„Vocea elevilor” consolidează legătura Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași ca membru al Rețelei Școlilor Democratice a Consiliului Europei

de: Valentin Hutanu
02:00, 01 dec. 2020

„Vocea elevilor în LIIS ONLINE”, consolidarea Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași ca membru al Rețelei Școlilor Democratice a Consiliului Europei. Astfel, în cadrul Conferinței Internaționale de la Florența (noiembrie 2019), profesor Cristina Timofte a prezentat activitățile Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași, cu privire la cele șase teme majore propuse de Consiliul Europei

„Vocea elevilor” consolidează legătura Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași ca membru al Rețelei Școlilor Democratice a Consiliului Europei (CE). În 2019, Consiliu Europei a dezvoltat un proiect major, adresat fiecărei școli din Europa: „Free to Speak – Safe to Learn – Democratic Schools for All”. Astfel, în cadrul Conferinței Internaționale de la Florența (noiembrie 2019), profesor Cristina Timofte a prezentat activitățile Liceului Teoretic de Informatică Iași. Asta cu privire la cele șase teme majore, prupuse de CE: Abordarea tematicilor controversate, Cum ne ocupăm de propagandă, de dezinformare și știri false, Construirea stării de bine în Școală, Cum se fac auzite vocile copiilor și ale tinerilor, Prevenirea violenței și a bullying-ului, Abordarea discriminării. În consecință, Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași a fost inclus în Rețeaua Școlilor Democratice din Europa.

Rețeaua Școlilor Democratice a Consiliului Europei are scopul de a promova și susține respectarea Drepturilor Omului, precum și abordarea democratică a activităților în școli

De precizat că Rețeaua Școlilor Democratice a Consiliului Europei are scopul de a promova și susține respectarea Drepturilor Omului, precum și abordarea democratică a activităților în școli. Aceste școli își propun să creeze și să dezvolte o cultură democratică, dezvoltând competențe în șase contexte educaționale: curriculum, didactică, evaluare, formarea profesorilor, starea de bine la nivelul întregii școli, prevenirea radicalizării și extremismului. În perioada iulie-septembrie 2020 s-a desfășurat un proiect de cercetare coordonat de Consiliul Europei în parteneriat cu Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO) și Universitatea Roehampton (Marea Britanie), care a urmărit: dacă și cum a avut loc o schimbare în implicarea, participarea elevilor/tinerilor la activitățile școlare din perioada COVID-19; identificarea practicilor din învățământul secundar, proiecte, măsuri avute în vedere de școli, în vederea implicării tinerilor în propria educație, în perioada COVID-19.

La cercetare au fost invitate să participe licee din Europa, Orientul Mijlociu și Africa de Nord

La cercetare au fost invitate să participe licee din Europa, Orientul Mijlociu și Africa de Nord, care fac parte din UNESCO ASPnet, respectiv Rețeaua școlilor Democratice a Consiliului Europei. Fiecare școală a fost analizată de un expert stabilit de coordonatorii cercetării, cu obiective clare, instrumente elaborate de universitatea din Marea Britanie și aplicate de experți. Expertul numit pentru Liceul Teoretic de Informatică a fost prof. dr. Maria Magdalena Isac, cercetător la Universitatea Ku Leuven – Bruxelles. Au fost întâlniri – interviuri on-line cu elevi și profesori, o analiză a resurselor folosite în proiectul școlii, discuții cu partenerul de proiect Asociația Tineri de Succes, cu președintele asociației, Cristian Cuciureanu – coordonator/manager a numeroase proiecte de impact adresate tinerilor.

După analiza evaluărilor realizate de experți, au fost alese școli din 8 țări: Franța, Grecia, Iordania, Liban, Portugalia, Tunisia, Marea Britanie și România – Liceul Teoretic de Informatică Iași, pentru prezentarea unor exemple de bună practică. Asta în Conferința on-line a Consiliului Europei în parteneriat cu UNESCO, intitulată „From making student voice heard to active civic participation in the digital age: The role of schools during and after the pandemic” și desfășurată în perioada 23-25 noiembrie 2020.

Au fost prezentate concluzii ale studiului comun, materiale din partea coordonatorilor UNESCO

La conferință au participat din partea Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” profesor Cristina Timofte și eleva Oana Anton din clasa a XII-a B. Au fost prezentate concluzii ale studiului comun, materiale din partea coordonatorilor UNESCO, Consiliul Europei – Educație, cercetători, decidenți la nivel regional. În cadrul sesiunilor, expertul desemnat a prezentat proiectul Liceului de Informatică, concluziile, aspecte relevante, apoi au urmat intervenții ale profesorului Cristina Timofte care a oferit informații, puncte de vedere, perspective, strategii implementate cu privire la provocările cu care s-au confruntat școlile din România, în menținerea implicării tinerilor în activitatea școlii, mai ales în perioada COVID. Intervențiile profesorului Cristina Timofte au vizat și abordări pe care le pot avea profesorii în activitatea didactică pentru a crește nivelul de implicare a tinerilor, chiar în situația când activitățile se derulează on-line; a fost evidențiată importanța parteneriatului școală – reprezentanți ai comunității – familii, mai ales în această perioadă.

Conferința a invitat la discuții/analize profesori, responsabili de politici educaționale, elevi pentru a realiza un transfer de bune practici

Conferința a invitat la discuții/analize profesori, responsabili de politici educaționale, elevi pentru a realiza un transfer de bune practici despre rolul, responsabilitățile și oportunitățile școlilor în creșterea contribuției semnificative a elevilor/tinerilor. A fost vorba și despre implicarea civică a acestora în era digitală, strategii educative concrete pentru formarea unui sistem relevant de valori, atitudini, cunoștințe, competențe, gândire critică atât în mediul digital, cât și fizic.

„S-a remarcat maniera de prezentare realizată de profesor doctor Maria Magdalena Isac (expert evaluator), cât de bine și corect cunoaște parteneriatul realizat, evidențiind punctele tari ale acestuia, responsabilitățile Liceului Teoretic de Informatică și ale Asociației Tineri de Succes, coordonată de președintele asociației, Cristian Cuciureanu, prezent și dumnealui la conferință”, menționează profesor Cristina Timofte.

Intervenția Oanei Maria Anton – elevă în clasa a XII-a B a Liceului Teoretic de Informatică Iași, având și calitatea de manager al Clubului Tineri de Succes – LIIS, din cadrul sesiunii „Suggestions on how schools can foster student voice and active participation în digital age” a fost deosebit de apreciată de moderatorul sesiunii și de alți participanți.