Serviciul de Ambulanță Județean Iași a înregistrat o creștere dublă a solicitărilor pentru testările PCR la domiciliu! Media solicitărilor în ultimele trei săptămâni este de 200 de cazuri pe zi, dar sunt zile în care se ajunge și la 300
Echipele SAJ Iași se ocupă de peste 450 de solicitări în 24 de ore. Numărul redus de echipaje și de personal ridică în continuare o serie de probleme în cadrul unității. În drumul către pacient, echipele nu știu niciodată starea exactă a acestuia, care se poate agrava de la un moment la altul, fiind primii care acordă ajutor
Începând cu luna martie 2021, odată cu creșterea constantă a numărului de cazuri de coronavirus, a crescut și cel al solicitărilor pentru testările la domiciliu. În fiecare zi se stabilește un număr de echipaje ale Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Iași care se ocupă de prelevarea probelor, în timp ce restul se ocupă de intervențiile din prespital. Dacă în lunile ianuarie și februarie 2021 numărul de testări pentru coronavirus care erau raportate de către SAJ Iași erau în medie 120 pe zi, în ultimele trei săptămâni media a ajuns la 200, cu perioade în care numărul lor se apropie de un total de 300.
În 24 de ore, în cadrul SAJ Iași sunt înregistrate în jur de 450-500 de solicitări pentru asistență medicală de urgență, transport medical asistat și consultații de urgență la domiciliu sau transport sanitar neasistat. Numărul acestora plasează unitatea din județul Iași pe locul doi pe țară, după București.
Timpul contează! Aproape 80 la sută dintre solicitările zilnice nu necesită intervenția ambulanței
Personalul Serviciului de Ambulanță Județean Iași se ocupă de aproximativ 90 la sută din intervențiile din prespital, de la transportul pacienților, victimelor către o unitatea medicală sau de la un spital la altul, oferirea de consultații la domiciliu și, odată cu pandemia COVID-19, și de testările solicitate prin platforma CAPESARO. Membrii echipajelor medicale povestesc însă faptul că multe dintre solicitările zilnice ale persoanelor nu necesită transportul de urgență cu ambulanța. Astfel se pierde mult timp cu situații medicale ușoare, care pot fi gestionate de către medicul de familie, iar unii pacienții care au nevoie de o intervenție promptă a echipelor de salvare trebuie să aștepte minute în șir, care pot fi de multe ori vitale.
„Serviciul Județean de Ambulanță Iași se ocupă de 90 la sută dintre cazurile din prespital. Personalul medical este insuficient și ambulanțele nu doar că sunt prea puține, dar sunt și foarte vechi, uzate, echipamentele de multe ori nu funcționează, deși în astfel de cazuri starea de sănătate a pacientului, dar și calitatea actului medical depind de aceste elemente. Multe cazuri la care se solicită ambulanța nu necesită intervenția echipelor medicale de urgență. Sunt situații în care toate echipajele sunt la câte un pacient, unii care nu au nimic grav, iar cel care suferă de o afecțiune și necesită îngrijiri medicale de urgență trebuie să aștepte până când se eliberează o echipă”, spune Nicolai Pralea, asistent medical principal și purtător de cuvânt SAJ Iași.
Peste 30 de echipe SAJ Iași asigură intervențiile 24 de ore din 24
De ani de zile, asistenții medicali, ambulanțierii și medicii din cadrul SAJ Iași se confruntă cu aceleași probleme. Lipsa ambulanțelor noi, disfuncționalitățile celor vechi, defectele apărute mult prea frecvent la aparatura medicală pun în dificultate modul de desfășurare a intervențiilor. Nici personalul nu este într-un număr suficient de mare, iar angajații SAJ Iași își mai doresc cel puțin un coleg în echipă. În cadrul SAJ Iași sunt 60 de ambulanțe alocate compartimentului de asistență medicală de urgență și transport medical asistat, dispuse astfel: cinci ambulanțe tip C2 și 55 de ambulanțe tip B1/2. De asemenea, alte 17 ambulanțe sunt alocate compartimentului de consultații de urgență la domiciliu și transport sanitar neasistat, dispuse astfel: două ambulanțe tip A1, opt ambulanțe tip A2 și șapte ambulanțe ACD.
„Ultimele ambulanțe au intrat în serviciul operativ în luna ianuarie 2020. Este vorba despre cinci ambulanțe tip A2 șI 7 tip B1/2. Media numărului de echipaje pe o tură este de 31-32, diferența până la 35-36 de echipaje fiind asigurată de gărzi, în funcție de necesitățile din acea zi. Avem 478 de posturi aprobate și alte 39 de posturi COVID-19 alocate până pe data de 12 aprilie 2021, dintre care sunt ocupate 31. Aceste posturi pe o perioadă determinată ne dorim să devină permanente”, a declarat dr. Georgeta Ivașcu, manager SAJ Iași.
Cum se poate face o solicitare către SAJ Iași pentru testarea la domiciliu?
Ieșenii care au simptome ale infecției SARS-CoV-2 și doresc să fie testați acasă trebuie să discute prima dată cu medicul de familie. În funcție de simptomele prezentate de către pacient, acesta va stabili care sunt pașii următori. Dacă persoana este suspectă de infecție cu coronavirus, atunci medicul de familie solicită testarea la domiciliu pe platforma CAPESARO, solicitări la care ajung echipe din cadrul SAJ Iași. Ieri-dimineață, 23 martie 2021, erau înregistrate 298 de solicitări care trebuiau rezolvate pe parcursul zilei.
În funcție de distanța parcursă de la un pacient la altul, echipelor le sunt repartizate un număr de testări, astfel o echipă poate avea 30-35 de pacienți. Media solicitărilor pentru testele PCR în ultimele trei săptămâni este de 200 pe zi. Situația diferă însă dacă se iau în considerare solicitările din weekend, comparativ cu cele înregistrate de luni până vineri. Concret, în zilele lucrătoare, numărul cererilor pentru testările la domiciliu ajung aproape de 300 pe zi.