Situație alarmantă în Europa: industria auto din Germania se prăbușește. Care este motivul
Situația industriei auto din Germania se înrăutățește. În prezent, indicatorul furnizorilor a scăzut la minus 23,0 puncte. Indicatorul institutului german IFO a coborât la 9,6 puncte în noiembrie 2021, de la 17,4 puncte în octombrie 2021. Această scădere este cauzată de situația furnizorilor, care au avansat estimări chiar mai sumbre decât constructorii, cu privire la situația lor actuală.
Un total de 227.630 autovehicule au fost înregistrate ca fiind în folosință în Germania, pentru anul 2021, cu 26,9% mai puțin în comparație cu luna decembrie 2020. Bilanțul anual arată un total de 2.62 de milioane de mașini noi, cu 10,1% mai puțin decât în 2020. În 2021, 65,4% dintre mașinile noi au fost înregistrate în scop comercial și 34,6% în scop privat.
Ce a provocat răsturnarea industriei auto în Germania
Această veste prezintă interes și pentru români. Mașinile de origine germană sunt predominante pe piața auto în România. Românii preferă mașinile germane, atât când este vorba de mașini obișnuite, cât și atunci când ne referim la modelele și brandurile premium. Un alt criteriu pentru care conaționalii cumpără autoturismele din Germania este cel al numărului mic de kilometri regăsiți la bordul acestora.
Declinul se datorează și deficitului producției de cipuri. Din cauza crizei internaționale de cipuri, situația din fabricile germane s-a înrăutățit dramatic, atât pentru mașinile convenționale, cât și pentru cele electrice.
Problema lipsei cipurilor de fabricare se resimte și în timpul de livrare pe piață a produselor noi. De exemplu, la jumătatea lunii noiembrie a anului trecut, linia de producție din Zwickau a trebuit să fie oprită. Piese individuale sau chiar variante ale unui anumit model nu pot fi comandate în momentul de față.
Mașinile electrice, o soluție pentru salvarea industriei autovehiculelor germane
Un număr de 48.436 de mașini electrice noi a fost înregistrat, cu o creștere de 10,9% față de decembrie 2020. Autoritatea Federală pentru Transportul Motor (KBA) a înregistrat și o creștere a numărului de mașini tip hibrid, cu 32,752 de mii de noi intrări.
Pe măsură ce cresc acțiunile pentru mașini electrice sau parțial electrice, acțiunile pentru autovehiculele care funcționează pe bază de combustibil convențional crește proporțional.
În 2021, înregistrările pentru mașini care funcționează cu benzină a scăzut cu 28,6% comparativ cu anul 2020. În același timp, mașinile care funcționează cu diesel înregistrate în ultimul an, au cunoscut o scădere record de 36%.
Tot mai mulți germani optează pentru mașinile electrice
Cererea pentru mașini electrice este într-o continuă creștere. Unul dintre motive este bonusul de mediu oferit de Ministerul Economiei și Protecției Climei din Germania. Acesta a extins, print-o hotărâre, intervalul de timp în care se acordă bonusul, cu un an, până la sfârșitul anului 2022.
De asemenea, guvernul federal german a introdus și un bonus pentru inovare, ca parte din pachetul de stimulare economică COVID 2020, pe care l-au extins până la sfârșitul anului 2025.
Taxe pentru mașinile poluante ar putea fi introduse și în România
Având în vedere faptul că numărul mașinilor rulate nou înmatriculate în România este, în continuare, unul enorm, Guvernul ia în considerare implementarea unei impozitări suplimentare, pe principii de mediu, a proprietarilor de vehicule vechi și poluante.
Este vorba de taxa denumită în trecut taxă de primă înmatriculare, taxă de poluare sau timbru de mediu și în prezent se negociază reintroducerea ei, sub o formă nouă.
”Bugetele s-au consumat, am suspendat Rabla în decembrie şi reluăm programul în februarie 2022. Deci, degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber. De aceea propun şi colegilor mei din coaliţie să avem în balanţă cele două măsuri: de stimul pentru maşinile noi şi de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă”, a declarat ministrul Mediului, Tanczos Barna.