Situația este cât se poate de gravă! Iată lista cu primii ieșeni care au fost trimiși acasă de șefii lor. Patron din Iași: „Așteptăm cu sufletul la gură banii”

de: evelina.chitoroaga
04:00, 03 apr. 2020

După prima zi de depunere a cererilor, mii de salariați din Iași sunt în șomaj tehnic. Angajatorii afectați de criza coronavirusului s-au grăbit să depună online dosarele la AJOFM Iași, iar cererile se depun în continuare. Autoritățile se așteaptă la un număr ridicat de persoane care solicită indemnizația de la stat. „Astăzi (n.r- ieri, 2 aprilie 2020), numărul ar putea fi mai mare”, susțin reprezentanții AJOFM Iași. Banii ar trebui să intre în conturile angajaților până pe data de 15 aprilie. Potrivit Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Iași, numărul contractelor suspendate pe motiv de șomaj tehnic este de 12.565.

În numai câteva ore, mii de ieșeni au fost trimiși acasă cu contractele suspendate, pentru o perioadă nedeterminată. Numărul persoanelor din Iași aflate în șomaj tehnic este cel mai mare, la nivelul regiunii Moldovei, în prima zi de depunere a documentelor. În prima zi de depunere a dosarelor, 1 aprilie, la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Iași au fost depuse 438 de cereri pentru 3.420 de salariați care au intrat în șomaj tehnic. Majoritatea cererilor făcute de angajatori au fost din partea patronilor din domeniul HoReCa, cei care au închis afacerile în urma ordonanței de urgență din 16 martie, dar și din domeniul prelucrării confecțiilor sau comerțul cu amănuntul.

Pierderi în rândul acestor patroni

Restaurantele, cafenelele, pub-urile, saloanele de înfrumusețare, au fost primele localuri închise la jumătatea lunii martie din cauza crizei coronavirusului. Vestea a venit ca un trăznet asupra patronilor din Iași care se așteptau la o asemenea decizie, însă nu atât de repede față de cum sperau ei că se vor desfășura lucrurile. Majoritatea dintre aceștia reușeau să mențină afacerile pe linia de plutire din încasările lunare, iar faptul că au fost nevoiți să pună lacătul pe ușă pe perioadă nedeterminată a provocat pierderi financiare uriașe, sume care asigurau mai ales salariile angajaților, a câtorva zeci de mii de angajați.

99 de angajați trimiși în șomaj tehnic

Una dintre firmele afectate de decizia autorităților este Class Tudor. Înainte de a se închide restaurantul lucrau zeci de angajați care acum sunt în șomaj tehnic. Pentru patronul acestei locații, trimiterea salariaților în șomaj tehnic a fost o soluție pentru salvarea afacerii.

„Noi am luat decizia de a trimite angajații în șomaj tehnic încă de acum trei săptămâni. Ieri (n.r.- 1 aprilie 2020) am depus cererile pentru cei 99 de angajați, pentru obținerea indemnizației, pe perioada cât este suspendată activitatea. Nu prevăd reluarea activității prea curând. S-a anunțat deja că durează starea de urgență până pe 16 aprilie, dar cred că se va prelungi, iar noi vom fi nevoiți să ținem restaurantul închis în continuare”, a spus Dan Gafițeanu, administrator Class Tudor.

„Așteptăm cu sufletul la gură banii”

Potrivit Ministrului Muncii, Violeta Alexandru, plățile către persoanele ce se află în șomaj tehnic vor fi făcute până pe data de 15 aprilie. Patronii speră că acest lucru se va întâmpla pentru că au nevoie de bani să plătească angajații.

„Noi avem un salon unde lucrau 5 fete, pe coafură, manichiură, frizerie. L-am deschis anul trecut după ce am muncit în Anglia câțiva ani, tot într-un salon de înfrumusețare, și m-am reîntors în Iași. Așteptăm cu sufletul la gură banii de la stat. Fetele care lucrează în salon au copii, familie, rate la bănci. Au nevoie de bani”, spune Alina Chisăliță.

Angajatorii trebuie să fie atenți la liste

Autoritățile se așteaptă ca numărul cererilor să fie mai mare în aceste zile de depunere, astfel că peste 10.000 de ieșeni ar putea intra în șomaj tehnic în această lună. Reprezentanții AJOFM Iași recomandă patronilor să fie atenți la lista cu numele persoanelor care vor primi banii.

„S-a observat că angajatorii fac greșeli în sumele pe care le solicită, motiv pentru care le recomandăm să verifice foarte bine lista pe care o depun. Se oferă 75 la sută din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75 la sută din câștigul salarial mediu brut, iar calculul se face de la data suspendării CIM, notificată în REVISAL. Angajatorii sunt sunați sau se fac reveniri la e-mail-uri, dar ar fi de preferat ca documentele să fie întocmite corect de către aceștia”, a declarat Adriana Sîrghie, purtător de cuvând în cadrul AJOFM Iași.

La nivel național, pe data de 1 aprilie, au fost depuse cereri din partea a 5.800 de angajatori pentru 70.000 de angajați.