Situație incredibilă într-un bloc din Iași! O femeie plătește facturile la apă pentru toți locatarii din cauza contractului cu ApaVital: „Să vină un inginer să vadă ce trebuie făcut” – FOTO

de: Petronel Ștefan
02:00, 12 mart. 2024

Situație incredibilă într-un bloc din comuna Cotnari, din județul Iași, din cauza unui contract cu ApaVital. O femeie plătește facturile la apă pentru toți vecinii de câteva luni

Maria Macovei plătește, de câteva luni, factura la apă pentru tot blocul, deoarece contractul este trecut pe numele ei. În urmă cu 10 ani, operatorul de apă-canal a instalat un singur apometru general pentru tot imobilul. Acum, femeia vrea să renunțe la această înțelegere și să aibă contract individual pentru apartamentul său.

Situație incredibilă cu facturile la apă într-un bloc din Iași

Maria Macovei locuiește în comuna Cotnari, într-un bloc de lângă grădiniță. Ea este nemulțumită, deoarece contractul cu ApaVital, pentru tot blocul, este făcut pe numele ei. Această modificare a fost făcută acum 10 ani, iar toate facturile au venit pe numele Mariei Macovei. Femeia a trebuit să facă treaba unui administrator pentru a împărți sumele de plată pentru fiecare apartament. Acum, ea este disperată, deoarece din luna decembrie plătește facturile pentru tot blocul, iar vecinii nici măcar nu s-au interesat de acest lucru.

„Eu locuiesc la un bloc din comuna Cotnari de lângă grădiniță, iar în urmă cu 10 ani, cei de la ApaVital au hotărât să instaleze un singur apometru pe tot imobilul. Ne-au precizat că așa este legea și nu au ce face. Când s-a făcut instalarea, mi-am luat angajamentul să semnez contractul pe numele meu, fiindcă noi nu avem asociație de proprietari, este un bloc mic, de 2 etaje, cu 12 apartamente. Eu, timp de 10 ani, am primit factura pentru tot blocul și primeam de la fiecare familie citirea de la apometre și calculam cât trebuie să plătească. Pentru treaba asta nu m-a plătit nimeni, dar trebuia să o facă cineva.

Totuși, eu calculam toate indexurile, iar diferența care rămânea o treceam la pierderi și împărțeam la restul locatarilor. Timp de 10 ani am lucrat în folosul tuturor, iar acum mă consideră vinovată. Venea, uneori, 3 mc pierdere, uneori 5-6, depinde. Însă, din noiembrie 2023, un vecin a spus că eu pun aceste pierderi de la mine ca să mai iau bani și ne-am certat. Din decembrie 2023, am plătit doar eu factura la apă pentru tot blocul, câte 600 de lei”, povestește Maria Macovei.

Femeia a luat legătura cu ApaVital pentru a găsi o soluție, dar situația a rămas neschimbată până în prezent. Mai mult, au apărut discuții între vecini, că ea și-ar însuși sumele plătite pentru pierderi.

„În luna februarie 2024, am trimis o solicitare la ApaVital, pentru a găsi o soluție pentru problema mea. Totuși, pe ei nu îi interesează, ba chiar mi-au spus că trebuie să iau procedura de la zero, dacă vreau să am contract individual pe apartament. Tot ce vreau eu este să vină un inginer, să vadă ce trebuie făcut, măcar să mai fie puse 4 apometre pe coloană. Însă se pare că toate au căzut pe mine și trebuie să mă ocup singură, deși sunt deja clienta lor. Nu mi se pare corect ca toată lumea să consume apă și doar eu să plătesc, doar din cauza că am semnat contractul pe numele meu”, a adăugat Maria Macovei.

Locatarii trebuie să își monteze singuri apometre

În această situație, opțiunile pentru locatari sunt destul de restrânse. ApaVital poate furniza apă doar dacă este semnat un contract. Dacă oamenii din bloc vor apometre separate, atunci trebuie să suporte toate costurile de instalare. Astfel, în cazul în care Maria Macovei va rezilia contractul, locatarii trebuie să desemneze o altă persoană sau să plătească pentru apometre noi, altfel vor rămâne fără apă.

„În conformitate cu prevederile din Regulamentul serviciului de alimentare cu apă și de canalizare, aprobat prin hotărâre a Adunării Generale a Asociației Regionale a Serviciilor de Apă și Canalizare, în cazul în care un imobil aparține mai multor proprietari care nu sunt constituiți în asociații de proprietari, iar imobilul are un singur branşament, contractul se încheie cu unul din proprietari. Respectivul proprietar îşi asumă responsabilitatea contractuală în numele tuturor co-proprietarilor.

De asemenea, titularul de branşament se obligă să repartizeze consumul facturat la toţi co-locatarii, să colecteze contravaloarea serviciilor prestate și să achite valoarea facturii în termenul legal. Sunt situații în care proprietarul cu care s-a încheiat contractul renunță la statutul de reprezentant, solicitând rezilierea contractului. În această situație, întrucât furnizarea serviciilor se poate face doar în baza unui contract, soluțiile legale după achitarea eventualelor datorii sunt: proprietarii numesc un alt reprezentant pe numele căruia se încheie contractul; proprietarii, pe cheltuiala solicitanților, realizează, în baza unui aviz, branșamente proprii cu apometre individuale, înainte de punctul de separare, apometrul de branșament din căminul existent. În acest caz, se pot încheia contracte individuale”, a precizat Răzvan Manolache, șeful Serviciului de Marketing și Relații cu Clienții ApaVital.

Situația incredibilă în care se află femeia din Iași poate lăsa tot blocul fără apă.