Companiile care fac parte dintr-un grup multinational si realizeaza tranzactii intre diferitele entitati ce formeaza grupul sunt obligate sa intocmeasca un dosar de preturi de transfer in vederea respectarii legislatiei nationale si a Uniunii Europene. Scopul acestui document este ca, in cazul in care agentiile statului roman cu rol de inspectie fiscala solicita acest lucru, sa demonstreze ca tranzactiile intragrup au fost facute la pretul pietei si nu in vreun mod in care finantele statului roman sa fie afectate printr-o incercare de evaziune fiscala.
Un astfel de dosar este un document complex, in special in cazul companiilor ce realizeaza astfel de tranzactii la un nivel inalt si intr-o multitudine de situatii. Avand in vedere si legislatia care cunoaste dese schimbari, in multe instante punerea la punct a documentului este dificila, considerand distanta scurta de timp ce este pusa la dispozitia companiilor. O solutie eficienta este externalizarea acestui serviciu de stabilire a preturilor de transfer prin apelarea la o companie de consultanta in afaceri, ca de exemplu Mazars Romania, firma cu experienta vasta in tot ceea ce priveste stabilirea si managerierea corecta a riscurilor ce ar putea afecta clientii.
Iata care sunt cele patru avantaje ale externalizarii serviciului de stabilire a preturilor de transfer!
- In determinarea preturilor de transfer, legislatia permite utilizarea mai multor tipuri de metode. Pentru avantaje minime este indicata alegerea acelei metode potrivite pentru companie. O firma de consultanta de afaceri ofera servicii personalizate in acest sens, alegand dintre metodele disponibile (metoda compararii preturilor, metoda cost – plus, metoda pretului de revanzare si metoda marjei nete) pe cea care se muleaza cel mai bine pe profilul companiei, care duce la un calcul corect, avantajos si care respecta legislatia in vigoare;
- Echipa de specialisti a firmelor de consultanta in afaceri este formata din economisti si contabili experimentati, cu expertiza in domeniul stabilirii preturilor de transfer si care sunt la punct cu ultimele modificari legislative din diferitele tari in care companiile desfasoara afaceri. Accesul la mana de lucru calificata este considerat unul dintre cele mai importante avantaje, nu doar in domeniul consultantei de afaceri, ci in intreaga economie mondiala;
- Specialistii companiei de consultanta in afaceri nu isi termina sarcina in momentul in care incheie documentatia cu privire la preturile de transfer. Acestia sunt disponibili suta la suta in cazul in care are loc o inspectie fiscala din partea ANAF si stiu din experienta care sunt cele mai des intalnite cerinte din partea inspectorilor, putand astfel pregati din timp toate elementele necesare pentru ca inspectia sa se finalizeze favorabil, intr-o perioada de timp cat mai scurta;
- Dosarele de calculare a preturilor de transfer pot fi utilizate cu succes si ca document pentru analize economice si studii de comparabilitate. Prin utilizarea acestora, managerii pot lua cele mai bune decizii in ceea ce priveste viitorul companiei, analiza de risc putand fi utilizata nu doar in aceasta privinta, ci si in alte situatii.
In concluzie, externalizarea serviciului de stabilire a preturilor de transfer prin apelarea la companii de consultanta in afaceri reprezinta cea mai buna metoda de a se obtine siguranta cu privire la respectarea regulilor impuse de legislatia romaneasca.
Sursa foto: unsplash.com