Ziua mondială a drepturilor consumatorilor marcată la Iași – GALERIE FOTO

de: Bujor Elena Nicoleta
13:22, 15 mart. 2024

Studenţii din anul II din cadrul specializării „Protecția consumatorului și a mediului” de la Universitatea de Științele Vieții ”Ion Ionescu de la Brad” au marcat Ziua porţilor deschise cu ocazia Zilei mondiale a consumatorului.

Mişcarea consumatorilor din întreaga lume marchează în fiecare an ziua de 15 martie drept Ziua mondială a drepturilor consumatorului („World Consumer Rights Day”), pentru a creşte gradul de conştientizare la nivel mondial cu privire la drepturile şi nevoile consumatorilor.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor

Sărbătorirea acestei zile reprezintă o şansă de a solicita factorilor de decizie respectarea şi protejarea drepturilor tuturor consumatorilor şi de a protesta faţă de abuzurile şi nedreptăţile sociale care subminează aceste drepturi, menţionează site-ul www.consumersinternational.org.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor este recunoscută la nivel global cu sprijinul Organizaţiei Naţiunilor Unite şi a altor instituţii internaţionale. Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori – „Consumers International”, reunind circa 200 de grupuri din peste o sută de ţări, propune o temă pentru această zi, de maxim interes pentru consumatorii din întreaga lume. De 40 de ani, Consumers International conduce această campanie, unind mişcarea consumatorilor pentru a sărbători împreună.

În 2024, tema propusă este: „Să acţionăm acum pentru a obţine IA potrivită pentru consumatori”. Anul trecut, descoperirile în IA (inteligenţa artificială) generativă au luat cu asalt lumea digitală. Adoptarea ei de către consumatori a crescut rapid, iar tehnologia este setată deja să aibă un impact enorm, în modul în care lucrăm, creăm, comunicăm, culegem informaţii şi multe altele. De Ziua mondială a drepturilor consumatorilor are loc o dezbatere globală despre IA corectă şi responsabilă pentru consumatori. Campania Consumers International va aduce la masa discuţiilor mişcarea consumatorilor şi lideri din industrie şi guvernamentali.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor, recunoscută la nivel mondial, a fost lansată, pentru prima dată, în anul 1983, fiind coordonată de Consumers International. Ideea pe care este fundamentată Ziua mondială a drepturilor consumatorilor se referă la promovarea, pe de o parte şi conştientizarea, pe de altă parte, a drepturilor consumatorilor. Conform sursei citate, Ziua mondială a drepturilor consumatorilor este momentul în care provocările întâmpinate de consumatori sunt aduse în lumină, iar această zi este, totodată, şansa de a promova pe întregul mapamond protejarea şi respectarea nevoilor consumatorilor.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost inspirată de preşedintele american John F. Kennedy, primul lider mondial care a făcut acest lucru. La 15 martie 1962, J.F. Kennedy, preşedintele Statelor Unite ale Americii, rostea către Congresul American un mesaj în care susţinea, pentru prima dată, existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii. Ziua de 15 martie 1962 reprezintă, astfel, momentul istoric al naşterii mişcării mondiale a consumatorilor, menţionează site-ul https://anpc.ro.

Această zi a fost marcată pentru prima dată la 15 martie 1983, conform site-ului https://asfromania.ro. Ziua a fost sărbătorită de către mişcarea consumatorilor „Consumers International”, care reprezintă o mişcare internaţională de consum puternică, al cărei scop este de a ajuta la protejarea consumatorilor de pretutindeni.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost proclamată şi prin Rezoluţia nr. 39/248 din 1985 a Adunării Generale a ONU, intitulată „Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor”. Potrivit rezoluţiei ONU, consumatorul trebuie protejat de pericolul de a achiziţiona produse ce îi pot afecta viaţa, sănătatea, siguranţa. Drepturile consumatorului sunt de a alege, de a fi informat, de a nu fi înşelat, dreptul de a fi despăgubit şi dreptul de asociere. Pentru preţul pe care l-a achitat în condiţii contractuale bine definite, cumpărătorul trebuie să beneficieze de serviciul pe care l-a achiziţionat.

În România, acte normative care să reglementeze acest domeniu au apărut după anul 1990. La crearea sa, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor nu avea autonomie, ci era parte integrantă a organismului ce se numea, pe atunci, Comisia Naţională pentru Standarde, Metrologie şi Calitate. Ordonanţa nr. 18/1992 reprezintă actul de naştere al instituţiei care acţionează pentru realizarea strategiei politicii şi a obiectivelor guvernamentale în domeniul protecţiei vieţii, sănătăţii şi securităţii consumatorilor, precum şi al intereselor legitime ale acestora. Un nou context de funcţionare este stabilit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 2/2001, care reglementează înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului. În prezent, actul normativ care reglementează organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor este Hotărârea Guvernului nr. 700 din 11 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 491 din 18/07/2012, modificată şi completată.

Pornind de la tema zilei, şi la noi în ţară, în multe oraşe, sunt organizate numeroase evenimente – precum seminarii, acţiuni de informare în şcoli şi pieţe, supermarketuri etc. – pentru creşterea gradului de conştientizare a drepturilor de care beneficiază consumatorii şi stimularea acestora de a acţiona în acord cu aceste drepturi, pentru a fi informaţi corect şi transparent.