Scandal uriaș pe termenele pentru lucrările la autostrada A8 Iași-Târgu Neamț. Petru Movilă: „Aceste detalii nu au nicio logică”
Autostrada A8 pe segmentul Iași-Târgu Neamț a primit termene pentru finalizarea proiectului. Cu toate acestea, inițiatorul legii Autostrăzii Unirii arată că investiția nu are acoperire și că segmentele au fost avizate fără nicio noimă. Dacă tronsonul dintre Ungheni și Târgu Neamț va fi gata în 2024, podul peste râul Prut ar urma să fie gata până în 2030
Termenele prevăzute în lege pentru finalizarea celor două tronsoane sunt astfel, după cum urmează: 31 decembrie 2024, pentru tronsonul Ungheni-Iași-Târgu Neamț, dar și 31 decembrie 2026, pentru tronsonul Târgu Mureș-Târgu Neamț. De asemenea, termenul de realizare a podului peste râul Prut la Ungheni, inclusiv zona aferentă punctului de trecere a frontierei, va fi 31 decembrie 2030. Această ultimă situație i-a atras însă atenția lui Petru Movilă, președintele PMP Iași și inițiatorul Legii Autostrăzii Unirii A8. Petru Movilă a precizat că legea A8 a avut termene clare încă de la bun început, însă parlamentarii nu au vrut să respecte acest lucru.
Acuzații dure ale inițiatorului legii Autostrăzii Unirii A8
Petru Movilă susține că nu este normal ca un tronson din județul Iași să fie gata în 2024, iar podul ce face legătura cu Republica Moldova să fie finalizat mult mai târziu.
„Legea promulgată de președintele Klaus Iohannis, ca urmare a unei inițiative comune a parlamentarilor locali, nu are nicio logică în conținut. Vedem foarte clar că porțiunea de autostradă Ungheni-Iași-Târgu Neamț-Târgu Mureș este împărțită în două.Tronsonul Ungheni-Iași-Târgu Neamț are finalitate în 2024, în vreme ce podul de la Ungheni ar urma să fie gata în 2030. Care este logica pentru care faci un segment într-un an, iar legătura cu statul vecin o faci după mai multă vreme?”, a precizat Petru Movilă, președintele PMP Iași.
Termene inițiale pentru Autostrada Ungheni-Iași-Târgu Neamț
Inițiatorul Legii pentru Autostrada Unirii A8 a arătat că, timp de mai mulți ani, parlamentarii nu au făcut nimic pentru susținerea acestei legi, pentru ca acum să vină cu noi termene. În plus, Movilă a precizat că în legea anterioară erau stipulate termene clare.
„Inițiatorii ar trebui să explice de ce s-a ajuns la acest lucru. Băieții au vrut să mai facă o altă lege. Când PSD a fost la putere, nu au făcut nimic. Când PNL a venit la putere, iar nimic. Nu au avut niciun fel de reacție. Proiectul de lege pe care l-am depus eu în Parlament trebuia tratat ca atare. Termenul de execuție era foarte clar. Vorbeam de 4 ani, cu un credit pe 25 de ani de 4 miliarde de euro, cu dobândă de 1 la sută. Și toată suma putea fi achitată din exploatarea autostrăzii sau din serviciile conexe. Doar că nu au făcut nimic și și-au bătut joc de tot.”
Scandal pe varianta finală de traseu al A8
Recent, proiectantul A8 pe tronsonul Ungheni-Iași-Târgu Neamț a prezentat varianta finală de traseu. Documentul prezentat de firma Consitrans a stârnit însă numeroase nemulțumiri printre primarii din zona metropolitană Iași. Traseul a fost stabilit prin zone de case și nu prin porțiuni virane, ceea ce a făcut ca primarii să ceară revizuirea proiectului ajuns pe masa Ministerului Transporturilor. Pentru acest contract, Guvernul a plătit către firma respectivă peste 50 de milioane de lei.