Românii se duc tot mai des în mall-uri, chiar dacă suntem afectați de una dintre cele mai mari inflații din Europa
Pe ultima perioadă, românii par să nu fie afectați de inflație sau de economia în declin. Conform unui studiu recent, aceștia merg tot mai des în mall-uri, în ciuda inflației și a traficului infernal.
Atât urbanizarea, cât și continua extindere a orașelor din România au dus la o creștere accentuată a distanțelor, dar și a timpului pe care oamenii trebuie să-l petreacă în trafic. Cu toate acestea, românii nu par deranjați, drumurile către mall-uri sau alte centre comerciale devenind tot mai frecvente.
Românii se duc tot mai des la mall
Chiar dacă în vestul Europei complexele comerciale sau mall-urile sunt în declin, multe dintre acestea fiind înlocuite de magazinele online, în România acest fenomen este încă în plină dezvoltare.
În 2024, timpul petrecut în trafic pentru a ajunge la mall a crescut semnificativ față de 2023. Orașele se extind, iar populația crește, ceea ce duce la distanțe mai mari de parcurs. Cu toate acestea, numărul vizitelor la mall și durata acestora continuă să crească. Acest fenomen contrastează cu situația din unele țări europene, cum ar fi Germania, Spania și Italia, unde centrele comerciale sunt în declin, iar hipermarketurile mari și centrele mici, învechite, sunt fie abandonate, fie reutilizate.
„Creșterea timpului petrecut în mall indică o schimbare în comportamentul consumatorilor, care investesc tot mai mult timp în explorarea opțiunilor disponibile, participarea la activități recreative sau evenimente. Urbanizarea și extinderea rețelelor de centre comerciale au creat un mediu favorabil dezvoltării brandurilor. În acest context, publicitatea indoor devine o unealtă esențială pentru atingerea obiectivelor de marketing, sinergia dintre urbanizare, retail și publicitate deschizând noi oportunități pentru afaceri,” a declarat Georgian Drăghici, director comercial al Brand Management.
Peste jumătate dintre cumpărători merg cu mașina personală
Procentul celor care aleg să se deplaseze la mall cu mașina (personală, de serviciu sau împrumutată) a crescut de la 45% în 2023 la 58% în 2024. Transportul în comun a scăzut la 23%, de la 29%, iar mersul pe jos la 16%, de la 21%. Preferințele de transport variază și în funcție de gen și generație: bărbații preferă în proporție de 65% să folosească mașina, în timp ce femeile și cei din generația X preferă mersul pe jos (19%). În schimb, generația Z preferă transportul în comun, în proporție de 34%, reflectând preocupările pentru sustenabilitate și protecția mediului.
Perspectivele pentru România și Europa de Est sunt pozitive, cu o creștere estimată de 6% a centrelor comerciale până în 2025, comparativ cu un avans de doar 2% în Europa de Vest. Românii, asemenea altor popoare din Europa de Est, au o atracție puternică pentru mall-uri, ceea ce le transformă într-un canal valoros pentru publicitate.
Un studiu realizat de Brand Management la începutul anului a scos în evidență schimbări majore în obiceiurile de transport ale românilor care merg la mall. În aprilie 2023, drumul până la mall dura în medie 28 de minute, iar în mai 2024 acest timp a crescut cu 39%, ajungând la 39 de minute. În plus, timpul petrecut în mall a crescut cu peste 9%, de la 130 la 142 de minute. Creșterea înmatriculărilor de mașini second-hand (+22,7%) și noi (+12%) este un factor suplimentar care explică această tendință, alături de lucrările la infrastructura rutieră.
Chiar dacă mai mulți indici economici arată că economia României nu este în cea mai bună perioadă, românii continuă să meargă tot mai des la mall-uri sau în centre comerciale, chiar dacă trebuie să stea în trafic sau în aglomerație.