Producătorul de cablaje Leoni iși va inchide fabrica din România! Câți angajați vor fi concediați

de: BZI.ro
14:41, 23 iul. 2024

E o lovitură puternică pentru industria din România după ce producătorul de cablaje, Leoni, a decis să-și închidă fabrica de la Luduș. Producătorul a decis să concedieze 10% din personalul care lucrează la fabrica din Bistrița, adică aproximativ 360 de oameni.

Printre problemele care au generat o asemenea decizie este și modul în care Uniunea Europeană se raportează la industria auto. Mihai Bordeanu, managing director, Dacia Brand South Eastern Europe & country head România şi preşedinte al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România explică de faptul că în Comisia Europeană se iau 9-10 decizii legislative în fiecare an, ceea ce duce la un haos.

Producătorul de cablaje Leoni isi va inchide fabrica din România

Electrificarea accelerată a pieței auto europene, împreună cu reducerea producției și a cheltuielilor pentru cercetarea și dezvoltarea vehiculelor pe combustie, a creat un paradox pentru producătorii de componente. Inițial, aceștia au anunțat oprirea producției de componente pentru mașinile convenționale din cauza cererii mari pentru vehiculele electrice. La trei luni după aceea, au anunțat și reducerea producției de componente pentru vehicule electrice, din cauza cererii insuficiente.

Modificările legislative, lipsa consultărilor cu sectorul privat și inițierea unor lucrări de infrastructură care afectează lanțul de aprovizionare al fabricilor pun presiune suplimentară pe jucătorii din industria auto.

Schimbările fiscale implementate brusc, alături de măsuri cu impact major adoptate fără consultări prealabile, au loc nu doar în România, ci și pe piețe precum cea franceză sau la nivel european.

Leoni, producătorul de cablaje din Bistrița, care angajează peste 3.600 de persoane, a anunțat luni, 22 iulie, că intenționează să reducă personalul cu 10%.

Scădere masivă de cumpărare a vehicule electrice

În contextul economic actual, caracterizat de scăderea semnificativă a comenzilor pentru vehicule electrice, Leoni Bistrița a anunțat că trebuie să adopte măsuri pentru a consolida și stabiliza sustenabil operațiunile fabricilor din Bistrița. Reprezentanții companiei au declarat că, în urma unei analize detaliate a situației economice și operaționale din sectorul electromobilității și după informarea sindicatului, s-a decis reducerea numărului de angajați cu până la 10%. Această decizie este necesară pentru a menține competitivitatea și viabilitatea pe termen lung a companiei.

Anunțul vine după ce, în luna mai, Leoni a informat că va închide fabrica din Luduș, județul Mureș, unde erau angajați 200 de oameni. De asemenea, compania a precizat atunci că angajații care doresc pot să se mute la fabricile din Bistrița-Năsăud, unde există necesitatea de personal.

Oficialii Leoni au explicat acum trei luni că economia globală a suferit transformări majore din cauza contextului geopolitic, ceea ce a dus la contracții economice în diverse sectoare. Piața auto a fost afectată atât în ceea ce privește rutele de distribuție, cât și producția, ducând la o cerere redusă pentru componente. În plus, producătorii auto sunt nevoiți să treacă de la motoarele pe benzină și motorină la cele hibride și electrice, dar subvențiile pentru vehiculele electrice au scăzut în toate țările europene, ceea ce descurajează vânzările.

Cererea pentru mașini electrice în 2024 a fost influențată negativ de eliminarea ajutoarelor în țări precum Germania, iar în România, vânzările au scăzut pe măsură ce bonusul a fost redus de la 10.000 la 5.000 de euro. Aproximativ 80% din fondurile destinate persoanelor fizice au rămas necheltuite în programul Rabla Plus din cauza cererii scăzute. Așadar, Leoni închide o fabrică de cablaje din România, iar la cea din Bistrița va da afară 10% dintre angajați.