Semnal major în Europa: influența Germaniei scade, în timp ce China reușește să creeze diviziuni în cadrul Uniunii
Respingerea de către cancelarul german Olaf Scholz a tarifelor UE pentru vehiculele electrice din China nu a împiedicat celelalte state membre ale Uniunii Europene să voteze în favoarea acestora, evidențiind dificultățile Germaniei de a-și exercita influența în politica UE, relatează Reuters, conform News.ro. Germania a fost una dintre cele cinci țări care au respins aceste tarife, în urma presiunii producătorilor auto care depind de piața chineză pentru o treime din vânzări, însă Comisia Europeană va putea continua implementarea taxelor anti-subvenții până la sfârșitul lunii.
Acest moment contrastează puternic cu situația de acum un deceniu. În 2013, o serie de negocieri între China, cancelarul de atunci Angela Merkel și președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a dus la evitarea impunerii de tarife UE la panourile solare, stabilindu-se în schimb un acord privind prețurile minime.
Influența Germaniei scade, în timp ce China reușește să creeze diviziuni în cadrul Uniunii Europene
Astăzi, Germania este mai divizată ca niciodată. După cei 16 ani de guvernare ai Angelei Merkel, care a susținut atât creșterea industriei germane, cât și unitatea UE, actuala coaliție de trei partide guvernează o economie aflată în al doilea an de contracție, prioritizând politica internă în detrimentul celei europene, înaintea alegerilor federale din 2025.
Diplomații de la Bruxelles sunt frustrați de tensiunile interne din coaliția germană, care, în opinia lor, subminează influența celei mai mari economii europene și unitatea UE. Deși Bruxelles-ul continuă să negocieze cu Beijingul, refuzul Germaniei slăbește poziția de negociere a blocului.
Analiștii de la Eurointelligence subliniază că această ruptură între Germania și restul UE compromite unul dintre obiectivele cheie ale Comisiei: prezentarea unui front comun în fața presiunilor externe. O sursă de rang înalt din Ministerul de Externe al Germaniei, condus de Partidul Verzilor, a afirmat că UE nu ar trebui să permită Chinei să folosească practici comerciale neloiale și că tarifele nu ar trebui eliminate.
Federația Industriilor Germane (BDI) a adoptat o poziție echilibrată, susținând că negocierile trebuie să continue, dar că protecția comerțului este justificată dacă sunt îndeplinite anumite condiții. Relațiile economice cu China sunt asociate cu riscuri economice și geopolitice, a subliniat BDI.
Influența Germaniei asupra politicii comerciale a UE pare să fie în declin
Aceasta nu este prima dată în ultimele luni când Germania se află în dezacord cu partenerii săi europeni. În martie, blocul a aprobat o lege privind auditarea lanțurilor de aprovizionare, în ciuda opoziției puternice din partea partidului democrat-liberal din Germania. În plus, opoziția Germaniei față de o ofertă a băncii italiene UniCredit pentru Commerzbank a generat nemulțumiri la Banca Centrală Europeană.
Un aliat neobișnuit al lui Scholz este Viktor Orban, prim-ministrul Ungariei, care a criticat tarifele UE pentru vehiculele electrice din China, susținând că acestea reprezintă o lovitură pentru economia europeană și industria auto germană.
Cu toate acestea, Orban nu este un campion al unității UE, iar influența Germaniei asupra politicii comerciale a UE pare să fie în declin. Zach Meyers, director adjunct al Centrului pentru Reformă Europeană, a observat că Germania nu mai conduce politica comercială a UE, iar Franța, de asemenea, are o influență redusă în acest domeniu. În absența unei direcții clare franco-germane, UE riscă să adopte o abordare fragmentată în relația cu China.
Noah Barkin, consilier principal la Rhodium Group, a afirmat că, în ciuda succesului său în privința tarifelor, Comisia Europeană va întâmpina dificultăți în implementarea unei politici coerente și mai sceptice față de China fără sprijinul Berlinului. Prioritizarea intereselor pe termen scurt de către Germania va face ca adoptarea noii agende de politică externă a Comisiei să fie un proces dificil.