Un fenomen extrem de apreciat, la Iași! Un grup de tineri transformă vehiculele CTP în opere de artă pe șine! FOTO
Asociația Pasionaților de Transport Public Tramclub Iași este o organizație non-profit înființată în anul 2013. Această asociație a luat naștere din dorința de a îmbunătăți sistemul de transport public din Iași prin diferite proiecte neconvenționale. Proiectele au ca scop apropierea publicului călător și în special a copiilor de mijloacele de transport public și eficiența utilizării transportului. Această asociație este responsabilă și de realizarea Muzeului Transportului Public din Iași. Membrii asociației se ocupă și de recondiționarea tramvaielor
Asociația Pasionaților de Transport Public Tramclub Iași a fost înființată în anul 2013 de către Silviu Teodor Stanciu, în vârstă de 34 de ani, alături de alți doi pasionați de artă și tramvaie din Iași. Silviu Teodor Stanciu este asistent universitar în cadrul Universității de Arte „George Enescu”, din Iași. Acesta a înființat organizația non-profit din dorința de a face mijloacele de transport public din Iași mai atractive pentru publicul călător adult, dar, în special, pentru copiii care circulă cu aceste mijloace.
„Tramclub Iași este un ONG non-profit înființat în anul 2013 alături de alți doi pasionați. Între timp, am ajuns la 9 membri activi din diferite domenii de activitate. În esență, am căutat încă de la început să avem un aport în vederea îmbunătățirii sistemului de transport public din Iași prin proiecte neconvenționale prin care să încercăm să apropiem publicul călător de utilizarea transportului public și să îi învățăm în special pe cei mici despre avantajele utilizării transportului public. Ulterior ne-am implicat chiar și în proiecte concrete care să ducă la îmbunătățirea condițiilor de transport”, a declarat Silviu Teodor Stanciu, președintele Asociației Pasionaților de Transport Public Tramclub Iași.
Această asociație este responsabilă și de realizarea Muzeului Transportului Public din Iași. De altfel, membrii asociației se ocupă și de recondiționarea tramvaielor.
Asociația a pictat mai mult de 10 tramvaie în cadrul proiectelor demarate până acum
În anul înființării asociației a fost demarat și proiectul „Iași, orașul tramvaielor pictate”, în cadrul căruia 18 tramvaie au fost personalizate atât vizual, cât și fizic.
„Prin proiectul Iași, orașul tramvaielor pictate”, care a început tot în anul 2013, au fost reabilitate cele 18 tramvaie, atât pe exterior, cât și pe interior. Exteriorul a fost renovat tematic, iar, la interior, am intervenit la modificarea și înlocuirea tapițeriei scaunelor cu materiale de o bună calitate. Tapițeria a fost, de asemenea, personalizată în raport cu compoziția grafică de pe exteriorul tramvaiului. Deci, am adus un plus în ceea ce privește confortul fizic al călătorului, dar și un plus în ceea ce privește confortul vizual al acestuia”, a povestit Silviu Teodor Stanciu. Un alt proiect al acestei asociații a introdus o schemă unică de culori pe toate mijloacele de transport public.
„Un alt proiect, care s-a numit «Revitalizarea mijloacelor de transport public din Iași», a prevăzut introducerea unei scheme cromatice unice pe toate vehiculele, respectiv verde-alb, schema a fost gândită și a rezultat în urma unor studii aprofundate realizate de specialiști”, a adăugat președintele asociației.
De asemenea, asociația desfășoară și proiecte precum „Biblioteca din Tramvai”, unde fiecare călător putea citi în timpul călătoriei. Un alt proiect de amploare al asociației a fost „Tramvaiul comunismului”, la care membrii asociației au lucrat pentru recondiționarea vagonului. Acest proiect a avut și un impact turistic foarte important. La inițiativa Ambasadei Spaniei la București, membrii din cadrul asociației au demarat proiectul „Tramvaiul Spaniei”, care plimbă călătorii pe străzile Iașului într-o atmosferă iberică.
Tramvaiele pictate din Iași au fost apreciate și de companii din alte orașe
Proiectul „Iași, orașul tramvaielor pictate” a fost prezentat la conferințele Uniunii Române de Transport Public (URTP), unde a fost apreciat de toți participanții.
„Pot spune cu bucurie că am prezentat proiectul «Iași, orașul tramvaielor pictate» în cadrul conferințelor URTP, iar proiectul a fost replicat la Cluj-Napoca, cu artiști locali, din acea zonă, sub îndrumarea directorului Companiei de Transport din Cluj. Acesta din urmă a apreciat proiectul la Iași și, ulterior, au fost realizare 4 sau 5 tramvaie la Cluj-Napoca. Un alt proiect pe care l-am creat la Iași și după aceea l-am regăsit replicat în mai multe orașe este cel numit «Graffiti pe tramvai». Acest proiect a fost creat mai mult ca o necesitate și pune la dispoziție comunității de grafferi câte un tramvai pe an pe care să se manifeste. Astfel, au luat naștere trei tramvaie pline cu graffiti la Iași. În acest fel sperăm să evitam vandalizarea tramvaielor cu graffiti”, a adăugat președintele Asociației Pasionaților de Transport Public Tramclub Iași.
Acest proiect a fost replicat și la Ploiești și București.
Silviu Stanciu: „La un tramvai pictat din cadrul proiectului «Iași, orașul tramvaielor pictate» se muncește câteva luni”
Realizarea unui tramvai pictat durează câteva luni și implică obținerea mai multor aprobări, realizarea planurilor, cooptarea artiștilor și procurarea materialelor necesare de la sponsori. Toate materiale folosite provin de la diferiți sponsori.
„La un tramvai pictat din cadrul proiectului «Iași, orașul tramvaielor pictate» se muncește câteva luni. Dacă ne referim strict la partea de concepție, durata variază între o lună și două luni, lucrul de la primele idei până la soluția finală a compoziție grafice. Apoi, durează aproximativ două săptămâni aplicarea compoziției grafice pe tramvai. Însă, la toate aceste operațiuni, adăugăm timpii necesari pentru documentele care trebuie realizate, respectiv cereri către Compania de Transport, Primărie și Comisia de Urbanism. În cele din urmă, trebuie să facem cereri către sponsori pentru obținerea materialelor necesare și cooptarea echipei de tineri, deoarece, la tramvaiele personalizate tematic, lucrez de obicei cu studenți sau absolvenți ai Facultății de Arte Vizuale și Design. Deci, în ansamblu, la un proiect se poate lucra de la 3, până la 5 luni”, a povestit Silviu Teodor Stanciu, președintele Asociației Pasionaților de Transport Public Tramclub Iași.
Acesta a lucrat și alături de artistul Dan Perjovschi în cadrul proiectului „Tramvaiul Libertății”. Până în prezent, la realizarea tramvaielor pictate din Iași au participat peste 200 de studenți și absolvenți ai Universității de Artă „George Enescu”, din Iași.