Șoferii care folosesc anvelope all season iarna vor fi sancționați conform legii. RAR: „All seasons, dar nu iarna!
RAR avertizează șoferii care preferă anvelopele all season inclusiv în anotimpul de iarnă, vor fi sacționați întrucât acestea nu sunt recomandate pentru sezonul rece.
Anvelopele potrivite pentru iarnă sunt cele care au inscripționate literele „M” din englezescu mud – nămol sau „S” de la snow – zăpadă.
Șoferii care vor fi prinși cu cauciuri all season iarna vor fi sancționați. Anvelopele nu sunt omologate
Registrul Auto Român (RAR), atenționează de faptul că anvelopele all season (cauciuri folosite pentru toate anotimpurile) sunt acceptate dar nu iarna. Conform autorităților, acest timp de anvelopă nu definește exact pentru ce anotimp și condiții ar fi fiabilă neîncadrându-se în cerințele anvelopelor pe care trebuie să le aibă cele de iarnă.
„Apariţia sezonului rece (…) reprezintă (…) demararea procesului de înlocuire a anvelopelor de vară, cu unele mai potrivite vremii – anvelopele de iarnă. (…) ‘All seasons’, dar nu iarna! Anvelopele de tipul all-seasons nu sunt o variantă fiabilă, întrucât acestea nu sunt asmilate anvelopelor de iarnă, potrivit Registrului Auto Român”, spun autoritățile.
Confrom organizaţiei de protecţie a consumatorilor definiția dată de RAR anvelopelor pentru toate anotimpurilesunt:
„Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG nr. 5 /2011.”
Cum sunt sancționați șoferii care nu au mașina dotată corespunzător conform legii
În acord cu legea, referitor la situația în care mașina unui șofer nu este dotată corespunzător, legea se arată în felul următor:
„Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevazută în clasa a IV-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice: conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpada, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar in cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante certificate”, conform Codului Rutier.
În cazul în care șoferii nu iau aminte la cuvântul legii, sacțiunile prevăd amenzi între 1.305 şi 2.900 de lei, mai exact de la 9 până la 20 de puncte. Mai mult decât atât, există posibilitatea ridicării certificatului de înmatriculare a maşinii.
Cum se etichetează anvelopele conform prevederilor UE
În ceea ce privește noua metodă de etichetare a anvelopelor, organizaţia de protecţie a consumatorilor spun că UE a venit cu o nouă metodă menită să ușureze consumatorilor alegerea anvelopelor de iarnă, ținându-se con de calitate și siguranță dar și să le caute pe cele mai prietenoase cu mediul înconjurător.
Eticheta prevede aderența anvelopei pe carosabilul ud, aceasta măsurânduse pe o scală de la A la E şi care informaţii în ceea ce privește gradul mare sau mic la care maşina în cauză se va opri pe drumuri ude, atunci când se frânează brusc. O altă menționare se referă la zgomotul la rulare și care se referă la reducerea zgomotului la rulare.
Se va menționa și impactul asupra consumului de combustibil, unde anvelopele cele mai potrivite fiind cele care permit parcurgerea unui număr mai mare de kilometri dar și atenția în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2.
Care este cel mai potrivit moment pentru schimbarea cauciucurilor cu cele de iarnă
Conform Codului Rutier, în ceea ce privește schimbarea cauciucurilor de iarnă, legea nu prevede o dată exactă de schimbarea anvelopelor de vară cu cele de iarnă, dar este obligatoriu în orice lună în care mașina circulă pe un drum public ce este acoperit cu zăpadă sau polei.
Reguli noi de circulație și pentru trotinete
Din edițiile trecute ale Cotidianului „BZI”, amintim faptul că ieri, 5 octombrie 2021, s-au schimbat regulile în ceea ce privește circulația trotinetelor în oraș. Astfel, deplasarea trebuie menținută pe un singur rând pe drumurile publice, iar conducătorii trebuie neapărat să aibă la ei un act de identitate, pentru că și ei pot fi opriți de către organele de poliție.
“Principalele reguli de circulaţie aplicabile conducătorilor de trotinete electrice constau în obligativitatea de a circula numai pe pista pentru bicicletă atunci când aceasta există, fiind interzisă circulaţia acestora pe trotuar.
Acestea trebuie conduse numai pe un singur rând atunci când circulă pe drumurile publice, iar conducătorii de trotinete electrice au obligaţia de a avea asupra lor actul de identitate”, informează un comunicat al Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
Limită de 30 km/h pe prima bandă din Iași
Primăria din Iași, a venit cu o nouă lege, în care, prima bandă a principalelor artere din oraș nu se va circula cu o viteză mai mare de 30 km/h. Propunerea se află în dezbatere publică, iar cei interesați pot completa un chestionar.
„Probabilitatea unui accident fatal pentru un pieton crește proporțional cu viteza. Riscul de deces este de 9 ori mai mic la 30 km/h, decât la 50 km/h, iar leziunile sunt mult mai ușoare.