Siguranța și securitatea în școală și în activitățile extrașcolare, în dezbatere la Inspectoratul Școlar Iași – FOTO, VIDEO
Inspectoratul Școlar a organizat o importantă dezbatere. Tema a vizat siguranța și securitatea în școală și în activitățile extrașcolare. Au participat reprezentanți ai instituțiilor publice, ai autorităților locale. Au fost și parteneri educaționali ai școlii. Dezbaterea a avut la bază „Școala pentru valori autentice – școala comunității”
Începutul acestei luni a fost marcat de un eveniment de anvergură. El a fost organizat de Inspectoratul Școlar Județean Iași. Tema supusă dezbaterii nu a fost aleasă întâmplător. Totul în cadrul proiectului „Școala pentru valori autentice – școala comunității”. Acesta se află în cel de-al treilea an de implementare. El este centrat pe cultivarea valorilor esențiale. Acestea țin de dezvoltarea complexă și armonioasă a elevilor în spațiul școlii.
Creșterea nivelului de securitate și siguranță
Astfel, Inspectoratul Școlar a reunit, sub forma unei mese rotunde, reprezentanți ai instituțiilor publice. Au luat parte și autoritățile locale și parteneri educaționali ai școlii. Scopul a fost identificarea de soluții în vederea creșterii gradului de siguranță a elevilor. Și personalul didactic și nedidactic a fost vizat. Dialogul s-a axat pe creșterea nivelului de securitate și siguranță în unitățile școlare. Și măsurile care pot fi luate precum și prezentarea cadrului legislativ specific în acest domeniu au fost scoase în prim-plan.
„Școala a fost și este un mediu de dezvoltare care trebuie să fie sigur și prietenos”
Discuțiile au pornit de la prezentarea unor studii de caz și a unor situații concrete. Acestea au fost analizate de către invitații prezenți la dezbatere. A fost vorba de spețe diferite și de intervenții concrete ale invitaților.
„În centrul dezbaterii, dincolo de aspectele legislative care trebuie corelate și aplicate coerent în buna funcționare a oricărei instituții, a fost ideea că școala a fost și este un mediu de dezvoltare care trebuie să fie sigur și prietenos. Totul pentru toți beneficiarii educaționali, fapt ce poate fi realizat prin schimb de bune practici, colaborare reală și eficientă între parteneri, prin comunicare. E un element indispensabil pentru evoluția personală și instituțională”, a punctat prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș.
Inspectorul școlar general este și inițiator al activității și al proiectului.
Care au fost punctele abordate?
Astfel, s-a vorbit despre asigurarea pazei și protecției în instituțiile de învățământ și în perimetrul adiacent, rolul părinților, planurile de risc ale școlilor.
Rolul instituțiilor partenere și al autorităților locale a fost evidențiat.
„Autorizațiile de securitate la incendiu ale instituțiilor de învățamânt. Soluții de remediere a situației. Securitatea personalului din școală, accidentele de muncă etc. Suportul Inspectoratului Teritorial de Muncă pentru prevenirea acestor situații. Siguranța rutieră a elevilor în drum spre/de la școală, pe trecerile de pietoni din fața instituțiilor de învățământ, în excursii; elevii majori/tinerii șoferi. Prevenirea accidentelor rutiere. Violența în școli, bullying-ul și cyberbullying-ul. Probleme și soluții. Siguranța emoțională a elevilor. Crearea stării de bine pentru o școală prietenoasă și sigură. Aceasta a fost problematica generală a dezbaterii”, arată reprezentanții Inspectoratului Școlar.
Necesitatea susținerii școlii de către autoritatea locală
De asemenea, în cadrul dezbaterii, s-a pus un accent deosebit pe necesitatea activităților de prevenție. Un alt aspect relevant a fost sublinierea necesității susținerii școlii de către autoritatea locală. Asta, atât prin asigurarea fondurilor necesare, cât și prin asigurarea unei comunicări permanente. Aspectele legislative au fost completate de necesitatea asigurării unui echilibru emoțional, în viața elevilor, școala devenind astfel un spațiu complex, cu multiple valențe de formare.
„În esență, întâlnirea organizată de Inspectoratul Școlar a fost un dialog ancorat în realitatea școlii. Un schimb eficient de bune practici, un demers constructiv și relevant, deschis spre comunitate. Asta ca expresie a unei nevoi reale de schimbare, centrate pe comunicare interinstituțională. E vorba și despre valorificarea resurselor umane care, împreună, pot clădi o lume mai bună”, au mai transmis organizatorii.