Directorul Lenovo România vorbește despre o schimbare a preferințelor românilor. În contextul economic mai dificil, românii își schimbă laptopurile odată la 4 sau 4 ani.
Durata medie de utilizare a laptopurilor în România s-a prelungit comparativ cu perioada dinaintea pandemiei de Covid-19, ca rezultat al contextului economic actual, marcat de inflație și incertitudini, potrivit lui Doru Ristea, directorul general al Lenovo România. În general, românii își înnoiesc laptopurile la intervale de aproximativ patru ani, în timp ce pentru clienții din sectorul enterprise și public, perioada de utilizare s-a extins de la trei ani la cinci ani sau chiar mai mult.
4 sau 5 ani perioada la care își schimbă românii laptopurile, spune directorul Lenovo România
Doru Ristea, directorul Lenovo România, a explicat că perioada medie de utilizare a echipamentelor s-a schimbat față de perioada pre-pandemică și variază în funcție de tipul de client. În general, românii își schimbă laptopurile la aproximativ 4 sau chiar 5 ani.
Totuși, pentru clienții din sectorul enterprise și sectorul public, care anterior își înnoiau echipamentele la fiecare 3 sau 3 ani și jumătate, perioada de utilizare s-a extins semnificativ după pandemie. Acest lucru se datorează incertitudinilor economice, inflației și restructurărilor, iar acum echipamentele sunt folosite până la cinci ani sau chiar mai mult.
Chiar dacă laptopurile devin învechite din punct de vedere tehnologic după aproximativ cinci ani, din cauza ritmului accelerat al cerințelor de performanță, vânzările de PC-uri în România continuă să fie solide, conform economica.net.
În anul trecut, piața locală a înregistrat vânzări de aproximativ 900.000 de PC-uri, o scădere față de cele 1 milion de unități vândute în 2022, conform datelor furnizate de compania de analiză IDC. Această scădere s-a produs într-un context economic și politic marcat de incertitudini.
Pandemia de COVID-19 a crescut vânzările de laptopuri în România
Doru Ristea a explicat că, în anul 2020, în timpul pandemiei, piața din România a depășit pentru prima dată pragul de un milion de PC-uri vândute. După această perioadă, vânzările au scăzut puțin, rămânând sub un milion, dar în fiecare an au fost vândute mai mult de 900.000 de unități. În 2022, vânzările au fost aproape de un milion, iar în 2023 au fost puțin peste 900.000.
Această scădere este explicabilă, având în vedere că, în timpul pandemiei, toate segmentele de clienți – de la utilizatorii casnici și întreprinderile mici și mijlocii, până la clienții din sectorul enterprise și public – au fost nevoite să achiziționeze rapid echipamente pentru lucrul de acasă. În urma acestui boom din 2020, nu a mai fost nevoie de achiziții suplimentare imediate în anii următori. Cu toate acestea, piața a continuat să fie relativ robustă, menținându-se aproape de nivelul de un milion de unități, ceea ce este un semn pozitiv.
Chiar dacă a existat o scădere, piața PC-urilor din România rămâne solidă, cu vânzări anuale semnificativ mai mari decât înainte de pandemie, și există așteptări de creștere pentru anul curent. În primul trimestru al acestui an, piața de PC-uri din România a înregistrat 250.000 de unități vândute. Lenovo își păstrează poziția de lider pe piață, având o cotă de 26,6%, urmat de HP cu 21,1% și Asus cu 17,8%. Așadar, în contextul crizei economice se pare că românii își schimbă laptopurile odată la 4-5 ani, așa cum spune directorul Lenovo.