Transportul în comun din Iași a înghețat pentru a doua zi la rând. Vatmanii s-au chinuit câte jumătate de oră să pornească tramvaiele, iar pe traseu au rămas blocați: „Noroc că am avut o sticluță de spirt ca să pun la compresor” – FOTO/VIDEO

de: Redacția BZI
02:00, 10 ian. 2024

Transportul în comun din Iași a fost înghețat pentru încă o zi din cauza vremii nefavorabile. Oameni au așteptat foarte mult timp în stații, la temperaturi de minus 15 grade Celsius, în timp ce vatmanii s-au chinuit dimineață să pornească tramvaiele pentru a pleca pe traseu, dar tot au rămas blocați

Deși ninsoarea s-a oprit la Iași, probleme s-au ținut în lanț prin traficul din oraș. Transportul în comun a fost grav afectat, spre nemulțumirea cetățenilor care au înghețat în stații. Au înghețat și tramvaiele, care nu mai plecau de pe loc decât după ce interveneau vatmanii cu alcool medicinal la compresoare.

Transportul în comun din Iași a fost un dezastru

Vatmanul a coborat din tramvai pentru a curăța macazul cu o perie și o pensulă

Liniile de tramvai au rămas înfundate cu zăpadă de la ninsoarea de luni, iar vagoanele au înaintat cu greu. Multe dintre ele au înghețat de la temperaturile scăzute, făcând misiunea vatmanilor aproape imposibilă.

„Mă prezint la depou cu transportul, având ieșire la 5:45. Vagonul meu de repartiție era pe canal penultimul și, în momentul în care am dat să îl pun în funcțiune, am constat că nu îmi pornea compresorul. În aceste condiții, revizorul tehnic mi-a comunicat să ies cu spatele din depou și să ies la stradă. Cu 3 atmosfere la compresor, am ieșit cu vagonul în stradă, iar atunci au venit 2 meseriași și mi-au turnat alcool tehnic în compresor, respectiv ulei. Menționez că această procedură trebuia efectuată la fiecare vagon în parte pe perioada nopții ca, în momentul în care trebuie să ies la stradă, vagonul să nu întâmpine probleme. Această procedură a durat undeva la jumătate de oră, iar după ce am făcut 7 atmosfere în compresor, mă pornesc în traseu cu direcția Tg. Cucu – Copou”, povestește Emilian Râpanu, vatman la CTP Iași.

Macazurile au pus probleme serioase pentru circulația tramvaielor, deoarece au rămas blocate cu zăpadă.

„Ajuns în dreptul macazului la Tg. Cucu, constat că este blocat, sun la centrală și anunț acest lucru. Mi se comunică că trebuie să merg către Podu Roș, întrucât macazul de la Hotel Europa este blocat în direcția respectivă. O călătoare mi-a spus că trebuia să o iau spre Tudor Vladimirescu în normal, fiindcă ea trebuie să ajungă la muncă, însă i-am explicat frumos situația.

Mi-am luat cu mine o perie și o pensulă tocmai ca să mă ajute la îndepărtarea zăpezii dintre limbile macazului, evitând o deraiere. Ajuns în dreptul macazului de la Podu Roș, cobor cu ustensilele și curăț macazul de zăpadă și mă îndrept spre stația Podu Roș. Circul cu dificultate până la stația CET, iar, de la stația CET, tramvaiul nu a mai putut înainta din cauza zăpezii. Efectuez câteva manevre de înainte și înapoi, însă în zadar. Anunț la centrală faptul că nu pot înainta cu tramvaiul din stația CET spre Metalurgie din cauza zăpezii și aștept fie să se deszăpezească linia, fie să mă cupleze un vagon din spate”, mai adaugă vatmanul.

Deoarece macazurile erau blocate, tramvaiele au putut circula doar pe anumite trasee.

„Ajuns în Copou, explic doamnei dispecere cele întâmplate pe scurt și îi comunic că pot circula doar pe traseul 1. În momentul în care am plecat din Copou și, ajungând în dreptul trecerii de pietoni de la Curtea de Apel, observ în fața mea un tramvai marca Gt 4, cu numărul de parc 423, care nu mai înainta. Au ajuns la fața locului echipa formată dintr-un reprezentat de siguranța circulației, respectiv un reprezentant de la Control Trafic. Compresorul de la vagonul 423 era înghețat.

Reprezentantul biroului siguranța circulației mă întreabă politicos dacă nu cumva am niște alcool tehnic la mine. Îi înmânez politicos sticluța mea personală, de jumătate de litru, ca să o toarne în compresor. Noroc că am avut o sticluță de spirt ca să pun la compresor. Toate aceste eforturi au au fost în zadar și într-un final luăm decizia de a cupla vagonul 423 și de a merge cu el la depou”, a spus Emilian Râpanu.

Călătorii au înghețat în stații

Timpii de așteptare în stațiile de tramvai au ajuns și la o oră în anumite momente. Oamenii au fost indignați de ce se întâmplă, iar vatmanii au ridicat din umeri când au fost luați la rost.

„Călătorii nu mai zic, ne-au înjurat toată ziua că au stat în stație 40 de minute după un tramvai și abia mergem. Dar eu ce pot să fac, doar nu am să curăț toată linia cu peria. Din punctul meu de vedere, nu ar trebui să fie atât de mari probleme, înțeleg că este iarnă și în alte țări este, dar acolo tramvaiele funcționează și în astfel de condiții”, a încheiat vatmanul.

Nemulțumirea călătorilor este față de administrația locală care a promis transport modern și eficient la Iași, dar la prima ninsoare a clacat grav.

„Bătaie de joc la adresa noastră din partea autorităților, am înghețat, să aștept de 30 de minute un amărât de tramvai. De parcă nu știa nimeni că o să ningă acum și e pentru prima oară”, spune Valentina, o călătoare CTP.

La autobuze, situația a fost mai bună, majoritatea au ieșit pe traseu, însă au fost unele probleme la modelele noi, aduse din Turcia, cele electrice. Nu puteau furniza prea multă căldură pentru că scădea bateria imediat.

„Noi stăm mai bine cu autobuzele, e mai ușor să circulăm, dimineață au ieșit destul. Sunt unele probleme la autobuzele noi, din Turcia, nu pot băga suficientă căldură din cauza bateriei, consumul este prea mare”, a precizat Paul Păuleț, șofer la CTP Iași.

Pentru a doua zi la rând, transportul în comun din Iași a rămas paralizat din cauza zăpezii. Vatmanii au făcut față cu greu traseului dificil și au stat cu tramvaiele blocate.