SCHIȚE. Detalii în premieră despre cea mai mare investiție din Iași. Iată cum va arăta noul aeroport din oraș – FOTO

de: Vlad Rotaru
04:00, 02 nov. 2019

Veste uriașă pentru locuitorii Iașului. Cel mai important proiect de dezvoltare al Iașului a prins contur. Au fost trasate deja schițele, iar obiectivul așteaptă să beneficieze de finanțare. Aeroportul Internațional Iași ar urma să se schimbe radical. În următorii ani, aerogara ieșeană va depăși patru milioane de pasageri procesați anual.

Cel mai important obiectiv al Iașului va trece printr-o transformare radicală. Aeroportul Internațional Iași ar urma să se schimbe din temelii în baza proiectelor de dezvoltare care se află în implementare. Proiectul final prevede ca, în următorii ani, traficul de pasageri să fie de patru ori mai mare ca în prezent. Iașul se află în prezent după Otopeni, Cluj și Timișoara. Cei de la Iași vor să treacă peste Timișoara în următoarea perioadă în ceea ce privește numărul de pasageri procesați anual.

Platformă de zece milioane de euro

Un prim obiectiv pentru care au fost trasate schițele este cel legat de extinderea platformei de îmbarcare aeronave. Acesta ar urma să coste peste 47 milioane lei (10 milioane euro). Ce vizează proiectul? Platforma existentă se va extinde în partea de sud pe o distanță de 270 m. Va cuprinde zona viitorului hangar de mentenanță ridicat de Aerostar. De asemenea, platforma extinsă va asigura 13 locuri de parcare pentru aeronave. Vor fi cinci locuri în plus.

Proiectul prevede și o nouă cale de rulare pentru acces la pista de decolare-aterizare. Calea va asigura legătura dintre platformă și pista de aterizare. Proiectul se află în faza finală a licitației pentru atribuire. Aceasta ar urma să fie gata în două săptămâni. Ulterior, va fi stabilit programul lucrărilor. Vor putea staționa aeronave mult mai mari față de cele din prezent. O cale de rulare va secționa pista veche pentru ca aeronavele să poată ajunge în siguranță pe platformă.

„Această extindere de platformă mai are un rol. Hangarul de mentenanță de la Aerostar. La momentul acesta, în afară de Băneasa și Bacău, nu mai e nicio mentenanță pentru mijloace de zbor. Pentru că polul zonei s-a mutat la Iași, Aerostar a venit aici. Investiția e foarte importantă. Dezvoltarea Wizz Air pe România cu aeronave Airbus e foarte bună. Ei vor putea face mentenanța aici la Iași”, a spus Cătălin Bulgariu, directorul aerogării ieșene.

Cum arată masterplanul aerogării

Conducerea aerogării a inițiat și un masterplan legat de dezvoltarea zonei în următorii ani. Prin acest plan, aerogara va putea atrage în viitor un trafic de peste patru milioane de pasageri anual. În prezent, acest trafic este de un milion de pasageri procesați anual. Proiectul legat de întocmirea masterplanului și a studiului de fezabilitate se ridică la 3,3 milioane lei.

„Vorbim de partea de est, de unde pleacă dezvoltarea aeroportului. Discutăm despre un aeroport mare. Despre posibilitatea de a ne duce cu pista actuală la 3.000 metri, așa cum era gândit inițial. Acum e la 2.400 metri. Vorbim de ceea ce ar trebui să aibă aeroportul. Zonele de extindere ale pistei vor fi tratate separat, pentru a putea să dezvoltăm aerogara. O aeronavă de categorie B are nevoie de 2.100 metri pentru a putea ateriza. Pe timp de iarnă e nevoie de 2.400 metri. Avem 2.400 metri și suntem la limită. Multe companii nu riscă să vină și să aibă vreun incident. Dacă am avea pista mai lungă, ar avea mai multă siguranță și vom putea opera cu avioane mai mari aici”, a mai spus directorul aerogării.

Se extinde un terminal

Pe partea de vest intră terminalele. În baza proiectului, Terminalul T2 va fi dărâmat, se va extinde T3, ce va fi și supraînălțat.

„Dezvoltarea Aeroportului Iași intră în faza de execuție. Discutăm despre finalul licitației la masterplan. Banii sunt prevăzuți în buget din fondul de dezvoltare al aerogării. Sperăm ca în conformitate cu caietul de sarcini să fie totul bine. Sunt maxim trei luni pentru masterplan și maxim șase luni pentru studiul de fezabilitate. Trebuie să se integreze toate posibilele scenarii care sunt astăzi pe aeroportul din Iași. Dacă se găsesc și alte soluții, chiar mai bune decât cele care sunt astăzi, putem implementa mai multe. Putem să facem un aeroport nou și modern, care să țină tendința aerogăriilor mondiale. În 2050 să fie zero emisii de carbon la nivelul aeroporturilor”, a spus Cătălin Bulgariu, directorul Aeroportului Internațional Iași.

Zonă pentru avioane taxi

O situație aparte care poate dezvolta aerogara este și cea privind traficul pentru privați. Modelul luat în calcul este cel de la Băneasa și Tuzla. Aici, mișcările de avioane au fost făcute și special pentru avioane mai mici care vin în regim taxi. Oamenii de afaceri și nu numai sunt cei care se folosesc de aceste tipuri de avioane. O astfel de secțiune specială a pistei poate fi implementată și la Iași. Sunt două cereri de la unele companii aeriene care vor să opereze în regim de zboruri taxi de la și spre Iași.
La capitolul mișcări aeronave, pe Otopeni au fost peste 91 mii. La Tuzla au fost peste 21.800, iar la Cluj au fost peste 19.200. Iașul a avut doar 9.500 astfel de mișcări ale aeronavelor în primele nouă luni ale acestui an