Reguli la bloc 2024. Președintele Asociației de Proprietari nu are voie să-ți ceară așa ceva
Au apărut reguli noi la bloc pentru anul 2024. Cei care locuiesc la apartamente nu știu de noua lege apărută. Există anumite documente pe care nu ești obligat să le furnizezi Asociației de Proprietari sau președintelui de bloc, însă puțini români știu asta. Președintele Asociației de Proprietari nu are voie să îți ceară așa ceva.
Reguli la bloc 2024
Românii care locuiesc la bloc trebuie să cunoască noua lege apărută pentru 2024. Puțini sunt cei care știu că există documente care nu trebuie furnizate Asociației de Proprietari sau președintelui de bloc. Proprietarii sunt supuși acelorași reguli ca și persoanele fizice, respectând regulamentul european privind protecția datelor.
Cu toate că regulamentul european privind protecția datelor personale are prevederi clare, nu toate asociațiile de proprietari le respectă în totalitate. Unele dintre ele cer copii după anumite documente personale, deși acest lucru este strict interzis.
Înregistrarea în cartea de imobil se face exclusiv cu documentul original. Nici Asociația de Proprietari, nici președintele de bloc nu au dreptul să ceară copii ale acestor documente.
Cu toate acestea, este important să știm că ceilalți locatari sau președintele asociației de proprietari au dreptul de a cere verificarea numărului de persoane care locuiesc într-un apartament anume. Ei pot, de asemenea, să solicite prezența unui polițist în această situație.
Regula nouă este aceea că o rudă pe care o găzduim mai mult de 15 zile trebuie declarată și ea la întreținere. Întreținerea reprezintă contribuțiile calculate în funcție de numărul de persoane și se plătește lunar.
Interdicția de care trebuie să țină cont asociațiile de proprietari
Legea prevede că fiecare proprietar de apartament dintr-un bloc trebuie să completeze cartea de imobil. Documentul este completat cu datele persoanelor care domiciliază ori au reședința în clădire. Cartea de imobil se prezintă la cerere de către responsabilul asociației de proprietari, poliţiştilor sau lucrătorilor serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor.
De asemenea, legea interzice reprezentanților asociațiilor de proprietari să solicite copii după anumite acte. De exemplu, la întocmirea cărții de imobil trebuie prezentate actele de identitate. Acestea nu trebuie oprite, în copie, de administrator sau altă persoană desemnată. Regulile cu privire la respectarea GDPR au fost strânse într-un ghid destinat asociațiilor de proprietari, de către Autoritatea Națională de Protecție a Datelor.
„În ceea ce privește înscrierea persoanelor în cartea de imobil, art. 94 din Norme prevede că aceasta se face în baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, în baza certificatului de naştere. Pentru înscrierea persoanelor în cartea de imobil nu pot fi solicitate fotocopii ale actelor de identitate, certificatelor de stare civilă sau titlurilor de proprietate, normele stabilind că acestea pot fi doar verificate vizual pentru conformitate.”, subliniază ANSPDCP.
Nu pot fi solicitate celor care locuiesc la bloc copii după documente sau informații despre profesie, nivel de studii, loc de muncă etc. Asociațiile de proprietari trebuie să țină cont de reglementările legale cu privire la protejarea informațiilor de natură personală ale proprietarilor de apartamente sau ale chiriașilor. Încălcarea acestor reglementări este sancționată cu amenzi mari. Persoanele care stau la bloc, dar și președinții asociațiilor de proprietari trebuie să respecte mai multe reguli stricte în anul 2024.