S.O.S. România solicită vacantarea funcției de președinte al României. Diana Șoșoacă a depus sesizare la CCR

de: Redacția BZI
17:45, 24 dec. 2024

Partidul S.O.S. România, reprezentat de europarlamentarul Diana Șoșoacă, a depus pe 23 decembrie 2024 o  sesizare la Curtea Constituțională a României (CCR), invocând prevederile articolului 146 lit. g) din Constituție.

Liderul S.O.S. România solicită constatarea circumstanțelor care justifică interimatul funcției de Președinte al României, în contextul încheierii mandatului lui Klaus Werner Iohannis la data de 21 decembrie 2024.

„Către Curtea Constituțională a României

Domnului Președinte Marian Enache

Subscrisul Partid S.O.S. România, cu sediul în București, str. Turda nr.119, bl. 6, sc. C, et. 1, ap. 52, Sectorul  1, reprezentată legal prin Av. Europarlamentar Diana Iovanovici Șoșoacă, în calitate de Președinte, partid europarlamentar și parlamentar în urma rezultatelor alegerilor parlamentare din data de 1 decembrie 2024,

În temeiul art. 146 litera lit. g) din Constituție, vă solicităm să constatați existența împrejurărilor care justifică interimatul în exercitarea funcţiei de Preşedinte al României, să constatați vacantarea funcției, prin expirarea, la data de 21 decembrie 2024 a mandatului fostului președinte Klaus Werner Johanis  şi  să comunicați cele constatate Parlamentului României, în vederea numirii Președintelui interimar.

Ne întemeiem prezenta cerere pe următoarele

ARGUMENTE:

1.În conformitate cu articolul 83 din Constituție, (1)Mandatul Preşedintelui României este de 5 ani şi se exercită de la data depunerii jurământului.

2.Din interpretarea acestui text, rezultă, cum se exprimă doctrina cea mai avizată și unul din specialiștii  cei mai  recunoscuți din domeniul dreptului constituțional,că ”Mandatul  începe la data depunerii jurământului  de către persoana aleasă în această funcție, și nu de la momentul alegerii, și SE ÎNCHERE LA TRECEREA A EXACT 5 ANI DE LA DATA DEPUNERII JURĂMÂNTULUI”.

Am bolduit și scris cu majuscule o parte din text, facând un rabat -permis, de altfel, în astfel de situații- de la regulile gramaticii,  spre a se înțelege că MANDATUL PREȘEDINTELUI ROMÂNIEI, ÎN MOD LEGAL ȘI CONSTITUIȚIONAL, NU POATE DEPĂȘI NICI CU O ZI DURATA DE 5 (CINCI) ANI PREVĂZUTĂ DE ART. 83 ALIN. (1) DIN Constituție.

3.Potrivit art. 81 (4) din Constituție, ”Nici o persoană nu poate îndeplini funcţia de Preşedinte al României decât pentru cel mult două mandate. Acestea pot fi şi succesive.”

Aceasta înseamnă, cum spune același autor, că Legea Fundamentală ”instituie regula potrivit căreia nicio persoană nu poate îndeplini funcția de Președinte al României decât pentru cel mult două mandate, acestea putând fi și succesive. Așadar, indiferent de situație, o persoană nu poate exercita mai mult de două mandate  de Președinte. Regula  este de  de strictă interpretare și nu lasă posibilitatea alegerii”.

Președintele în exercițiu până la data de 21 decembrie 2024, orele  24 a exercitat cele două mandate, iar ultimul s-a încheiat la data de 21 decembrie orele 24:00.

A mai rămâne, fie și o zi, în calitate de Președinte al României, are semnificația începerii unui al treilea mandat, ceea ce CONSTITUȚIA NU PERMITE.

4.În decizia de a se considera și comporta în continuare ca Președinte al României, acesta are în vedere alin. (2)  al art. 83 din Constituție, care prevede că Preşedintele României îşi exercită mandatul până la depunerea jurământului de Preşedintele nou ales.

Vă rugăm să aveți în vedere că alineatele (1) și (2) ale art. 83   trebuie interpretate prin coroborare unul cu celălalt.  Aceasta înseamnă că textul vizează situații normale, în care alegerile se organizează la termen, se validează de către Curtea Constituțională,  se parcurg toate procedurile electorale și constituționale, în termenele prevăzute de Legea Fundamentală a țării.

În situația în care nu se realizează acest lucru, iar alegerile sunt invalidate, astfel cum  ne aflăm în prezent, PREVEDEREA DE LA ALIN. (2) AL ART. 83 din Constituție NU MAI SUBZISTĂ.

ÎNTR-O ATARE SITUAȚIE, ÎN MOMENTUL ÎMPLINIRII TERMENULUI DE ÎNCETARE A MANDATULUI- adică 21 decembrie 2024, orele 24:00 – MANDATUL PREȘEDINTELUI ÎNCETEAZĂ, DACĂ , ÎNTRE TIMP, NU A FOST INSTITUITĂ PRIN LEGE ORGANICĂ, O STARE DE RĂZBOI SAU O CATASTROFĂ, CARE SĂ DETERMINE PRELUNGIREA MANDATULUI.

5.Precizăm că, în conformitate cu art. 83 alin. (3), ”Mandatul Preşedintelui României poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de război sau de catastrofă.”

Constatăm, din interpretarea acestui text, că prelungirea mandatului o poate face numai Parlamentul, prin lege organică, adoptată în condițiile art. 76 alin. (1) din Constituție,  respectiv cu votul majorității membrilor fiecărei Camere.

Dat fiind faptul că o asemenea lege nu s-a adoptat deoarece, din fericire, România nu se află în niciuna din astfel de situații, deși autoritățile României, prin demersurile cu precădere ale lui Klaus Werner Johanis, validate,  din păcate, de către Curtea Constituțională, au făcut tot posibilul să o creeze, iar sub aspect economic , social, dar și politic, au și reușit, rezultă că de la data de 21 decembrie 2024 orele 24:00 cetățeanul Klaus Werner Johanis nu mai este Președintele României, iar  rămânerea lui în funcție îi atrage calitatea de uzurpator, cu toate consecințele juridice, inclusiv penale, care rezultă din aceasta.

6.În conformitate cu art. 97  din Constituție, care reglementeazăvacanţa funcţiei  de Președinte, ”(1)Vacanţa funcţiei de Preşedinte al României intervine în caz de demisie,de demitere din funcţie, de imposibilitate definitivă a exercitării atribuţiilor sau de deces. (2)În termen de 3 luni de la data la care a intervenit vacanţa funcţiei de Preşedinte al României, Guvernul va organiza alegeri pentru un nou Preşedinte.”

În situația constituțională în care ne aflăm, consecință și a Hotărârii Curții Constituționale de anulare a alegerilor, domnul  Klaus Werner Johanis ARE OBLIGAȚIA CONSTITUȚIONALĂ SĂ-ȘI DEA DEMISIA, dat fiind faptul că ACEASTĂ MODALITATE ARE APLICABILITATE ÎN ACEST CONTEXT CONSTITUȚIONAL, deoarece MANDATUL I-A ÎNCETAT ȘI NU A FOST PRELUNGIT.

Dacă nu  face acest lucru, devine uzurpator al unei calități oficiale, cu toate consecințele, juridice, în special penale,  care decurg de aici.

7.Vă aducem la cunoștință că PARTIDUL S.O.S. ROMÂNIA ȘI, SPERĂM, CĂ NICI PARLAMENTUL ROMÂNIEI, ȘI CU ATÂT MAI MULT CURTEA CONSTITUȚIONALĂ,  NU SE POT FACE PĂRTAȘI LA ACEASTĂ SITUAȚIE, deoarece, procedând astfel, DEVIN COMPLICI, CU TOATE CONSECINȚELE JURIDICE,  ÎN SPECIAL PENALE, CARE DECURG DE AICI.

8.În conformitate cu 146 lit. g) din Constituție, Curtea Constituțională ”constată existenţa împrejurărilor care justifică interimatul în exercitarea funcţiei de Preşedinte al României şi comunică cele constatate Parlamentului şi Guvernului”.

9.Potrivit art. 44 alin. (2) din Legea nr. 47/1992  privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, ”Vacanţa funcţiei de Preşedinte al României se constată la cererea preşedintelui uneia dintre Camerele Parlamentului sau a preşedintelui interimar care exercită atribuţiile Preşedintelui României în perioada cât acesta este suspendat din funcţie. ”

În absența unei asemenea  sesizări, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ AR TREBUI SĂ SE SESIZEZE DIN OFICIU, deoarece, potrivit art. 142 ”(1)Curtea Constituţională este garantul supremaţiei Constituţiei.”

Spre a sprijini Curtea Constituțională, subscrisul partid parlamentar S.O.S. România formulează prezenta sesizare. Interesul public  major,  acela de respectare a Constituției și a supremației sale prevalează asupra unor aspecte de formă sau de procedură. De altfel, Curtea Constituțională s-a considerat competentă să se pronunțe și în alte situații, cum ar fi contestația formulată de persoane care nu aveau  un interes legitim procesual în competiția electorală pentru funcția de președinte din anul 2024 și a hotărât eliminarea Președintelui Partidului nostru dintr-o competiție electorală, suprimându-i dreptul de a fi ales.

CONCLUZII

Având în vedere  toate aceste argumente și situația prezentată,, solicităm Curții Constituționale, în virtutea prevederilor art. 146 lit g) din Constituție, să constate existența împrejurărilor care justifică interimatul în exercitarea funcţiei de Preşedinte al României, să constate vacantarea funcției, prin expirarea, la data de 21 decembrie 2024 a mandatului fostului președinte Klaus Werner Johanis  şi  să comunice cele constatate Parlamentului României, în vederea numirii Președintelui interimar.

PREȘEDINTE AL PARTIDULUI S.O.S. ROMÂNIA

Av. Europarlamentar DIANA IOVANOVICI ȘOȘOACĂ

Redactat,

Prof. univ. dr. VERGINIA VEDINAȘ, Deputat S.O.S. ROMÂNIA,  Circumscripția Electorală 41 Vrancea”, se arată în sesizarea depusă la CCR.