Situațe extremă și tensiune maximă în rândul a mii de părinți din Iași! Iată cu ce problemă se confruntă acum

de: Valentin Hutanu
04:00, 30 mart. 2020

Pandemia de coronavirus a creat o stare de fapt excepțională! Situația este extremă, iar tensiunea maximă crește, chiar în aceste zile, în rândul a mii de părinți din Iași! Nimeni nu s-a gândit la problema cu care se confruntă acum. În lipsa transmiterii unor informații și lămuriri rapide, în special de la Ministerul Educației și Cercetării – MEC, lucrurile pot scăpa de sub control. Mai mult, după ce va trece această evoluție a virusului, vor apărea blocaje fără precedent în colegiile și liceele ieșene. Se cere, urgent, o intervenție a autorităților abilitate. Problema ține de faptul că, chiar în acest interval de timp, marile colegii, licee și școlile bune din urbe aveau programate testările legate de viitoarea selecție a școlarilor la clasa a V-a. Pe fondul suspendării cursurilor și a izolării forțate, nimic din toate acestea nu se va întâmpla. Totuși, de reamintit că, în trecut, legat de modul în care se derulau aceste testări pentru a se face intrarea la școli, colegii și licee de elită, au fost și critici sau situații tensionate

Cu un an școlar care nu se știe când și cum se va finaliza, cu examene naționale care nu au date fixate pentru a fi susținute, mii de părinți din Iași se confruntă cu o altă mare problemă! Până la acest moment, autoritățile responsabile nu au transmis lămuriri pe acest caz și ce urmează să se întâmple. Totul e legat de faptul că, chiar în acest interval de timp, marile colegii, licee și școlile bune din urbe aveau programate testările legate de viitoarea selecție a școlarilor la clasa a V-a.

Mai mult, se derulau o serie de concursuri și examinări pentru a se vedea potențialul și nivelul fiecărui copil aflat în clasa a IV-a. În plus, mulți dintre părinți apelau la pregătire specială pentru copii, astfel încât să facă față rigorilor de evaluare. Nimic din toate acestea nu se mai pot face acum. Mai mult, cele cu profil vocațional derulau probe specifice prin intermediul cărora să-i selecteze pe copii cu aptitudini și înclinații native spre muzică, pedagogie, desen sau sport. Acum, dat fiind faptul că sunt suspendate cursurile și că întreg calendarul anului școlar și a celorlalte activități a fost decalat de către Ministerul Educației, nu se știe dacă se vor mai putea desfășura sau organiza asemenea testări.

Selecție criticată și considerată discreționară. Specialiștii avertizau că elevii sunt suprasolicitați

Legat de modul în care se derulau aceste testări pentru a se face intrarea la școli, colegii și licee de elită, au fost și critici sau situații tensionate. Mulți au acuzat că este un mod discriminatoriu de a se face intrarea în anumite unități de învățământ. În plus, specialiștii și mai ales psihologii avertizau că elevii sunt suprasolicitați. În trecut, un copil era înscris de părinți la mai multe asemenea concursuri, lucru ce crea o stare de presiune în rândul acestora. Tocmai de aceea, Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași a stabilit un calendar comun, în același interval de timp, pentru toate aceste concursuri de selecție realizate de fiecare entitate educațională în parte!

Concomitent, marile colegii argumentau că aceste testări îi ajută să aibă un nivel ridicat al claselor pe care le au, tocmai pentru a face un învățământ bazat pe performanță și la un înalt nivel. Astfel, îi pregăteau de la ciclul gimnazial pentru a-i păstra și după Evaluarea Națională (EN).

Unde era cea mai mare concurență

De reamintit că, colegiile de elită din municipiul Iași, anume „Național”, „Emil Racoviță”, „Costache Negruzzi”, „Garabet Ibrăileanu”, „Mihai Eminescu” sau liceele teoretice „Vasile Alecsandri”, „Dimitrie Cantemir” sau „Grigore Moisil” derulau concursuri județene de amploare ce vizau selecția viitorilor elevi de clasa a V-a. Anul trecut, în baza primelor și ultimelor punctaje obținute de candidații care au susținut testele, la colegiile „Racoviță”, „Național” și „Negruzzi” era cea mai mare concurență. De asemenea, se făcea și un alt tip de selecție, direct de profesorii de specialitate (Matematică și Limba și literatura română – .n.r.). Aceștia încercau să-i atragă pe elevii cu premii la diverse concursuri de specialitate sau olimpiade, pentru a studia la unitățile educaționale de elită.

Ce vizau aceste teste

De precizat că, fiecare unitate de învățământ preuniversitar, prin cele două concursuri adresate elevilor de clasa a IV-a, constituia un demers de evaluare bine articulat din punct de vedere pedagogic. Acesta valoriza competențele specifice elevului aflat în ultimul an al ciclului primar. Subiectele erau concepute astfel încât să testeze competența de exprimare scrisă, capacitatea de receptare, de explorare și de asociere a textului literar cu imaginea din pictură, originalitatea și creativitatea micilor competitori la Limba română, respectiv deprinderile de calcul, gândirea logico-matematică și perspicacitatea acestora în domeniul matematic. Și aici, totuși, cei care se ocupau de consiliere educațională și psiho-emoțională arătau că, în fapt, copii ar fi trebuit să parcurgă multă teorie, să memorizeze în loc să-și dezvolte abilități practice, să fie învățați cum să aplice ceea ce trebuiau să învețe pentru aceste examinări.