Se schimbă modul de evaluare pentru elevii din învățământul primar! Ce trebuie să știe învățătorii

de: Mirela Todosi
17:00, 18 oct. 2024

Se schimbă modul de evaluare pentru elevii din învățământul primar! La clasele primare, evaluarea se va realiza pe un fond afectiv pozitiv, fără a provoca elevului emoții negative. Iată ce trebuie să știe învățătorii.

Se schimbă modul de evaluare pentru elevii din învățământul primar!

La clasele primare, evaluarea se va face fără a le provoca emoții negative copiilor. Noul regulament valabil pentru elevii din învățământul primar se aplică în Buzău. Este vorba despre scrisoarea metodică „Repere privind desfășurarea activității în anul școlar 2024-2025 la nivelul învățământului primar.”

„Se va realiza pe un fond afectiv pozitiv, fără a provoca elevului emoții negative, consolidându-se încrederea în sine și dorința de a persevera. Obiectivul evaluării se referă la conduita elevului, acțiunile, produsele activității sale într-o situație concretă. Elevii se vor implica în procesul de autoevaluare, fiind încurajați să-ți analizeze și să-și aprecieze propriile performanțe. Comparațiile se vor referi la rezultatele precedente și cele actuale ale elevului; copiii nu vor fi comparați.”

Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:

  1. a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;
  2. b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate.

Materie nouă pentru elevi

Ministerul Educației a propus o nouă lege care îi vizează pe elevii de la școala primară. Proiectul lansat de Ministerul Educației arată că, la sfârșitul școlii primare, elevul trebuie să manevreze cu ușurință un dispozitiv digital, să caute date sub formă de text, fotografii și videoclipuri. Elevul trebuie să știe să salveze link-uri și fișiere, iar la nevoie să le acceseze rapid, să înțeleagă ideea de drepturi de autor și de siguranță a datelor, iar în final să poată întocmi autonom o lucrare pe un subiect anume.  Cert este că, din această toamnă, telefonul, laptopul, tableta și calculatorul devin oficial instrumente de învățare activă pentru elevii români de la școala primară.

O altă noutate în acest an școlar este aceea că profesorii vor avea obligația legală să facă educație rutieră pentru învățământul primar, gimnazial și liceal. Cele trei ghiduri publicate de Ministerul Educației trebuie parcurse de către profesori pentru a putea face educație rutieră, fie că sunt profesori diriginți sau nu. Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că își dorește ca Săptămâna Altfel din 2024-2025 să fie axată pe siguranța rutieră: „Dacă anul acesta tematica pentru Săptămâna Altfel a fost prevenţia violenţei în şcoală şi prevenirea adicţiilor, îmi doresc ca pentru anul viitor tematica să fie axată pe siguranţă rutieră.”

O altă măsură ce va intra în vigoare în anul școlar 2024-2025 este introducerea sălii de detenție în școlile din România. Fiecare școală își va organiza spațiul și procedura de supraveghere a elevilor problematici. Este vorba despre introducerea sălii de detenție pentru elevii care deranjează profesorii, colegii și împiedică buna desfășurare a orelor de curs la școală. Pe lângă codul vestimentar al elevilor ce trebuie respectat din toamnă, se vor aplica și sacțiuni elevilor care deranjează profesorii și colegii în timpul orelor. Pe lângă sala de detenție, se va impune și anularea bursei școlare dacă un elev are abateri disciplinare.

Pentru elevii din învățământul primar se vor introduce noțiuni de educație digitală, iar evaluările la clasă se vor face fără a face comparații între elevi și fără a le provoca emoții negative copiilor.