Victorie la CJUE pentru transportatorii români care nu vor mai fi obligați să se întoarcă la bază după 8 săptămâni
Ministerul Afacerilor Externe a anunţat, vineri, decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, care a dat câştig de cauză României, anulând prevederea din Pachetul Mobilitate I care a impus operatorilor de transport rutier să asigure la fiecare 8 săptămâni întoarcerea vehiculului la centrul operaţional din statul membru de stabilire, informează News.ro.
„Prin respectiva hotărâre, instanţa UE a dat câştig de cauză României, anulând prevederea din Pachetul Mobilitate I care a impus operatorilor de transport rutier să asigure la fiecare 8 săptămâni întoarcerea vehiculului la centrul operaţional din statul membru de stabilire. Reprezentarea juridică a statului român în acest dosar a fost asigurată de Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, sprijinit de jurişti ai Serviciului Contencios UE din cadrul Ministerului Afacerilor Externe”, arată MAE în comunicatul de presă.
O acțiune inițiată în 2020
MAE precizează că această hotărâre este definitivă.
Iniţierea cauzei la CJUE face parte din demersurile realizate de România în vederea anulării unor prevederi din Pachetul Mobilitate I considerate ca având implicaţii negative asupra pieţei interne şi a competitivităţii transportului de mărfuri în UE.
Dincolo de iniţierea de acţiuni în anularea parţială a Pachetului Mobilitate I România a intervenit în susţinerea acţiunilor în anulare declanşate de alte 6 state membre – Lituania, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Malta şi Polonia.
Vălean: „Fără constrângeri inutile impuse de reglementări discriminatorii”
Fostul comisar european pentru Transporturi Adina Vălean, în prezent europarlamentar, afirmă că decizia prin care CJUE a anulat prevederea din Pachetul Mobilitate care a impus operatorilor de transport rutier să asigure la fiecare 8 săptămâni întoarcerea vehiculului la centrul operaţional confirmă ceea ce a susţinut încă de la începutul mandatului său, respectiv că această prevedere este ilegală.
„Curtea a confirmat ceea ce am susţinut încă de la începutul mandatului meu: obligaţia de întoarcere a vehiculelor la fiecare opt săptămâni este ilegală. Pachetul Mobilitate a fost primul dosar din mandatul meu de comisar şi de la bun început m-am opus ferm acestei prevederi”, declară fostul comisar european.
Ea aminteşte că pentru a argumenta impactul negativ şi pentru a contracara poziţia unora din statele vestice, a comandat un studiu, publicat la începutul anului 2021, care a arătat că această măsură ar creşte emisiile de CO₂ ale transportului rutier cu 4,6% şi ar duce la întârzieri mai mari la graniţele non-Schengen.
Adina Vălean explică faptul că industria transportului rutier din Estul Europei este extrem de competitivă şi crucială pentru dezvoltarea regiunii, iar pentru România, sectorul transporturilor rutiere de marfă a avut în 2023 o valoare estimată de 17 miliarde de euro şi este vital ca acesta să rămână competitiv şi să beneficieze de legi echitabile.
„Această decizie este o victorie importantă pentru transportatorii din România şi din Estul Europei, permiţându-le să îşi dezvolte afacerile fără constrângeri inutile impuse de reglementări discriminatorii”, precizează fosut comisar european pentru Transporturi.