Vatmanii din Iași sunt pregătiți de specialiștii din Polonia! Angajații sunt verificați dacă au consumat băuturi alcoolice. „Perioada de școlarizare este de o săptămână”

de: George Popa
02:00, 12 oct. 2021

După o lună de la sosirea primului tramvai „PESA” în Iași, reprezentanții Companiei de Transport Public spun că nu au fost înregistrate incidente majore și nici nu se așteaptă la defecțiuni. Potrivit conducerii CTP, vatmanii sunt școlarizați de specialiștii din Polonia și sunt verificați zilnic dacă au consumat alcool

Conducerea Companiei de Transport Public Iași susține că vatmanii care conduc noile tramvaie sunt pregătiți de specialiștii din Polonia și, pe lângă testările zilnice cu alcooltestul, vatmanii care urmează să conducă noile garnituri pe străzile din Iași trec printr-o perioadă de instruire.

„Perioada de școlarizare este de o săptămână, cu posibilitate de prelungire dacă este cazul. Toți vatmanii trec prin această perioadă de școlarizare înainte să conducă noile garnituri”, a declarat Cristi Stoica, directorul CTP.

Testările cu alcooltestul continuă atât pentru șoferii de autobuze, cât și pentru vatmanii care circulă prin oraș.

„Aceste testări se desfășoară în continuare la fel. Atât vatmanii, cât și șoferii de autobuze sunt testați la începutul programului, la schimbul de tură, dar și pe traseu, unde sunt echipe care se ocupă în mod special cu acest tip de testări”, a mai declarat directorul CTP. Vatmanii sunt școlarizați de reprezentații „PESA” din România.

„Avem chiar și vatmani din Iași, de-ai noștri, care au început să pregătească oameni pentru noile garnituri din Iași”, a mai precizat Cristi Stoica, directorul CTP Iași.

Cum sunt pregătite tramvaiele înainte de a ieși pe linii?

Orice garnitură nouă este supusă unor teste pentru siguranță înainte să iasă pe străzi. Aceste teste se desfășoară după încheierea programului de lucru a celor de la CTP, de obicei de la ora 00:00 până la ora 02:00. Testul presupune parcurgerea a 500 de kilometri pe liniile din Iași. În tot acest timp, tramvaiul circulă fără pasageri pentru a nu pune niciun călător în pericol, în cazul unei defecțiuni. „Din fericire, nu s-au înregistrat defecțiuni la noile garnituri până în prezent”, a spus Andreea Luca Barna, purtătorul de cuvânt din cadrul CTP Iași. Un incident a avut însă loc în Copou, când un tramvai PESA a lovit un autoturism.

După ce trec de perioada de testare, tramvaiele sunt echipate cu „POS”-uri și validatoare de bilete. Aparatele provin de la o firmă cu care CTP Iași colaborează. La doar câteva zile de când garniturile „PESA” au intrat în uz, validatoarele de bilete s-au defectat.

„Am primit sesizări de la călători cu privire la faptul că unele validatoare din tramvaiele noi nu mai eliberează chitanțe. Firma care ne furniza aceste aparate și cu care colaboram în prezent a intervenit imediat și a remediat problema. Acum, toate aparatele din tramvaiele noi funcționează în parametri”, a adăugat purtătorul de cuvânt al CTP Iași.

Ieșenii sunt mai responsabili cu noile tramvaie ale orașului

În urmă cu câțiva ani, CTP Iași a achiziționat 100 de autobuze „Isuzu” și „EURO BUS Diamond”. Călătorii au fost nevoiți să facă tranziția de la vechile autobuze la cele noi.

„Am trecut deja printr-o perioadă de tranziție acum câțiva ani, când am primit autobuzele de la «Isuzu» și «Euro Bus Diamond». Atunci au existat într-adevăr câteva pagube cauzate de călători. Din fericire, nu am trecut prin aceeași situație acum, când am pus în uz noile garnituri de la PESA”, au mai spus reprezentanții CTP Iași.

Garniturile de la firma „PESA” au o lungime de 30 de metri și jumătate și o capacitate totală de 240 de pasageri, dintre care 60 de locuri pe scaun, conform producătorului. Pe când cele de la „Bozankaya” au lungime de 26 de metri, o capacitate de 230 de pasageri și o podea coborâtă sută la sută. De asemenea, tramvaiele turcești, conform producătorului, beneficiază de o vopsea exterioară „anti graffiti” pentru a evita eventualele tentative de vandalism.

„După înlocuirea tuturor garniturilor vechi, câteva dintre acestea vor fi expuse în muzeul CTP din Iași, iar celelalte vor fi casate”, au mai spus șefii CTP.

În Iași trebuie să ajungă 32 de garnituri noi. Până în acest moment, în depoul din Iași au ajuns 8 garnituri „PESA” și o singură garnitură „Bozankaya” care provine din Turcia. Garniturile „PESA” pot fi deja observate pe stradă. Acestea circulă pe liniile 13, 3, 1, 9. Dar, până la sfârșitul acestui an, toate garniturile de la firma poloneză trebuie să ajungă în Iași. Imediat după finalizarea testelor, tramvaiele vor circula și pe alte trasee.