Prohodul Maicii Domnului: Când și de ce trebuia să cântăm acest „imn” înălțat Născătoarei de Dumnezeu

de: denisa.plugaru
12:13, 21 ian. 2022

Prohodul Maicii Domnului se cântă la biserică în seara de 14 spre 15 august. Acest cântec are loc în jurul epitafului sau icoanei Maicii Domnului.

În religia creștin-ortodoxă, prohodul reprezintă slujba de înmormântare a Domnului care se petrece în Vinerea Mare, respectiv Prohodul Maicii Domnului care are loc înainte de praznicul Adormirii Maicii Domnului.

Acesta are o însemnătate foarte mare pentru cei credincioși. Prohodul este cântat în cinstea momentului Răstignirii și a Învierii Mântuitorului nostru, dar și ridicarea la cer a Maicii Domnului, Născătoarea de Dumnezeu.

Acest prohod conține și referințe la aceste zile pe care le sărbătorim. Prohodul Maicii Domnului vorbește despre cum Născătoarea de Dumnezeu s-a ridicat la ceruri, dar și despre cum a rămas umilă în continuare și loială idei de mântuire a întregului nostru neam.

Dacă generalizăm, prohodirea se referă la jelirea și conducerea persoanei decedate spre mormânt.

Acest cântec are loc în jurul epitafului sau icoanei Maicii Domnului.

Prohodul Maicii Domnului: O scurtă istorie

Manuel Corinteanul, profesor de teologie, a fost cel care a compus această cântare pentru a o cinsti pe Născătoarea de Dumnezeu, în secolul al XVI-lea, tocmai la Constantinopol. Acesta a creat Prohodul Maicii Domnului după modelul Prohodului Domnului.

Deși a luat naștere pe teritoriul Greciei, această cântare a luat amploare și în alte părți ale lumii, mai ales teritoriul slav. Astfel, astăzi acest prohod nu mai este prezent în Grecia pe data de 14-15 august.

Ion Pralea a fost cel care a tradus Prohodul Maicii Domnului în română și l-a făcut public la Iași în anul 1820. Titlul său inițial a fost „Urmări pe mormânturi”.

Ion Pralea a fost cel care a tradus Prohodul Maicii Domnului în română și l-a făcut public la Iași în anul 1820.

Prohodul Maicii Domnului: Cântarea

În starea I a prohodului, ne este prezentată istoria Adormirii Maicii Domnului cu tot ce este legat de aceasta. Se vorbește despre îngerul care i-a adus vestea, despre rugăciunea Mariei și despre sosirea Apostolilor și coborârea Mântuitorului.

Starea I

„1.În mormânt Viaţă

Ai fost pus, Hristoase,

Şi-a vieţii Maică-acum intră în mormânt

Şi se mută la viaţa cea de sus.

2.Tu născând Viaţa,

Pe a tot-Dumnezeu

Şi viaţa, Prea Curată schimbând-o

La viaţa cea de sus te-ai şi mutat.

3.Te mărim pe tine,

Maică prea curată,

Şi-adormirea ta cinstim, prăznuind-o

Cu solirea-ţi pururea fiind păziţi.

4.Fericimu-te toţi,

O, prea sfântă Maică,

Închinându-ne cinstitei tale mutări,

Cea de care îngerii s-au minunat.

5.Te mărim pe tine,

Maică a Lui Hristos,

Care fără de sămânţă ai zămislit

Şi a a ta mutare toţi o preamărim.

6.Fericimu-te toţi,

Maică a Lui Hristos

Ceea ce-ai pricinuit pe noul Adam,

Şi-adormirea-ţi cu credinţă o cinstim.

7.Te mărim, Fecioară

Pururea cinstită

Şi icoanei tale ne închinăm,

Ca la oglindirea sfântului tău chip.

8.Fericimu-te toţi,

Maică a Lui Hristos,

Ca pe rugătoarea pururea pentru noi

Şi ca pe o solitoare pentru toţi.

9.A fericiţilor

Tăi părinţi străluciţi,

Tu prea fericită fiică lor te-ai făcut

Şi pe toate neamurile ai întrecut.

10.Drept-măritori preoţi

Şi popor credincios

Cu smerenie cădem la sicriul tău

Prea curată Maica Lui Emanuil.”

Deși a luat naștere pe teritoriul Greciei, această cântare a luat amploare și în alte părți ale lumii, mai ales teritoriul slav.

Și astfel, continuă starea I din prohod, până la strofa numărul 78.

În starea a II-a, Fecioara Maria este prezentată printre îngerii care îi cântă și îi oferă numai laude.

„1.Cade-se acum,

Ca să te mărim, Fecioara Maică

Mai cinstită fiind şi mai mărită mult

Decât toate cetele cele de sus.

2.Cade-se acum

Să te fericim, Fecioara Maică,

Fericită totdeauna adevărat,

Mai mărită decât cei ce au ochi mulţi.

3.A te ferici

Se cuvine, pururea Fecioară,

Ca născând pe Făcătorul tău te-ai făcut

Decât cerurile cu mult mai presus.

4.Ca să te mărim

Se cuvine, Născătoare, Doamnă

Ca prin ale tale rugi să ne-acoperim

Pentru adormirea ta cea sfânt-acum.

5.Toţi cei credincioşi

Ai curatei Maice şi Fecioare

Adormirea-ţi cântând, zicem: bucură-te,

Solitoarea noastră caldă-a tuturor;”

În starea a III-a, aflăm că ridicarea Maicii Domnului la cer a ajutat omenirea, sfințind-o.

25.Astăzi lumea toată,

S-a sfinţit cu totul

Prin Sfânta-ţi adormire.

26.Astăzi dar, Fecioara

Şi Maica Vieţii,

Sus, către ceruri s-a dus.

Prohodul Maicii Domnului reprezintă, pentru mulți credincioși, ocazia lor de a retrăi momentul ridicării Fecioarei la cer și de a împărtăși iubirea și credința pe care o deținem.

Prohodul Maicii Domnului vorbește despre cum Născătoarea de Dumnezeu s-a ridicat la ceruri.