Statul vrea polițe RCA pentru trotinete și biciclete! Decizia ar putea intra în vigoare în 2025

de: Mirela Todosi
12:40, 12 aug. 2024

Statul vrea polițe RCA pentru trotinete și biciclete! Deocamdată proiectul de lege se află în dezbatere alături de alte legi. Unul dintre cele mai importante proiecte propuse vizează și limitarea vârstei pentru conducerea mașinilor puternice, mai multe ore de pregătire la școala de șoferi, precum și noi interdicții la folosirea telefoanelor la volan. Legea care prevede impunerea obligatorie a polițelor RCA pentru biciclete și trotinete electrice a stârnit deja controverse. Decizia ar putea intra în vigoare în 2025.

Statul vrea polițe RCA pentru trotinete și biciclete!

Noul Cod Rutier care ar putea intra în vigoare anul viitor prevede impunerea obligatorie a polițelor RCA pentru bicicletele și trotinetele electrice. Proiectul de lege prevede modificarea reglementărilor privind asigurările de răspundere civilă obligatorii și extinde obligația de asigurare asupra mai multor vehicule, inclusiv asupra bicicletelor electrice și trotinetelor electrice.

O altă lege aflată în dezbatere se referă la interdicția de a conduce vehicule puternice pentru conducătorii auto fără experiență.

„Conducătorilor cu vârsta de până la 21 de ani, precum şi celor care au o experienţă de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B le este interzis să conducă vehicule care depăşesc 100 CP, respectiv 75 kw în cazul vehiculelor electrice.”, prevede proiectul legislativ, aceste reguli aplicându-se și în cazul motocicliștilor.

Rămâne de văzut dacă aceste legi vor intra în vigoare în anul 2025 și dacă bicicliștii și trotinetiștii vor fi obligați să plătească polițe RCA.

Legi europene pentru șoferii români

Pe lângă noile reguli aflate în dezbatere pentru a fi incluse în Codul Rutier, vor intra în vigoare și câteva legi UE pentru conducătorii auto din România. Uniunea Europeană a decis că toate mașinile care vor ieși din fabricile europene începând din această vară vor fi dotate cu senzori pentru limitarea vitezei.

Noile sisteme vor detecta limitele de viteză impuse pe tronsonul de drum pe care se află mașina, iar în cazul depășirii vitezei maxime legale vor atenționa șoferul. Avertizările pot fi făcute în diferite moduri: fie o avertizare sub formă de vibrații în pedala autoturismului sau în volan, fie avertizare sub formă de sunet de alarmă atunci când este depășită viteza legală. Sistemul de limitare a vitezei nu va interveni asupra mecanismului de frânare, pentru a nu pune în dificultate șoferii.

Tehnologia de limitare a vitezei, deja instalată în multe modele moderne de vehicule, va deveni obligatorie pentru toate mașinile noi. Sistemul ISA, cunoscut și sub denumirea de Intelligent Speed Assistance (asistenţă inteligentă a vitezei), emite un semnal care avertizează șoferul atunci când limita de viteză este depășită și, în practică, îl obligă pe șofer să își reducă viteza. Începând din iulie 2024, pentru a preveni accidentele rutiere, UE a decis ca sistemul ISA să fie obligatoriu în toate mașinile noi.

Parlamentul European discută o serie de măsuri mai aspre pentru șoferii care încalcă legea. Dacă permisul este suspendat într-o țară europeană, posesorul nu va mai putea conduce în nicio altă țară UE. Noua legislație ar putea fi adoptată chiar din 2025. În cazul în care unui șofer i se suspendă dreptul de a conduce pentru că a urcat la volan beat sau drogat, legislația țării respective va fi aplicată la nivel european. Rămâne de văzut când va intra în vigoare noua lege UE pentru toți șoferii.