Toți românii vor primi acest mesaj de la bancă! Iată ce au de făcut

de: Mirela Gabriela Todosi
09:20, 19 sept. 2024

Toți românii vor primi acest mesaj de la bancă! Clienții băncilor vor fi anunțați prin SMS despre orice pericol de securitate în ceea ce privește contul bancar. Mai mult, băncile din țară vor fi obligate să pună la dispoziție un alt serviciu pentru românii care au bani pe card. Iată ce au de făcut românii după ce primesc mesajul de la bancă.

Toți românii vor primi acest mesaj de la bancă!

În cazul în care are loc un incident major legat securitatea și siguranța banilor din contul unui client, banca este obligată să trimită imediat un SMS persoanei în cauză. Banca îi va informa pe clienții afectați cu privire la eventualele măsuri de protecție care se impun.

O noutate în acest an este că Banca Națională a României va avea acces, la cerere, la orice informație legată de platformele de tehnologie a informației folosite de bănci. Banca Națională a României va fi informată cu privire la orice incident de securitate care îi afectează pe clineții băncilor.

Proiectul de lege ar urma să fie aplicabil de pe 17 ianuarie 2025. Regulamentul fost avizat de Banca Națională a României (BNR) și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și va merge în Parlament pentru adoptare.

Cum vor fi protejați clienții băncilor

Domeniul financiar-bancar se pregătește pentru o transformare radicală. Se conturează posibilitatea ca Banca Națională a României (BNR) să preia responsabilitățile Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în calitate de entitate națională specializată în protejarea consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare.

Propunerile de modificare au ca obiectiv principal protecția consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare împotriva practicilor comerciale neadecvate. După intrarea în vigoare a noului cadru normativ, consumatorii sunt așteptați să semnaleze BNR-ului clauzele considerate abuzive din contractele pe care le-au încheiat cu entitățile din sfera sa de responsabilitate. Orice reclamație referitoare la informații eronate furnizate consumatorului în faza precontractuală trebuie să fie direcționată către BNR, indiferent dacă este vorba de încheierea unui contract de credit sau de semnarea la distanță a altor contracte legate de servicii financiare cu una dintre entitățile specificate.

Mai mult, după ce legea va fi promulgată, consumatorii care se află în situația de a fi semnat un contract cu dobânzi mai mari decât cele prevăzute de noua legislație sau cu costuri totale care depășesc limita stabilită vor avea posibilitatea să ceară reevaluarea contractului de către creditor. Românii sunt îndemnați să examineze cu atenție clauzele contractuale pentru a identifica costurile, comisioanele, primele sau alte elemente asociate creditului care ar putea masca dobânzi nejustificat de ridicate și să atragă atenția asupra acestui aspect. Dacă creditorul refuză explicit să revizuiască contractul sau dacă răspunsul este întârziat cu mai mult de 45 de zile, consumatorul are dreptul să se adreseze instanțelor judecătorești pentru a solicita o revizuire judiciară a contractului.

BNR va prelua și va gestiona toate competențele ANPC în domeniul produselor și serviciilor financiar-bancare oferite de bănci; entități de plată și specialiști în furnizarea de informații despre conturi; emitenți de monedă electronică; instituții financiare non-bancare; filialele din România ale acestor entități cu sediul în alte state membre sau în țări terțe care activează pe piața din România; reprezentanții entităților înregistrate în alte state membre, care operează conform dreptului de stabilire și furnizează servicii de plată în România.

Cert este că românii care au cont la bancă vor fi anunțați prin SMS în cazul unor probleme de securitate, care ar pune în pericol banii clienților.