Situație riscantă pentru universitățile din Iași! Pericol ca examenele on-line ale studenților să fie fraudate
În săptămânile viitoare, universitățile de stat din Iași se vor confrunta cu o situație riscantă! Nevoite să apeleze la susținerea on-line a examenelor din sesiune, a celor de licență sau de disertație pe fondul pandemiei de COVID-19, instituțiile sunt obligate să monitorizeze cu maximă atenție acest proces! Dacă, inclusiv în cadrul derulării normale a examinărilor, unii dintre candidați apelau la diverse metode ingenioase de fraudă, acum este posibil ca lucrurile să scape de sub control. Inclusiv unii rectori din Iași recunosc că există această posibilitate. Pe de altă parte, unii reprezentanți ai studenților din Iași declară că examenele ar trebui amânate până situația din timpul pandemiei va reveni la normal, tocmai din această cauză.
Cu siguranță, una dintre cele mai mari provocări din această perioadă excepțională, pentru universitățile din Iași, este legată de organizarea examenelor din sesiune, a celor de licență sau de disertație în mediul on-line. Situația este riscantă deoarece, deja, unii dintre studenți se pregătesc cum să copieze la acestea.
Cum pot fi fraudate examenele on-line de studenți! Ce măsuri de siguranță au luat universitățile în această situație riscantă
Pe acest plan, inclusiv rectorii instituțiilor de învățământ superior au recunoscut că, acum mai mult ca oricând, unii studenți vor încerca să se inspire la aceste testări. Tocmai de aceea, și-au luat măsuri de precauție ca evaluarea să fie cât mai corectă.
„Desigur, în acest sistem de evaluare on-line, unii vor avea tendința să se inspire din alte surse și controlul nu poate fi total… Nu poți controla examenul așa cum ar fi fost în forma clasică… Dar, având în vedere specificul Universității noastre, în acest an, am renunțat la proba scrisă și interviul de la licență. Astfel, va fi o evaluare virtuală în fața comisiei și cu aceleași reguli ca până acum. Mai mult, toți colegii mei și-au filmat lucrările de laborator și vor fi teste și întrebări la examen. Fiecare coleg va utiliza, pe platforme, maniera pe care o va crede cea mai bună de evaluare și examinare”, arată prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, rectorul Universității Tehnice (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi” din Iași.
Rectorul de la Universitatea „Cuza”: „Toate examenele vor fi înregistrate”
Mai departe, și prof. univ. dr. Tudorel Toader, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași arată că, tocmai pentru a se evita aceste posibilități de a se frauda examenele, totul va fi stocat și înregistrat.
„Deși, în acest sens, am văzut că o universitate din Cluj i-a pus pe studenți să dea o declarație că nu vor copia, un jurământ, acest lucru nu are niciun efect juridic și, în calitate de specialist, știu ce spun. În consecință, deja am prezentat întregii comunități academice ce platforme pot fi utilizate la examinarea on-line! Avem capacitatea de a face acest lucru, inclusiv de stocare și înregistrare a examinărilor. E un moment important pentru ei, care vor fi testați, și sunt convins că-l vor trata cu seriozitate în această situație excepțională”, a punctat și rectorul Toader.
„Sunt factori care riscă să transforme examenele de finalizare a studiilor într-un fiasco generalizat, discriminatoriu și subiectiv, oferind posibilitatea de fraudare”
Tot în acest context, legat de posibilitatea de fraudare a examenelor care vor fi derulate on-line, intervin inclusiv unele ligi studențești. Acestea arată că totul ar putea scăpa de sub control dacă nu se renunță la probele orale în cadrul examenelor de finalizare a studiilor.
„Solicităm eliminarea probelor orale susținute on-line în cadrul examenelor de finalizare a studiilor și rezumarea acestora strict la susținerea tezei de licență, respectiv de disertație. Susținerea probelor orale în varianta on-line nu poate echivala niciodată cu o susținere în fața comisiei având în vedere problemele de conectivitate, lipsa timpului efectiv de rezolvare a subiectelor (limitat la 10 minute) și alți factori care riscă să transforme examenele de finalizare a studiilor într-un fiasco generalizat, discriminatoriu și subiectiv, oferind posibilitatea de fraudare”, arată și Diana-Alexandra Cristea, președinte al Ligii Studenților (LS) Iași.