Românii care au nevoie de acte la notar nu vor mai sta la rând! Iată modificările aduse de noua lege
Românii care au nevoie de acte la notar nu vor mai sta la rând! Notarii publici vor putea elibera acte în formă electronică și vor fi obligați să folosească o singură platformă numită Top-not, care va fi dezvoltată şi gestionată de către Uniunea Națională a Notarilor Publici din România. Iată modificările aduse de noua lege.
Românii care au nevoie de acte la notar nu vor mai sta la rând!
Statul român vrea să digitalizeze relația notar-client. Anumite acte și proceduri vor putea fi efectuate și fără prezența fizică a părților, însă activitatea electronică se va desfășura numai la sediul profesional al notarului public. Platforma Top-not va constitui suport tehnic pentru schimbul de informaţii şi date între notarii publici, dar și pentru autoritățile și instituţiile publice centrale şi locale.
Notarul public va putea îndeplini în formă electronică, fără prezența fizică a părților, anumite categorii de acte și proceduri expres prevăzute de lege, precum:
- consultații juridice scrise cu caracter notarial;
- primirea şi păstrarea documentelor în formă electronică în arhiva electronică notarială;
- darea de dată certă înscrisurilor în formă electronică;
- legalizarea semnăturii interpretului şi traducătorului autorizat de pe traducerile în formă electronică;
- transmiterea către Oficiul Național al Registrului Comerţului a actelor privind societățile;
- transmiterea cererilor adresate instituțiilor şi autorităților publice;
- comunicarea cererilor şi a oricăror alte documente pentru efectuarea operaţiunilor de publicitate imobiliară.
Notarii publici vor putea îndeplini procedurile notariale și vor putea elibera actele atât pe suport hârtie cât și în formă electronică. Notarii publici care optează pentru îndeplinirea actelor și procedurilor notariale în formă electronică au obligația să solicite Uniunii, în prealabil, autorizaţia pentru desfăşurarea activității în această modalitate, precum și accesul la platforma electronică Top-not și la programul informatic unic privind registrele biroului notarial.
Cetățenii nu vor mai sta la coadă nici la Poșta Română
Poșta Română a anunțat că oferă opțiunea de plată self-service în diverse subunități poștale din București. Roboțeii facilitează achitarea facturilor și a taxelor, fără a mai fi nevoie de interacțiunea directă cu personalul poștal.
Clienții pot achita serviciile a peste 200 de furnizori, inclusiv facturi de energie electrică, gaze, telefonie, internet, apă, rate la credite și diverse taxe și impozite, atât din București, cât și din întreaga țară.
„Ne-am angajat să transformăm Poșta Română într-o companie agilă și orientată spre client. Terminalele de plată din oficiile poștale din București reduc semnificativ timpul de așteptare la ghișeu și marchează încă un pas în direcția digitalizării și modernizării Companiei.”, a declarat Valentin Ștefan, directorul general al Companiei Naționale „Poșta Română.”
Clienții trebuie doar să scaneze codul de bare de pe factură și să urmeze instrucțiunile de pe ecran. Meniul intuitiv este accesibil chiar și pentru cei fără experiență în tehnologie, arată reprezentanții companiei, care dau asigurări că personalul poștal este disponibil pentru a asista clienții care au nevoie de ajutor. Cu toate acestea, Poșta Română va continua să ofere opțiuni tradiționale de plată la ghișeele poștale, inclusiv plata prin intermediul factorului poștal, pentru a satisface toate nevoile și preferințele clienților.
Un nou proiect de lege îi vizează pe notarii din România. Anumite acte și proceduri vor putea fi efectuate și eliberate în format electronic.