Ți se face pielea de găină! Așa ceva se întâmplă în școlile din Iași: „A făcut un cheag de sânge la creier și a murit” – FOTO
Conform unui studiu realizat de reprezentanții Consiliului Județean al Elevilor Iași, cea mai mare problemă cu care se confruntă elevii este bullying-ul, în special la clasele primare
Pornind de la acest lucru, reporterii BZI au discutat cu psihologul Roxana Oana Rotaru, președintele Asociației ROR, care a prezentat principalele efecte pe care le are acest fenomen asupra copiilor, dar a prezentat și niște cazuri ce au marcat-o.
Bullying-ul în școli este cea mai mare problemă cu care se confruntă elevii ieșeni
Vlad Lepădatu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași, a realizat un studiu alături de colegii lui, pentru a identifica principalele probleme cu care se confruntă elevii. Astfel, s-a concluzionat faptul că bullying-ul este cea mai mare problemă în școli, în special în rândul celor din clasele primare.
„Am realizat un sondaj pentru a afla care sunt cele mai mari probleme cu care se confruntă elevii din județul Iași. Așa am ajuns la concluzia că bullying-ul în școli a luat amploare, în special la clasele primare”, declară Vlad Lepădatu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași.
Roxana Oana Rotaru, președintele Asociației ROR, susține faptul că există mai multe categorii de copii care au un comportament urât față de ceilalți colegi. Lipsa de implicare a părinților este o problemă care poate duce la un astfel de comportament.
Avansarea tehnologiei și dezvoltarea diverselor rețele de socializare este o problemă, deoarece tinerii asimilează tot ceea ce văd în online. Pe aplicația TikTok, conținutul nu poate fi selectat, astfel că micuții au acces la diverse postări care instigă la violență.
„Bullying-ul se simte bine conturat peste tot, atât în mediul urban, cât și în mediul rural. Prezența rețelelor de socializare, cum ar fi TikTok, este o mare problemă pentru că bullying-ul se întâmplă și acolo. Copiii nu au capacitatea să selecteze la anumite lucruri care să îi ajute la dezvoltarea lor, astfel că intră în contact direct cu diverse forme de violență verbală, instigare la violență și așa mai departe.
Există mai multe categorii de copii care primesc sau oferă bullying, cei care au părinții plecați în străinătate și stau la bunici, ceea ce înseamnă că nu există implicare din partea părinților în viața copilului și această lipsă se vede. Ei, neavând afectivitatea necesară, trec în zona de agresor, venind la școală și căutând atenție, neștiind dacă este bine sau este rău. O altă categorie este cea în care copiii ascund foarte bine anumite emoții și, când se întâmplă ceva la școală, părinții rămân șocați, deoarece, acasă, copilul are un anumit comportament, și la școală – cu totul altul”, spune psihologul Roxana Oana Rotaru, președintele Asociației ROR.
O fetiță din Iași s-a transferat la altă școală din cauza comportamentului agresiv pe care îl aveau colegii față de ea
În cadrul activităților de prevenire a bullying-ului, realizate de Asociația ROR, reprezentanții îi întreabă pe copii ce își doresc cel mai mult. Răspunsurile sunt aproximativ aceleași din partea micuților, care își doresc să fie iubiți de părinți, ascultați și înțeleși.
Un caz care pe Roxana Oana Rotaru a marcat-o este prezentat de aceasta chiar cu lacrimi în ochi. O fetiță din Iași, în clasa a VI-a, a fost nevoită să fie transferată la altă școală, deoarece nu mai suporta comportamentul agresiv pe care îl aveau colegii față de ea. I se spunea zilnic faptul că este foarte urâtă, ceea ce nu era adevărat. Din acest motiv, fetița a ajuns să creadă acest lucru și să își piardă încrederea în sine. Era arătată cu degetul și respinsă din grupurile de prieteni.
„La unele activități întreb copilașii ce își doresc ei, iar toate răspunsurile sunt la fel. «Vrem să fim iubiți, respectați, vrem să avem prieteni, să avem haine frumoase și să fim veseli». Acestea sunt răspunsurile din partea majoritară a celor cu care noi luăm contact. O altă categorie sunt cei care vin din mediul rural și se integrează foarte greu la o nouă școală. Acolo există bullying, deoarece cei noi sunt judecați din orice punct de vedere, le judecă hainele, aspectul, tot.
O să prezint un caz concret, o fetiță din clasa a șasea s-a transferat la altă școală, deoarece nu mai putea să suporte răutatea pe care o primea din partea colegilor. O fată frumoasă, cu părul lung, ochi mari, i se spunea zilnic că este urâtă. Acest lucru a afectat-o atât de tare încât mergea acasă, se uita în oglindă și ea își spunea că este adevărat, chiar este urâtă. Atât de mult i s-a spus acest lucru din partea colegilor încât și ea a început să creadă asta. Acest lucru pe mine, personal, m-a încărcat foarte tare, fiind mamă de fată”, adaugă psihologul Roxana Oana Rotaru, președintele Asociației ROR.
Efectele acestui fenomen pot fi tragice
În cadrul unei școli există elevi care provin din diverse medii, cu diferite posibilități. Bullying-ul există și din cauza diferențelor vestimentare dintre elevi. Unii copii, cărora le cumpără părinții încălțăminte de mii de lei, râd de cei care au haine la prețuri reduse.
„O altă problemă care văd că nu scade deloc este cea referitoare la haine. Noi încercăm să îi facem să înțeleagă faptul că școala nu este un podium. Râd unii de alții de faptul că părinții nu își permit să cumpere niște încălțăminte în valoare de 2.000 de lei și poate cumpără niște papuci la 50 de lei. Aici, ei văd multe lucruri și la creatorii de conținut care prezintă o viață foarte bună, haine inedite, și asta își doresc și ei.
De aici pleacă și dorința tinerilor să se îmbogățească rapid și ușor și există astfel de variante nu întocmai ok. Este nevoie imensă de implicarea părinților, ca ei să nu meargă pe alte căi, să nu ajungă să consume droguri și să facă alte lucruri. Trebuie neapărat o relație bună între copil și părinte”, mai spune Roxana Oana Rotaru, președintele Asociației ROR.
Un alt caz care este tragic a dus la decesul unui elev. Un pumn l-a făcut pe un tânăr de liceu să cadă, fiind nevoit o perioadă lungă de timp să suporte diferite intervenții chirurgicale. După doi ani de zile, acesta a murit. Fenomenul de bullying poate duce la situații extreme, precum acestea.
„O să mai prezint un caz extrem de grav, care este din alt județ. Un tânăr a stat în bullying pe perioada liceului, încât el nu mai suporta să stea în pauză și pleca pe holul școlii. Colegii lui s-au supărat și unul dintre ei a luat decizia să îl lovească cu pumnul peste ureche, acesta a căzut și s-a lovit la cap, iar timp de doi ani a suferit diverse intervenții chirurgicale, iar după cei doi ani a făcut un cheag de sânge la creier și a murit. Din păcate, situațiile acestea sunt tragice și acesta este unul dintre efectele bullying-ului. A scăzut vârsta copiilor care suferă de depresie, sunt afectați cei începând cu vârsta de 11 ani, o vârstă fragedă, de asta este foarte importantă comunicarea părinților cu aceștia”, spune Roxana Oana Rotaru, președintele Asociației ROR.
Reprezentanții ISJ Iași realizează activități de prevenire a bullying-ului în școlile din județul Iași, pentru a diminua acest fenomen.
„Este clar că se fac activități în acest sens în școlile din Iași, avem diverse programe, iar principala temă din acest an în școli va fi pe tema bullying-ului”, spune Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al ISJ Iași, în legătură cu bullying-ul în rândul elevilor ieșeni.