Telefoanele personale ale bancherilor care sunt vizaţi în ancheta ROBOR, verificate de către Consiliul Concurenţei
De pe 1 noiembrie 2022, Consiliul Concurenței a făcut mai multe inspecţii la cele mai importante zece bănci din ţară, care participă la stabilirea ratelor de referinţe ROBOR. Anterior, Consiliul Concurenței a ridicat documentele necesare pentru analiza, iar acum a verificat şi telefoanele personale ale bancherilor care sunt vizaţi în ancheta ROBOR.
Au apărut suspiciuni de manipularea ROBOR în cazul băncilor din România. Consiliul Concurenței a început o anchetă legată de evoluţia dobânzilor la lei, în contextul unor suspiciuni privind calcularea acestor dobânzi.
Telefoanele personale ale bancherilor care sunt vizaţi în ancheta ROBOR, verificate de către Consiliul Concurenţei
Potrivit şefului Direcției Pieţe de Servicii din Consiliul Concurenţei, Adrian Comanescu, investigaţia declanașată la cele 10 bănci care participă la stabilirea ratelor de referinţă ROBOR are un volum mare de date. De aceea, au fost inspectate inclusiv şi telefoanele personale ale celor implicaţi.
„În procedura de inspecţie, control, pe care am avut-o noi, am primit autorizare de la Curtea de Apel. Pe lângă controlul pe care îl facem noi pe aparatura electronică, telefoane de serviciu, laptopuri, calculatoare etc, am primit o serie de autorizări să inspectăm şi telefoane personale ale persoanelor implicate. Şi atunci, am făcut şi acest lucru. Volumul de date pe care l-am luat este unul destul de mare, vor trebui analizate – e vorba de sute de tranzacţii, de mii de tranzacţii, pe perioade scurte de timp – şi atunci volumul acesta de date care trebuie prelucrate necesită un anumit timp. Dar încercăm să ne mişcăm cu celeritate şi să venim cu un rezultat al acestei investigaţii într-o perioadă de timp rezonabilă”, a declarat Adrian Comănescu.
Daniela Badilă, directorul general din cadrul Consiliului Concurenţei, a spus că investigaţia va dura mai mult timp.
„Este o procedură complexă (…) Se merge la companii, se copiază calculatoare. Vă imaginaţi, un domeniu atât de complex cum este cel bancar, să mergi şi să copiezi date de pe calculator, apoi ele se procesează în sediul Consiliului, în prezenţa avocaţilor părţilor, se invocă diverse excepţii procedurale, deci procedura e extrem de detaliată din acest punct de vedere. Apoi, toate constatările trebuie temeinic justificate. După ce se finalizează la nivel intern, echipa de caz îşi finalizează partea de analiză, lucrul acesta se traduce într-un raport. Acest raport de investigaţie parcurge, la rândul lui, o serie de filtre interne”, a spus Daniela Băcilă
Tot ea a mai subliniat că raportul ar putea fi trimis şi la Comisia Europeană, în cazul în care se va constata încălcarea Tratatului de funcţionare a Uniunii Europene.
„Ulterior, are loc transmiterea raportului către părţile implicate – în cazul acesta către cele 10 bănci investigate – şi are loc o audiere în faţa plenului Consiliului Concurenţei. În cadrul acestei audieri, este o procedură similară celei care se desfăşoară în faţa judecătorului. Echipa îşi prezintă punctul de vedere, se dă apoi cuvântul părţilor, are loc acea apărare şi doar după parcurgerea acestei proceduri se ia decizia finală, care apoi merge în instanţă”, a precizat Daniela Bădilă.