Scenariu teribil, lansat la Iași de un cunoscut profesor, legat de reînceperea școlii! Așa ceva nu s-a mai întâmplat niciodată – FOTO
Situații din ce în ce mai stresante și mai grele în sistemul de învățământ preuniversitar ieșean! Fie că e vorba de directori, profesori sau lideri de sindicat, aceștia prezintă o serie de probleme grave pe care le întâmpină în aceste săptămâni. Mai mult, ei acuză faptul că nu au fost sprijiniți de Ministerul Educației și Cercetării – MEC cu un suport real în procesul școlar on-line și că nu au primit lămuriri oficiale clare legate de noile programe educaționale. Pe de altă parte, în condițiile în care sunt lipsuri mari pe zona igienico-sanitară și nu se poate anticipa cum va evolua pandemia, se pun mari semne de întrebare legat de când și cum vor fi reluate cursurile. Mai mult, e obligatoriu ca derularea examenelor naționale să se deruleze în condiții excepționale
Stare de tensiune în sistemul de învățământ preuniversitar ieșean! De la manageri de școli, licee și colegii și până la lideri de sindicat, toți scot în prim-plan o serie de realități crunte din sistem. Asaltați de întrebări venite din partea elevilor, părinților și colegilor, cadrele didactice spun că oficialii Ministerului Educației Naționale (MEC) și autoritățile locale responsabile nu au venit cu soluții clare și un sprijin concret în aceste săptămâni extrem de grele.
„În ceea ce priveste formula de finalizare a anului școlar, am văzut soluții precum cele din Olanda, Franța sau Republica Moldova…”
De asemenea, în condițiile în care sunt lipsuri mari pe zona igienico-sanitară și nu se poate anticipa cum va evolua pandemia, se pun mari semne de întrebare legat de când și cum vor fi reluate cursurile. Mai mult, e obligatoriu ca derularea examenelor naționale să aibă loc în condiții excepționale.
„Totul, dar absolut totul este legat de evoluția epidemologică a COVID-19, atunci când vorbim de reluarea cursurilor și derularea examenelor naționale! Nici specialiștii din medicină nu pot face o predicție… Vom vedea când va fi atins vârful coronavirusului în România. E esențial intervalul 15 mai, respectiv 1 iunie, e de văzut dacă se va respecta izolarea în timpul zilei de 1 mai, dacă oamenii nu vor ieși la grătare, în spații publice, sunt multe necunoscute. Cred că doar pentru clasele a VIII-a și a XII-a se pot relua cursurile, iar la restul claselor să se încheie doar mediile.
La nivelul copiilor din anii terminali, reluarea trebuie făcută gradual, cu strictețe și cu măsuri maxime de siguranță medicală. Spre exemplu, la o clasă de 25 de liceeni, un profesor să lucreze la o materie, prin rotație, cu doar patru – cinci dintre ei. În ceea ce privește formula de finalizare a anului școlar, am văzut soluții precum cele din Olanda, Franța sau Republica Moldova…”, declară profesorul Laviniu Lăcustă, președintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învățământul Preuniversitar (USLIP) Iași.
De precizat că cele două state au decis să se anuleze reluarea anului școlar în curs.
„Văd că la părinți, și mai ales la profesori, se gândesc cei mai puțini”
Liderul USLIP arată că, având în vedere că vârsta medie a angajaților din învățământul preuniversitar ieșean este de 47 ani, aceștia sunt unii dintre cei mai expuși infecției. Aici, în condițiile reluării cursurilor, a derulării examenului de Bacalaureat și a Evaluării Naționale (EN), lucrurile sunt extrem de complicate.
„În ultimele luni, și înainte de pandemie, am vorbit că Educația și Sănătatea trebuie să fie o prioritate, am arătat că avem școli la țară fără apă curentă, toalete decente. Acum, toate se văd inclusiv la faptul că nu am dotat unitățile cu infrastructură digitală care ar fi fost foarte utilă acum. Ori, cum vom putea organiza examene cu peste șapte mii de absolvenți ai claselor a VIII-a și alte șase mii de liceeni din clasa a XII-a? Sunt necesare spații mari, largi, locuri cu distanțare, avem nevoie să facem dezinfecție, măști, mănuși…
De unde le luăm? Cum facem cu transportul celor care dau testele în mediul rural, ce infrastructură avem? Principala noastră grijă trebuie să fie asigurarea unei securități sanitare maxime ca lucrurile să nu scape de sub control. Aceste examene vor rămâne în istoria românilor și vor avea multe vulnerabilități și excepții. Trebuie lucrat și la nivelul de dificultate a subiectelor. Apoi, dacă lucrurile vor fi complicate din punct de vedere epidemiologic și România nu va avea capacitatea sanitară a elevilor, trebuie luat în calcul o formulă care să permită încheierea situației în așa fel încât aceștia să se poată înscrie la liceu sau la facultate”, a conchis profesorul Lăcustă.
„Abandonați însă ne simțim noi, profesorii, pentru că nu am văzut măsuri coerente și realiste pentru perioada asta grea”
Și managerii unităților educaționale, în special cele care au conexiuni directe cu mediul rural, se consideră abandonați total în aceste vremuri grele, taman de către autoritățile responsabile.
„Ministerul Educației nu ajută deloc la cursurile on-line, văd tot felul de inițiative la nivelul municipiului Iași, dar nimic la nivelul comunelor, orașelor mici. Să nu uităm că 10 zile de suspendare a cursurilor s-au transformat într-o lună, apoi în două și încă nu ne e clar ce urmează… Am învățat să ne adaptăm condițiilor impuse, iar cu elevii noștri, după câteva zile de buimăceală, am început să comunicăm on-line, să facem un fel de Școală la Distanță, fiecare cum s-a priceput, dar fără un sprijin real din partea MEC, dar e clar că toți ne-am străduit să nu-i abandonăm pe copii într-o vacanță pe care nici măcar ei nu și-o mai doresc. Abandonați însă ne simțim noi, profesorii, pentru că nu am văzut măsuri coerente și realiste pentru perioada asta grea”, spune, mâhnit, profesorul Aurel Neicu, director al Colegiului Național „Ștefan cel Mare” din orașul Hârlău.
„S-a trunchiat doar programa pentru examene”
El continuă și spun că a fost trunchiată doar programa pentru examene, că nu se vor mai da subiecte din materia semestrului al II-lea, dar nu a făcut nimeni un calendar, copiii stând cu sufletul la gură neștiind când și cum vor da examenele, părinții trăind continuu o stare de neliniște.
„Căci totul este într-o ceață deasă!. Nu mai vorbesc de faptul că a devenit din ce în ce mai greu să ții în casă copiii, lipsindu-i de activitate fizică, de socializare cu ceilalți copii, ei înțeleg mai greu distanțarea și să nu ne mirăm dacă vor apărea tot felul de «efecte secundare» ale izolării lor. Așadar, am dori cât mai curând un plan clar, emis de Ministerul Educației cu etapele de reintrarea în normalitate a școlii, cu regulile sanitare necesare, dar mai ales cu modul în care vom reintegra copiii într-un program de lucru recuperator. Vrem date concrete de susținere a examenelor.
Tehnica aceasta a amânării «sine die» a începerii școlii, exprimările ambigue care fac abuz de «dacă», «vom vedea», «în funcție de» par să nu țină cont că pandemia asta o să aibă și ea un sfârșit și că avem nevoie de normalitate. Nimeni nu-și mai dorește vacanța acum, toți vrem să revenim în școală și poate că jumătatea lunii mai ar fi momentul repornirii motoarelor. Poate ne aude și pe noi cineva… Unde e egalitatea de șanse de care tot vorbim de ani de zile? La nivelul colegiului, am semnat un contract pentru Platforma educațională AdServio. Până la 1 septembrie e gratis, apoi nu știu ce firmă ne va ajuta. Poate o face Consiliul Local”, mai semnalează profesorul Aurel Neicu.
„Mă sună elevi, părinți, colegi și nu prea știu ce să le spun deoarece planează incertitudini”
În aceeași manieră, și prof. dr. Sergiu Enea, managerul de la Liceul Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos spune lucrurilor pe nume. El, în fața asaltului de întrebări venite atât de la elevi, cât și de la părinți sau colegi, nu are soluții și răspunsuri pentru că Ministerul Educației nu oferă așa ceva.
„Acum, eu discut numai de programa la Istorie, BAC 2020, sunt gândurile mele. Mă sună elevi, părinți, colegi și nu prea știu ce să le spun deoarece planează incertitudini. Încă de când am auzit că există posibilitatea ca subiectele să fie făcute din materia predată în primul semestru, am spus că nu este deloc în regulă varianta asta din multe motive, din care spicuiesc:
– Cine stabilește care este materia pe semestrul I? Desigur, programa oficială este unică și obligatorie pentru toți profesorii de Istorie din țară, dar planificările calendaristice reprezintă și un act de creație, de talent și organizare specifică fiecăruia dintre noi, așa încât fiecare își poate organiza cum dorește materia pe care o va parcurge;
Programa de BAC la Istorie este PROST gândită și făcută, asta o spune majoritatea breslei și… degeaba… Sperăm că cei care vor face modelele de subiecte «de antrenament, sic!» să țină cont de observațiile venite din țară. Înțeleg că suntem într-o perioadă grea în care trebuie să facem sacrificii, dar mai multă judecată și sfaturi acceptate nu ar strica”, arată, trist, și profesorul Enea.