Val de reacții fără precedent, venit din partea elevilor din Iași. Violența în școli, discutată cu „cărțile pe masă” pentru prima dată: „Stresul și anxietatea pot juca un rol semnificativ” – FOTO

de: Redacția BZI
02:00, 19 mart. 2024

Violența din școli a scăpat de sub control! Deși elevii trebuie să se simtă în siguranță în unitățile de învățământ, acest loc a devenit un spațiu al fricii, atât pentru ei, cât și pentru profesori. În ultimul timp, s-au întâmplat multe incidente în școli, cel mai recent fiind la Târgu Mureș, unde un elev a bătut o profesoară

Elevul Theodor Giurcanu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași, a spus că există mai multe motive care au determinat o creștere alarmantă a violenței în școli.

Fenomen alarmant în școli! Elevii recurg la violență din nenumărate motive

Având în vedere fenomenul alarmant al violenței în școli, care a luat amploare, Theodor Giurcanu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași, ne-a transmis faptul că acesta reprezintă nu doar o anomalie, ci și o amenințare la adresa fundamentelor sociale și culturale.

Principalele motive pentru care unii elevi își agresează colegii sau chiar cadrele didactice sunt tensiunile crescute în lume, instabilitatea familială, presiunea academică excesivă și impactul tehnologiei asupra interacțiunilor umane. Theodor Giurcanu a subliniat faptul că stresul și anxietatea pot juca un rol semnificativ în comportamentele colerice.

„Într-o societate care valorizează educația ca un pilon al progresului și al dezvoltării umane, violența în mediul școlar reprezintă nu doar o anomalie, ci și o amenințare la adresa fundamentelor noastre sociale și culturale. De aceea, este o preocupare deosebită în lumea contemporană să constatăm o creștere alarmantă a actelor de violență în școli. În lumina

recentelor cazuri de agresiune între elevi, precum și a atacurilor comise asupra cadrelor didactice, este esențial să analizăm această problemă dintr-o perspectivă holistică, pentru a înțelege cauzele subiacente și implicațiile pe termen lung ale acestor evenimente. În ultimii ani, s-a realizat o schimbare treptată în dinamica socială și culturală. Tensiunile crescute în lume, instabilitatea familială, presiunea academică excesivă, impactul tehnologiei asupra interacțiunilor umane, adeseori prin expunerea la conținuturi media violente, și lipsa de resurse pentru gestionarea conflictelor pot contribui la exacerbarea agresivității în rândul tinerilor. De asemenea, stresul și anxietatea pot juca un rol semnificativ în comportamentele colerice, cu atât mai mult cu cât echilibrul emoțional este adesea fragil la această vârstă”, declară Theodor Giurcanu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași.

Lipsa comunicării dintre copii și părinți produce sentimente de neputință și nesiguranță. Adeseori, cei care văd violența în familie sunt predispuși să reproducă acest comportament în mediul școlar.

„Copiii care se confruntă cu o lipsă de stabilitate în cadrul familiei, fie prin divorț, separare, conflicte continue ori absența unuia sau ambilor părinți, pot fi expuși la sentimente de neputință și nesiguranță. Această lipsă de stabilitate și suport îi predispune pe copii la dezvoltarea unor probleme comportamentale și emoționale, precum agresivitatea, lipsa de control impulsiv sau dificultăți în gestionarea emoțiilor negative.

De asemenea, pentru că părinții sunt primii educatori, absența unei figuri parentale adecvate și responsabile rezultă într-o fundație precară pentru formarea copiilor, ceea ce la rândul său conduce la o purtare nepotrivită, care, nefiind corectată la timp, se impregnează puternic. Pe de altă parte, în cazul abuzurilor în cadrul familiei, expunerea repetată ca martori sau chiar ca victime ale unor astfel de acte poate duce la o desensibilizare a copiilor la violență, precum și la reflectarea inerentă a acestui comportament”, adaugă Theodor Giurcanu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași.

Președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași consideră că școlile nu dispun de personal specializat în rezolvarea conflictelor

Theodor Giurcanu pune accent pe faptul că instituțiile educaționale nu dispun de programe sau personal specializat în rezolvarea conflictelor, astfel că elevii se pot simți abandonați.

„Atunci când instituțiile educaționale nu dispun de programe sau personal specializat în rezolvarea conflictelor, iar accesul la consiliere și suport psihologic este limitat sau inexistent, elevii se pot simți abandonați și lipsiți de mijloacele necesare pentru a gestiona, în mod constructiv, tensiunile și neînțelegerile. Această lacună în furnizarea de resurse adecvate nu numai că încurajează escaladarea conflictelor, dar și compromite eforturile de prevenire a violenței prin dialog și mediere. Astfel, se poate crea un mediu toxic în care agresivitatea devine o soluție percepută sau chiar justificată pentru rezolvarea disputelor sau frustrărilor”, mai spune Theodor Giurcanu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași.

Elevii sunt îngrijorați să vadă cum locul unde ar trebui să se simtă în siguranță devine un spațiu pentru manifestările de agresiune.

„Cum educația ar trebui să fie un sanctuar al cunoașterii și al respectului reciproc, este alarmant să vedem că aceasta devine un teren fertil pentru manifestările de agresiune. Simțim că este o trădare a valorilor fundamentale ale învățământului și că este imperativ să se acționeze în mod prompt și eficient pentru a redresa aceste tendințe, deoarece educația nu se limitează doar la transmiterea cunoștințelor academice, ci trebuie să fie fundamentată pe valori umane solide și să promoveze respectul, empatia și dialogul constructiv”, spune Theodor Giurcanu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași.

Soluții în combaterea fenomenului de violență în școli

Tânărul, elev în clasa a XI-a, la Colegiul „C. Negruzzi” Iași, are câteva soluții pentru combaterea acestui fenomen, printre care se numără egalitatea tuturor elevilor, sprijinirea și întărirea familiei și reducerea presiunilor din învățământ.

„Prin eforturi colective și angajament ferm, putem construi un mediu sigur, stimulativ și empatic pentru toți cei implicați. În primul rând, este crucial să ne concentrăm eforturile în combaterea inegalităților prin intermediul politicii sociale și economice care să asigure accesul egal la educație și la oportunități pentru toți tinerii. În același timp, este esențial să sprijinim și să întărim familia, ca entitate fundamentală, în dezvoltarea copiilor, oferind programe de ajutor pentru părinți și pentru familiile vulnerabile. Pentru a reduce presiunile excesive din învățământ, trebuie să promovăm o cultură bazată pe înțelegerea și valorizarea efortului și a progresului personal, nu doar pe performanțe academice rigide.

Limitarea accesului tinerilor la conținuturi media violente, prin măsuri legislative și educaționale adecvate, alături de promovarea unei utilizări responsabile a internetului, poate contribui la diminuarea expunerii lor la aceste influențe negative. În final, este esențial să investim în programe care să dezvolte abilități sociale și emoționale, să ofere elevilor instrumentele necesare pentru gestionarea conflictelor și relațiilor interpersonale”, declară Theodor Giurcanu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași, în legătură cu fenomenul violenței în școli.