Situația devastatoare de la Spitalul „Sf. Spiridon”, confirmată de raportul Ministerului Sănătății! Daniel Timofte are zilele numărate!
În luna iulie 2022, la Spitalul Clinic Județean „Sf. Spiridon” Iași izbucnea un scandal monstru, medicii nemaiputând suporta lipsa medicamentelor și materialelor din cadrul unității medicale în care își desfășurau activitatea. Problemele legate de politica de achiziții publice au început atunci când Daniel Timofte a ajuns la conducerea unității medicale, iar Daniela Nechifor, mâna sa dreaptă, a fost numită șef al Serviciului de Achiziții Publice. Cei doi au adus spitalul într-o situație fără precedent, punând în pericol atât viața pacienților, cât și siguranța personalului medical, fapt confirmat de raportul Ministerului Sănătății
Disperați din cauza lipsurilor de tot felul, medicii de la Spitalul Clinic Județean „Sf. Spiridon” Iași au decis să sesizeze situația Ministerului Sănătății, care, în luna iulie 2022, a trimis o comisie de la Serviciul de Control în Sănătate Publică ce a venit special pentru a analiza toate neregulile semnalate. Auditul a fost efectuat în perioada 04.07.2022 – 12.08.2022, perioada supusă auditării fiind 01.01.2020 – 31.12.2021. Scopul a fost reprezentat de analiza activității de achiziții publice, a activității de resurse umane, a funcțiilor specifice unității, evaluarea sistemului de control intern managerial, precum și analiza altor domenii.
Serviciul de Achiziții Publice, punctul nevralgic al Spitalului „Sf. Spiridon” Iași
În data de 19 septembrie 2022, la Spitalul „Sf. Spiridon” a ajuns proiectul de raport al Ministerului Sănătății, cu numărul BAPI 974/19.09.2022, de unde reiese clar că Dan Timofte, printr-un management defectuos, a adus unitatea medicală pe marginea prăpastiei. Echipa de audit a constatat probleme grave în cadrul Serviciului de Achiziții Publice, serviciul cheie al oricărei unități medicale.
Serviciul de Achiziții Publice al spitalului are prevăzute 7 posturi, din care, în prezent, doar 4 sunt ocupate. În decursul anului 2022, au plecat 5 salariați și au fost angajate 2 persoane. Surse din cadrul spitalului susțin că angajații au demisionat din cauza condițiilor de lucru.
În anul 2020, în cadrul Serviciului de Achiziții Publice al spitalului s-au cooptat 6 salariați (delegați, cu atribuții) din următoarele structuri: 2 angajați de la Serviciul Administrativ, 2 angajați de la Serviciul de Statistică și Evaluare Medicală, 1 salariat de la Biroul Aprovizionare Transport și 1 salariat de la Compartimentul Tehnic. Conform situației prezentate de către șeful biroului personal, în anul 2020 nu a plecat niciun salariat, nu a venit niciun angajat nou și nu a avut loc niciun transfer în cadrul structurii.
În anul 2021, în cadrul Serviciul de Achiziții Publice au venit prin transfer de la altă instituție 2 salariați, iar unuia de la Serviciul de Statistică și Evaluare Medicală i s-au delegat atribuții în cadrul Serviciului Achiziții Publice, Contractare. În 2021, au încetat raporturile de serviciu cu spitalul 4 salariați, din care 1 a fost transferat la altă instituție (cu data de 05.07.2021), iar alți 3 au încetat contractul de muncă cu spitalul (cu data de 05.08, 01.10 și 31.12). Tot în anul 2021, unui salariat din Biroul Aprovizionare Transport i-a încetat delegarea, cu data de 01.01.2022. În 2022, a fost angajat un salariat, cu data de 07.02.2022, iar unui salariat din Serviciul de Statistică și Evaluare Medicală i s-au delegat atribuții în cadrul Serviciului Achiziții Publice, Contractare, începând cu data de 14.03.2022. Tot în anul 2022, au încetat raporturile de serviciu cu spitalul 5 salariați, din care 1 salariat s-a pensionat (cu data de 01.07.2022), iar 4 au încetat contractul de muncă cu spitalul (cu data de 09.02, 01.05 și 30.06).
În prezent, la Serviciul de Achiziții Publice al spitalului sunt angajate doar 4 persoane, iar cu acest număr de salariați ar trebui să se asigure derularea tuturor achizițiilor publice, atribuție imposibil de realizat, având în vedere personalul insuficient.
Raportul Ministerului Sănătății condamnă managementul lui Daniel Timofte
La nivelul compartimentului de achiziții s-au constatat o multitudine de nereguli. Astfel, din proiectul de raport reiese că până și referatele de necesitate erau întocmite cu superficialitate, deoarece nu justificau necesitatea și oportunitatea achiziției publice, iar unele coduri CPV, care denumesc achizițiile în SEAP, au fost specificate eronat.
„Referatul de necesitate este întocmit la nivelul compartimentului care dorește realizarea achiziției respective și conține cel puțin următoarele elemente: denumirea bunului/serviciului/lucrării care se dorește a fi achiziționat(ă), cantitatea, unitatea de măsură, valoarea estimată, data la care devine necesar, justificarea achiziției, specificațiile tehnice ce se doresc a fi introduse în caietul de sarcini, justificarea specificațiilor tehnice respective, plecând de la principiile prevăzute de Legea nr. 98/2016, numele în clar, data și semnătura persoanei solicitante, potrivit principiului asumării răspunderii. De asemenea, în unele referate nu a fost menționată valoarea estimată a achiziției publice” se arată în document.
De asemenea, la finalul lui 2021, programul de achiziții publice nu a fost actualizat cu toate modificările aduse pe parcursul anului de unde să reiasă ce s-a cumpărat efectiv. Această actualizare ar fi trebuit să fie oglinda execuției bugetare.
„Reprezentanții spitalului nu au transmis trimestrial în SEAP notificări cu privire la achizițiile directe, grupate pe necesitate, care să cuprindă cel puţin obiectul, cantitatea achiziţionată, valoarea şi codul CPV, așa cum prevede art. 46 din H.G nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice”, au constatat auditorii.
Nereguli grave s-au constatat și în ceea ce privește modul de fundamentare a necesarului bunurilor achiziționate în cadrul spitalului și de dare în consum.
Pe durata auditului, comisiei de la Ministerul Sănătății i-au fost prezentate diverse
„situații existente de neasigurare continuă a stocurilor de medicamente, dar nu numai (ex. materiale sanitare, reactivi), pentru diverse secții ale spitalului de către salariații acestora, cum ar fi chirurgie, laborator imunologie, U.P.U., coordonator transplant hepatic, mai exact lipsa unor medicamente, materiale sanitare etc. din stoc”, se arată în proiectul de raport.
Farmacistul șef al unității medicale a confirmat că spitalul duce lipsă de medicamente și materiale sanitare chiar și în momentul de față.
S-a ajuns la concluzia că la nivelul spitalului
„nu este asigurată organizarea stocurilor (de medicamente, materiale sanitare, reactivi etc.) în așa fel încât să existe permanent un stoc de urgență. De asemenea, nu se identifică o conștientizare a caracterului de obligativitate a asigurării acestor stocuri tampon într-o unitate sanitară cu categorie de urgență”.
S-a ajuns în această situație critică, deoarece managerul unității medicale nu a acordat suficientă importanță asigurării stocurilor de medicamente sau, cel puțin, a unora de urgență.
Managerul spitalului era obligat să se asigure că unitatea beneficiază de stocurile necesare de medicamente și materiale sanitare, cu atât mai mult cu cât art. 184 (1) din Legea nr. 95/2006 prevede:
„Contractul de management şi, respectiv, contractul de administrare încetează în cazul în care se constată abateri de la legislaţia în vigoare care pot constitui un risc iminent pentru sănătatea pacienţilor sau a salariaţilor”.
Banii publici, risipiți pe servicii deja existente
Probleme grave s-au constat și în ceea ce privește modul de întocmire și de derulare a unor contracte de furnizare produse și prestări servicii achiziționate. Comisia de audit a descoperit că există contracte nesemnate de către furnizori sau de către directorul financiar-contabil. În unele cazuri, nu este specificată valoarea totală a contractului și, de asemenea, nu sunt menționate toate informațiile obligatorii referitoare la contract, valori totale, suprafețe etc.
Acest fapt atrage consecințe, precum
„perturbarea activităţii bugetare şi angajarea unor posibile cheltuieli neprevăzute, posibilitatea creării unor prejudicii unității, prin achiziționarea de produse sau servicii fără ca acestea să fi fost solicitate, verificate, avizate și aprobate de către persoanele cu atribuții și responsabilități în domeniu, posibilitatea creării unei incertitudini privind valoarea probatorie a contractelor și actelor adiționale nesemnate de către părți, posibilitatea administrării necorespunzătoare a activităţii desfăşurate cu o gamă mare de riscuri și imposibilitatea responsabilizării personalului la nivelul structurii auditate”, se arată în proiectul de raport.
Deși medicii nu aveau cu ce salva pacienții, fiind nevoiți să vină cu medicamente de acasă, conducerea spitalului risipea banii pe servicii care erau deja prestate de către angajații existenți.
Spitalul Clinic Județean „Sf. Spiridon” Iași a plătit suma de 57.600 de lei, fără TVA, conform contractului nr. 236/04.01.2021, încheiat cu PFA Novenschi Alixandru. Firma a prestat servicii complete de consultanță de specialitate în domeniul sănătății și securității în muncă, cu un tarif lunar de 4.800 de lei, fără TVA. Contractul a avut o valabilitate de 12 luni. Astfel, la nivelul spitalului a fost constituit compartimentul Securitatea muncii, PSI, Protecție civilă și Situații de urgență, prevăzut cu 2 posturi, acestea fiind ocupate de către un inginer și un subinginer (cu studii superioare de scurtă durată). Uimitor este faptul că serviciile prestate de către PFA Novenschi Alixandru sunt identice cu atribuțiile salariaților din acest compartiment.
„În documentul înregistrat cu nr. 62120/15.12.2020, elaborat de către Serviciul Administrativ Tehnic Aprovizionare, se specifică faptul că se completează echipa existentă la nivelul compartimentului de Securitate și sănătate în muncă a spitalului, având în vedere că unitatea sanitară are peste 3.400 de salariați care necesită asigurarea tuturor măsurilor prevăzute în lege sub aspectul respectării condițiilor de Securitate și sănătate în muncă. Din punct de vedere al eficienței cheltuirii fondurilor publice, acest contract nu este oportun”, se arată în proiectul de raport.
Acesta nu este sigurul caz în care conducerea spitalului risipește banii pe servicii deja existente.
În urma contractului nr. 863/07.01.2021, încheiat cu PFA Dascălu Laurențiu, conducerea spitalului își dorea să beneficieze de servicii de furnizare și management al forței de muncă, cu un tarif lunar de 6.939 de lei pe lună, fără TVA, și o valoare totală a contractului de 41.634 de lei, fără TVA, durata contractului fiind de 6 luni (07.01.2021 – 30.06.2021).
Prin urmare, la nivelul spitalului a fost constituit Serviciul RUNOS, prevăzut cu 14 posturi, din care 2 sunt suspendate, restul fiind ocupate. Din analiza documentelor cu privire la achiziția publică și a atribuțiilor serviciului mai sus menționat, reiese faptul că aceste servicii sunt identice cu atribuțiile salariaților din această structură.
„Din documentul înregistrat cu nr. 63244/18.12.2020, elaborat de către Serviciul RUNOS, se motivează faptul că volumul de muncă este foarte mare, capacitatea personalului din cadrul Biroului Personal de realizare a tuturor lucrărilor, la termenele impuse de către legislația în vigoare, fiind cu mult depășită. În nota de fundamentare nr. 63249/18.12.2020 este, de asemenea, menționat faptul că Serviciul RUNOS se confruntă cu un volum foarte mare de muncă. Din punctul de vedere al eficienței cheltuirii fondurilor publice, acest contract este ineficient și inoportun. Contractul mai sus menționat a fost reziliat după 3 luni, conform actului adițional nr. 1/31.03.2020 (fiind menționat eronat anul) la contractul nr. 863/07.01.2021, ceea ce demonstrează că Serviciul RUNOS a putut realiza la termen lucrările specifice domeniului de resurse umane cu salariații încadrați la nivelul anului 2021”, se arată în document.
Managerul Dan Timofte a pârjolit bugetul Spitalului „Sf. Spiridon”!
Actuala conducere a Spitalului Clinic Județean „Sf. Spiridon” Iași nu a reușit să asigure echilibru financiar.
Analizând situațiile financiare și anuale raportate de către instituție la structura de specialitate a Ministerului Sănătății, precum şi modul de realizare a unei bune gestiuni financiare, s-au identificat următoarele aspecte:
„În anul 2020, la fiecare trimestru de raportare și la sfârșitul anului, respectiv la 31.12.2020, instituția a înregistrat de fiecare dată excedent financiar și a raportat pag. 30 din 62 de plăți restante, sub 30 de zile de la termenul scadent de plată, în baza Anexei 30 la bilanţul contabil, doar pentru lunile iulie și decembrie, în valoare de 50.462 de lei, respectiv 323 de lei”, se precizează în proiectul de raport.
Situația se schimbă odată ce Daniel Timofte ajunge la conducerea unității medicale. Prin urmare, începând cu 2021, instituția a înregistrat și raportat plăți restante la fiecare trimestru de raportare până la sfârșitul perioadei auditate, respectiv 31.12.2021. Excepție face doar primul trimestru al anului 2021, când nu au existat plăți restante, deoarece Daniel Timofte nu avuse încă timp să distrugă echilibru financiar al spitalului.
„Din analiza veniturilor încasate, se poate observa că nu există fluctuații majore, atât din punctul de vedere al surselor generatoare de venituri, cât și al valorii față de perioada anterioară înregistrării acestor plăți restante, bugetul instituției chiar având o creștere, nu o diminuare”, se arată în raport.
Analizând și cazul stocurilor din situațiile financiare, nu se constată o evoluție pozitivă a acestora. Cu toate acestea, „valoarea furnizorilor, a creditorilor din operații comerciale neachitați la termen crește de la 323 de lei, sub 30 de zile de la termenul scadent de plată, în decembrie 2020, la 1.498.256 de lei, sub 30 de zile de la termenul scadent de plată, la 31.12.2021, și la 5.898.235 de lei (din care 5.748.461 de lei sub 30 de zile de la termenul scadent de plată, respectiv 149.774 de lei peste 120 de zile de la termenul scadent de plată – deja arierate), în august 2022”.
În acest context, conform art. 184, aliniatul 1, litera p, din legea 95/2006:
„În cazul existenței a 3 luni consecutive de plăți restante, a căror vechime este mai mare decât termenul scadent de plată, respectiv a arieratelor, contractul de management, respectiv de administrare, încetează”.
Toate acestea denotă existența unei gestiuni ineficiente și ineficace.
„Aceste constatări pot fi efectul derulării unor achiziţii publice generatoare de cheltuieli care nu sunt susținute financiar, posibile cauze fiind prețurile de achiziție mai mari decât anterior generării plăților restante, achiziții supraevaluate, suplimentare, inutile etc. Astfel, acest mod de derulare a achiziţiilor în cadrul instituţiei poate avea efecte în neasigurarea unei bune gestiuni financiare, în ceea ce priveşte un management financiar eficient şi eficace”, au constat auditorii.
Daniela Nechifor, delegată să terorizeze angajații când Timofte lipsea din spital
În perioada în care Spitalul Clinic Județean „Sf. Spiridon” Iași se afunda în colaps, Daniel Timofte era obsedat de control. Astfel, pentru perioadele în care lipsea din spital, i-a atribuit Danielei Nechifor, șef al Serviciului de Achiziții Publice, dreptul de a semna în locul său.
În perioada 15.02.2021 – 26.11.2021, managerul a fost plecat de 13 ori. În majoritatea cazurilor când acesta a lipsit din unitatea medicală, fiind plecat în concediu de odihnă, managerul a desemnat, prin dispoziţie internă, ca înlocuitor al său să fie şeful Serviciului de Achiziţii Publice, deşi prevederile art. 20, punctul 15, secţiunea 4 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Spiridon” Iaşi stipulează că directorul medical este cel care
„preia, exercită şi îndeplineşte toate prerogativele şi sarcinile funcţiei de manager al spitalului în intervalele de timp în care managerul lipseşte din activitate”.
Daniela Nechifor era cunoscută în spital drept mâna dreaptă a managerului, care intra în conflict cu restul angajaților și își depășea atribuțiile, știind că se bucură de protecția lui Daniel Timofte.
Proiectul de raport al Ministerului Sănătății, cu numărul BAPI 974/19.09.2022, arată clar că Spitalul Clinic Județean de Urgență „Sf. Spiridon” Iași a ajuns în această situație critică în care viețile medicilor și pacienților sunt în permanență puse în pericol din cauza lui Dan Timofte, actualul manager, și a membrilor din comitetul director.
În zilele următoare, se așteptă rezultatul raportului final, care poate fi unul singur: demiterea lui Dan Timofte și a membrilor din comitetului director!