Un proiect școlar de amploare: Elevii din clasa a II-a de la două școli din județul Iași deprind plăcerea de a citi
Sâmbătă, 26 martie 2022, la Palatul Copiilor din Iași, va avea loc lansarea cărții „Cei trei prieteni”. Povestirea este rezultatul muncii colective a elevilor din clasa a II-a de la Școala Primară Satu-Nou și Școala Gimnazială Prisăcani, coordonați de profesoara învățământului primar, Sorina Păduraru. Prin intermediul proiectului școlar local, intitulat „Lectură prin teatru”, elevii sunt încurajați să-și dezvolte competențele de lectură.
Principalii parteneri ai evenimentului sunt: Ateneul Național Iași, Palatul Copiilor, Asociația Dreptul Basarabiei și Asociația Universul Prieteniei. Elevii au reușit să dea dovadă de creativitate în acest minunat proiect, aceștia au arătat talentele de scriere și desen pe care le-au exprimat în cartea „Cei trei prieteni” coordonați de profesorul primar al Școlii Gimnaziale Prisăcani, județul Iași.
Ce presupune proiectul școlar de la Palatul Copiilor din Iași
Sâmbătă, 26 martie 2022, va avea loc lansarea cărții „Cei trei prieteni”, la Palatul Copiilor din Iași, în Sala de festivități, începând cu ora 11.00. Realizarea unei cărți de către elevi a reprezentat un proces mai lung, dar foarte interactiv.
Sorina Păduraru, profesor la clasele primare din Școala Gimnazială Prisăcani, a ajutat elevii din clasa a II-a să obțină rezultate remarcabile în urma muncii colective. În proiectul intitulat „Lectură prin teatru” au participat 26 de elevi de la Școala Primară Satu-Nou, care aparține de Școala Gimnazială Prisăcani.
„Copiii veneau cu propriile idei. A fost destul de greu de a realiza un echilibru. Pentru a da satisfacția contribuției fiecăruia în parte, s-a decis să se ia câte o frântură de la fiecare pentru a întregi o idee sau o secvență. Povestea „Cei trei prieteni” a fost scrisă în primul semestru, în lunile octombrie și noiembrie. Cam de 2-3 ori pe săptămână, după terminarea orelor, rămâneam în clasă câte jumătate de oră pentru a continua povestea cu câte o secvență. Ținând cont de faptul că elevii din clasele primare sunt deschiși la provocări, nu mi s-a părut atât de greu”, a menționat Sorina Păduraru.
Acest proiect a dezvoltat o activitate zilnică – „Povestea zilei”, este cel mai așteptat moment al elevilor claselor primare. Este un timp de calitate și productivitate pentru fiecare elev, datorită interacțiunii active pe care o au aceștia în timpul orei, aceștia reușesc să aibă relații frumoase unii cu ceilalți.
„Prin activitatea intitulată «Povestea zilei» – momentul mult așteptat de ei, mi-a fost ușor să mă apropii de fiecare copil. E ca un joc cu scop, obiective, sarcini de lucru, reguli, dar și pedepse. Totul se petrece în fiecare dimineață, în sfertul de oră de dinaintea începerii orelor din program. E un sistem de genul 5 X 3 (5 minute citit, 5 minute povestit, 5 minute întrebări și răspunsuri). Elevul de serviciu pregătește o povestioară pentru a o citi și a o povesti în fața clasei. La final, pe baza textului audiat, ceilalți elevi devin învățători formulând către colegi întrebări, iar cel care formulează întrebarea va numi pe cel care va răspunde. Cine uită cartea acasă, va fi pedepsit cu încă o zi de serviciu pe clasă, urmând să citească a doua zi”, a menționat Sorina Păduraru.
Sorina Păduraru, despre lansarea cărții: „A fost momentul când proiectul a prins viață și l-am intitulat «Lectură prin teatru»”
În urma unei vizite la Ateneul Național din Iași, unde au vizionat primul spectacol de teatru în care actorii din piesă erau copii, elevii împreună cu profesorii au rămas fascinați, acesta a fost un imbold puternic pentru profesoara Sorina Păduraru, de a face ceva creativ cu elevii săi.
„Ideea s-a născut odată cu vizionarea primului spectacol de teatru gratuit la Ateneul Național din Iași, unde am avut invitație de la inimoasa doamnă Ana Hegyi care este și partener în proiect. Actorii din piesă erau copii. Văzând entuziasmul elevilor mei, i-am întrebat dacă și-ar dori sa fie și ei actori. De aici a pornit totul. A fost momentul când proiectul a prins viață și l-am intitulat „Lectură prin teatru”. Ei au înțeles că trebuie să citească tot mai mult pentru a-și îmbogăți vocabularul, pentru a se exprima cu ușurință, pentru a avea idei. Altfel, nu se pot naște poveștile și, dacă ei nu vor da naștere la povești, nu vor putea fi nici actorii propriilor povești”, a precizat Sorina Păduraru.
Elevii sunt foarte entuziasmați să citească în fața clasei diverse povești din literatura română. Prin motivarea continuă din partea profesorilor, aceștia se ambiționează să obțină zilnic rezultate remarcabile. Astfel, prin activitatea „Povestea zilei” aceștia își exersează zilnic talentul.
„Poveștile alcătuiesc un „fagure al poveștilor”. Cu fiecare povestioară citită, se mai adaugă o cămăruță la fagure. Dacă unul își uită cartea acasă, sunt și colegi-salvatori, pregătiți oricând să citească, pentru a nu rămâne fagurele golit de o cămăruță. Sunt multe activități interesante prinse în acest proiect, inclusiv „Biblioteca personală” care se referă la crearea bibliotecii personale de către elwvi”, a spus Sorina Păduraru.
Tot acest efort nu ar fi putut avea succes dacă nu ar fi o susținere din partea directorului Școlii Gimnaziale Prisăcani, prof. Liliana Lemnaru, care asigură transportul elevilor către Iași. Ateneului Național Iași și Palatului Copiilor Iasi oferă oportunitatea elevilor de a se dezvolta prin spectacolele de teatru gratuite, iar Asociației „Universul Prieteniei” se ocupă de tehnoredactare și tipărire prin colaborarea cu Rodica Rodean. Acest proiect este finanțat de Asociației „Dreptul Basarabiei” prin colaborare cu Oleg Spînu.