Prima pagină » Local » Regulamentul parcărilor din Iași ar putea fi schimbat! Iată care sunt modificările

Regulamentul parcărilor din Iași ar putea fi schimbat! Iată care sunt modificările

19 sept. 2025, 16:08, 6 ,
Redacția BZI în Local

Membrii comisiei de urbanism din cadrul primăriei Iași alături de consilieri locali din AUR, Curaj, PNL, PSD și USR dezbat astăzi, 19 septembrie, împreună cu edilul Mihai Chirica si mai mulți arhitecți posibile schimbări ale Regulamentului Locurilor de parcare din municipiu.

Inițiativa este una benefică și va contribui inclusiv la decongestionarea traficului. Prin acest demers, se va descuraja utilizarea autoturismelor.

Iată ce modificări propun autoritățile și cum ar putea fi afectați șoferii:

„Au fost specialiști la Iaşi care au făcut măsurători. Rezultatul este îngrijorător, reprezintă un dezastru. Cred că este momentul să schimbăm ceva. În Iaşi tranzitează orașul peste 80.000 de mașini iar Iaşul asigură aproximativ 10.000 de locuri de parcare. În municipiu sunt 52 de mii de mașini înregistrate. Avem un trafic blocat de mașini pentru că din păcate cei care tranzitează orașul s-au învățat în decursul anilor să găsească un oraș liber care nu le constrânge accesul. Concluziile documentației sunt foarte clare trebuie parcări parcometre şi să fie sancționați pe cei care nu plătesc locurile de parcare. Însă noi folosim o Hotărâre de CL din 2007. M-am uitat din 2007 nu s-a schimbat regulamentul de a impune un loc de parcare per apartament. Propun să adoptăm în regulament noi să plecăm de la hotărârea de guvern 525 care este încă valabilă şi să venim cu o modificare modernă, nouă care să descurajeze achiziționarea de mașini”, a spus Marian Jan Chiriță.

„Este o situație care necesită o abordare foarte profundă. Eu am să vă rog să incetați să judecați de fiecare dacă când se ia o decizie de orice fel întorcându-te la momentul în care s-a luat decizia inițială. Este clar că orice decizie care s-a luat la nivel local şi naţional referitor la politica parcului auto fie a parcărilor a locuirii a vânzătorului de combustibil etc. nu a avut nici un fel de succes. Nici promovarea într-un mod excesiv nu a avut ca rezultat creșterea sau controlul parcului naţional pentru noi, local, față de ce ne dorim în viaţa de zi cu zi. Adică să nu pierdem timp în trafic. Toate au dat eșec.

Când Iașul a devenit foarte constructiv prin inițierea planurilor care au trecut prin comisiile tehnice, Zona Metropolitană a „bubuit”. Restricții mai mici, prețuri mai mici, asta este realitatea. Studiul la care faceți referire este o inițiativă a societății civile și nu trebuie condamnată. Scopul a fost de a încerca să găsim un plan de măsuri pentru a descuraja apetitul pentru mașină.

Trebuie să avem și o judecată corectă: ce vrea un dezvoltator imobiliar, ce vrem noi, care ar fi profilul cumpărătorului. Trebuie să avem și această chestiune în minte: dorim să avem o valoare foarte mare de locuire? Cât putem să aglomerăm și unde? Judecata dumneavoastră este corectă, dar trebuie să o ducem și în zona indicatorilor urbanistici.

Ceea ce se gândea acum 10 ani nu mai este valabil. Tranzitul major de populație îl „înghițim” noi, cei care suntem locuitori ai acestui oraș. Una peste alta, politica de dezvoltare imobiliară trebuie să îmbrace inclusiv aspectele de parcare. Însă ne întrebăm: cât putem face prin deciziile noastre administrative?

Luăm un studiu de caz: luăm un bloc fără locuri de parcare. Acolo, cetățeanul are dreptul să își cumpere un autoturism? Are. Are dreptul să intre în oraș? Are. Problema este dacă noi ne putem opune și până unde ne putem opune.

Dezvoltarea urbană prin creșterea volumului de locuire și diminuarea locurilor de parcare nu face decât să scadă prețul la locuințe și alte lucruri pe care trebuie să le gândim, corelându-le prin alte aspecte care să descurajeze creșterea numărului de autoturisme.

Oamenii au plecat traumatizați. Noi nu ne putem compara cu Occidentul, ei nu vin după comunism. Trebuie să începem să îngustăm străzile, să mărim zonele pietonale. Trebuie să vină mai repede legislația privind fiscalizarea suplimentară în funcție de gradul de poluare. Trebuie să descurajăm construirea benzinăriilor. Asta trebuie să facem cu forța, altfel nu vom reuși.

Așa văd eu lucrurile: dacă vrem să răsturnăm nenorocirea asta cu parcul auto, trebuie să fim atenți să nu cădem dintr-o nenorocire în alta”, a spus primarul Mihai Chirica

„Eu zic să ne punem pe treabă, dar să luăm toți factorii în studiu. Toată lumea mă acuză: de ce nu am făcut parcare subterană la Teatrul Național, de ce desființez parcarea din spatele Primăriei.

Aceste lucruri ajung în curtea Primăriei din cauza unora care vor locuri de parcare cu nemiluita. Orașul are suprafețe mari de teren și, probabil, în următorii ani se va extinde”, a adăugat Marian Jan Chiriță.

„Trebuie să punem în aplicare acest proiect. Legat de toate acestea, eu cred că ar putea da un rezultat favorabil. Dacă reușim să avem un punct de vedere corect și cu zona Metropolitană. Noi putem fi permisivi ca localitate pt că permisivitatea noastră este mai mult sub asprimea legii pentru că nu pot să le interzic. Facem referendum unde să voteze doar ieșenii: sunteți de acord ca în intervalul x să nu mai poată tranzita autoturismele?

Cred că ar trebui să constituim niște comisii mixte și cu CJ și cu zona Metropolitană”, a spus consilierul local AUR Vasile Pușcașu.

„Dacă ei vor vedea că nu se permite în Iași se vor duce în afara Iașului. Oamenii se vor duce în afara Iașului dar vor veni tot la noi. Problema Buciumului nu este cea a locuitorilor, ci a celor care vin din afara Buciumului. Coada din Bucium pleacă din Bârnova sau Dobrovăț. O oră și 20 de minute fac autobuzele până în Podu Roș. În loc să ne scadă costurile, cresc costurile. 45 de minute se poate intra cu ele din capătul de la Metro”, a spus Mihai Chirica.

„Avem o clădire de birouri în centrul Iașului unde are o parcare publică în față și funcționează bine. În clădirea unde am eu biroul sunt 700 de angajați”, a spus Marian Jan Chirița.

„Și cu banda unică avem o problemă legislativă. Noi am aprobat proiectul de reabilitare a liniilor de tramvai pe Copou. Norma europeană spune că se finanțează astfel de proiecte cu condiția ca aceasta să devină bandă unică. La «miliție» nu s-a dat avizul. Adică poliția rutieră nu a dat avizul. Eu astăzi nu am aviz de la rutieră.

Nu suntem pe baricade diferite, suntem pe aceeași baricadă, dar nu mai vreau să facem aceeași prostie ca acel HCL. Principala chestiune era fuga după locurile de parcare, să crească cât mai mult. Eram director tehnic atunci și știu foarte bine. Mă gândeam și atunci că tot orașul va fi o platformă de parcare. Un principiu este foarte clar: fiecare loc de parcare trebuie plătit. Ai oprit mașina, dai banul. Avem peste 11 mii de locuri de parcare gratuite în oraș.”, a spus Mihai Chirica.

„Propunerea este să respectăm hotărârea de guvern. Vreau să spun un lucru important. Din experiența mea, la P+10, la un procent de ocupare de 30 la sută, au nevoie de loc sub tot terenul. Noi facem niște cutii subterane și punem ghivece cu copaci. Noi ne păcălim.

Nu cred că ar trebui dezvoltatorii să facă parcările publice ale orașului. Să facem cutii de beton sub pământ nu este în regulă. Noi am încuraja spațiul verde, grădinile. Aplicând această regulă în orașele mari, nu facem altceva decât să creăm parcări care vor sta goale multă vreme.

Va trebui ori să renunțăm la HCL, ori să adoptăm un proiect nou să zonificăm orașul. Am putea să propunem, conform hotărârii de guvern, ca pe zona centrală să avem la 5 apartamente un loc de mașină”, a adăugat Marian Jan Chiriță.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Comentarii
  • Lupii moraliști…

  • Pai de unde parcari daca dati autorizatie de construire pe 90% din teren? Se construieste pana in gardul vecinului.

  • Tipic comunist/neomarxist: sa descurajeze achizitionarea de masini. Nici pe vremea lui Ceausescu nu era asa. In cativa ani, iesenii se vor lauda cu noua troti sau bicla.

    • PLM, comunist/neomarxist este sa-ti platim cu totii nevoile. Din pacate se pare ca ti-am platit degeaba scolarizarea. Parcarea cu taxa este capitalism pur: daca cererea de parcari depaseste oferta, atunci creste si pretul parcarii. Tu vrei in continuare parcarea moca, ca un je6 de comunist.

  • Chirica este in stare sa propuna toate timpeniile din lume, numai sa nu construiasca parcari. La 400000 de locuitori sint 10000 locuri de parcare…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
13 decembrie 2025
13 decembrie 2025