Ucraina acuză tarifele mari din port pentru cereale

de: BZI.ro
09:54, 04 mai 2022

Ucraina este nemulțumită de tarifele mari din port pentru exportul de cereale. Țara afectată de război are toate porturile mari blocate și a fost nevoită să exporte cereale din porturile de la Dunăre. Ministrul Agriculturii acuză comercianții de șantaj după ce prețul a crescut de 4 ori față de perioada de dinainte de război.

Vă aducem aminte faptul că Ucraina exportă cereale prin România, mai ales prin portul Constanța. Ucraina mai exportă cereale şi cu ajutorul trenurilor înspre Polonia. Totuși, cantitățile de cereale exportate sunt net mai mici comparativ cu anii trecuți, iar acest lucru se traduce într-o penurie de cereale la nivel mondial.

Ucraina nemulțumită de tarifele mari din port pentru cereale

Așadar, cu toate porturile de la Marea Neagră blocate, Ucraina este nevoită să caute rute alternative pentru exportul de cereale. În acest context, țara aflată în război cu Rusia a început să exporte marfă cu ajutorul trenurilor către Polonia, dar și în porturile mai mici de la Dunăre.

Ministrul ucrainean al agriculturii a arătat o statistică sumbră care relevă prețurile mari practicate de porturile Reni și Izmail. Așadar, dacă înainte de război în porturile amintite anterior se punea o taxă de 5-6 dolari pe tonă, după începutul conflictului prețurile au crescut până la 15 dolari pe oră. Asta nu este tot, pentru luna mai, autoritățile portuale au anunțat un tarif de 20 de dolari pe tonă.  Ministrul Agriculturii consideră că totul este un şantaj şi că înţelege câștigul comercianților până la o anumită limită.

„Vorbim despre importanţa exporturilor, dar, din păcate, toate acestea se transformă pentru unii într-o oportunitate de a câştiga bani şi nu într-o oportunitate de a ajuta într-un fel economia”, a afirmat Denysenko.

Ucraina este unul dintre cei mai mari importatori de cereale la nivel mondial. Ministrul a anunțat că în aprilie țara a exportat ”doar” 763.000 de tone, comparativ cu anul 2021 când a existat un export, în aprilie, de 2.8 milioane de tone.

Ucraina avea, înainte de război, porturi mari prin care își exporta cerealele

De fapt acest lucru duce la o scumpire a produselor obținute prin prelucrarea cerealelor, dar și a cărnii. De exemplu în Germania un litru de ulei a ajuns să coste 6 euro, iar supermarketurile impun limite maxime de cumpărare.

România ajută Ucraina cu privire la exportul de cereale

Așadar, România s-a oferit să ajute Ucraina în ceea ce privește exportul de cereale. De la începutul războiului, exporturile Ucrainei au avut de suferit din cauza bombardamentelor rusești din porturile cheie de la Marea Neagră. În schimb, Guvernul României a precizat faptul că porturile românești pot fi folosite pentru exportul mondial de cereale. Totuși, există şi o problemă – infrastructura românească este una nu tocmai bună și nu poate susține cantitățile de export necesare menținerii fluxului de cereale necesar populației mondiale.

Portul din Constanța ar deveni un port-cheie pentru Ucraina

Premierul Nicolae Ciucă anunța recent că au fost demarate procedurile de construcție a unei căi ferate în Galaţi care să facă legătura cu portul Constanța în vederea permiterii trenurilor Ucrainiene să ajungă mai repede în port. Premierul a estimat că întreg procesul de construire va dura aproximativ 3 luni. Așadar, vom vedea dacă România este pregătită pentru a face față necesității Ucrainei. Desigur, poate exista o reală problemă pentru țara noastră, importantă pe harta mondială a exporturilor, mai ales în contextul în care cerealele din Ucraina sunt mai ieftine decât cele românești. Oricum, vom vedea dacă Ucraina va fi mulțumită de tarifele din port, din România.