luni, 10 ianuarie 2022, șeful statului Klaus Iohannis a promulgat legea care pune bazele unei strategii privind educația pentru mediu și încurajează formarea de competențe de mediu în rândul elevilor. Modul în care își propune să facă lucrul acesta este prin includerea acestora în domeniile de competențe ale curriculumului național pentru învățământul primar și gimnazial, informa Administrația Prezidențială printr-un comunicat de presă.

Klaus Iohannis, despre combaterea schimbărilor climatice

Ceremonia de lansare a raportului a fost transmisă live. În opinia președintelui, acest subiect este unul esențial, căruia politicienii îi oferă prea puțină atenție.

„Educația, protecția mediului și combaterea schimbărilor climatice sunt domenii esențiale, asupra cărora decidenții politici încă se apleacă prea puțin”, a spus Klaus Iohannis în ceremonia de lansare în dezbatere publică a Raportului „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”.

De asemenea, Klaus Iohannis afirmă că în sistemul românesc de învățământ există cursuri dedicate schimbărilor climatice și mediului. De asemenea, el felicită profesorii pentru implicare.

„Întâi de toate, mă bucur să văd cât de dornici sunt copiii pe care tocmai i-am ascultat cu toții să avem, în sfârșit, și în sistemul românesc de învățământ cursuri dedicate schimbărilor climatice și mediului. Îi felicit pentru implicare și îi îndemn să nu își piardă entuziasmul! Educația, protecția mediului și combaterea schimbărilor climatice reprezintă teme prioritare pentru mandatul meu de Președinte”, a spus Klaus Iohannis.

Tot în cadrul acestei conferințe, președintele a precizat că documentul „România educată” este produsul grupurilor de reflecție și de lucru de la nivelul Administrației prezidențiale.

„Am organizat la nivelul Administrației Prezidențiale grupuri de lucru, grupuri de reflecție, care să producă o serie de propuneri concrete. Un astfel de demers a fost cel finalizat prin elaborarea Proiectului ”România Educată”, care, prin sumele record obținute prin Planul Național de Redresare și Reziliență, capătă în sfârșit și alocare financiară pentru a putea fi pus în practică”, a afirmat marți Klaus Iohannis.

Care sunt rezultatele grupului de lucru de la nivelul Administrației Prezidențiale

Președintele a precizat că, a decis ca pe parcursul anului 2021, la nivelul Administrației Prezidențiale va funcționa și un grup de lucru pe tema educației privind schimbările climatice și mediul.

„Prezentăm astăzi rezultatele discuțiilor din cadrul acestui grup, sub forma unui raport pe care îl supunem dezbaterii publice. Educația este unul dintre pilonii îmbunătățirii răspunsului la schimbările climatice, întrucât educația determină modificarea comportamentului uman, în sensul unei mai mari responsabilități pentru protejarea naturii și a viitorului întregii societăți. Raportul lansat semnalează o serie de probleme, dar prezintă și soluții, atât pentru a lărgi accesul la educația privind protecția mediului și combaterea efectelor schimbărilor climatice, cât și pentru fundamentarea unei infrastructuri școlare verzi. Ceea ce ne dorim însă, mai mult decât orice, este să deschidem drumul spre o schimbare de mentalitate”, a adăugat șeful statului.

Totodată, Klaus Iohannis apreciază că protejarea mediului și combaterea schimbărilor climatice nu se pot realiza fără un parteneriat între instituții și cetățeni.

Cum putem combate efectele devastatoare ale fenomenelor meteo

Klaus Iohannis este de părere că efectele devastatoare ale fenomenelor meteo extreme pot fi combătute prin politici adecvate și cu ajutorul unor instituții care aplică legea, dar și prin acțiunile individuale ale fiecăruia.

„Cu toții ne dorim un mediu curat, fără deșeuri la tot pasul. Cu toții ne dorim să nu ne fie pusă în pericol sănătatea și să fim feriți de efectele devastatoare ale fenomenelor meteo extreme. Putem reuși asta prin politici publice adecvate, prin instituții care funcționează și care aplică legea, dar, mai ales, prin acțiunile individuale ale fiecăruia dintre noi. De aceea, protejarea mediului și combaterea schimbărilor climatice nu se pot realiza fără un parteneriat între instituții și cetățeni.

Acest parteneriat dă rezultate dacă se bazează pe combaterea fake news-urilor și pe orientarea asupra unei corecte informări cu privire la problemele de mediu și la cele privind schimbările climatice. În educația privind schimbările climatice și mediul la nivel preuniversitar, este esențial să ne centrăm pe beneficiarul primar al actului educațional – evident, elevul. Modelul propus de raportul lansat astăzi vine în întâmpinarea elevului cu un set de instrumente atractive digitale, aplicații, manuale interactive, pentru că ne adresăm unor generații formate din veritabili digitali nativi”, spune Klaus Iohannis.

„Școlile în care învață elevii noștri trebuie să devină ele însele exemple de bune practici”

Nu în ultimul rând, șeful statului consideră că „trebuie să le creăm elevilor oportunitatea să învețe despre natură în natură, să înțeleagă ce înseamnă sustenabilitate în școli sustenabile și să conștientizeze importanța protecției mediului prin activități practice, aplicate, menite să protejeze mediul înconjurător”.

„Școlile în care învață elevii noștri trebuie să devină ele însele exemple de bune practici în materie de sustenabilitate, pentru a inspira elevii să adopte un comportament adecvat de protejare a mediului. Beneficiile unei infrastructuri educaționale verzi sunt incontestabile, dovedite științific, de la crearea unui mediu mult mai adecvat dezvoltării copiilor, până la creșterea calității învățării și a performanței școlare.

Educația privind schimbările climatice și mediul nu poate fi un efort solitar. Succesul unei astfel de inițiative depinde de implicarea unui număr cât mai mare de actori diferiți: instituții centrale, autorități locale, profesori, ONG-uri, părinți, comunități, companii, mass-media etc. Prin urmare, îi îndemn pe toți acești actori să participe activ la implementarea măsurilor care cresc accesul la educația privind schimbările climatice și mediul. Inițiativele bune trebuie extinse la nivel național, astfel încât toți elevii să beneficieze de acest tip de educație, indiferent de mediul din care provin sau de școala unde învață”, a concluzionat Iohannis.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *