Transportul metropolitan din Iaşi întâmpină din nou dificultăţi. Două din cele trei loturi scoase la licitaţie în vederea achiziţionării mijloacelor de transport au fost anulate
Deşi la începutul lunii aprilie a fost lansată licitația pentru achiziționarea mijloacelor de transport ce urmau să deservească zona metropolitană, doar o singură societate s-a arătat interesată. Mai exact, Aic Trucks SA a depus oferta financiară pe platforma Sistemului Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), însă doar la un singur lot din cele trei ce au fost publicate.
Transportul metropolitan din Iaşi întâmpină noi probleme
Deşi se doreşte ca transportul metropolitan din Iaşi să deservească cât mai multe zone, se pare că au apărut iar probleme în ceea ce priveşte achiziţionarea mijloacelor de transport. Mai exact, dintre cele trei loturi scoase la licitaţie, doar cel cu privire la achiziţionarea celor 12 autobuze rulate mai are o şansă. O societate din Ilfov, admnistrată de cetăţeni italieni, a depus oferta financiară doar pentru acest lot. Astfel, celelalte două au fost practic anulate.
„Pregătim o nouă licitaţie. Vom elimina condiția prin care era prevăzută obligativitatea de a fi toate midibusele de acelaşi tip. Condiţia era destul de logică. Fiind de aceeași marcă este mai ușoară întreținerea, dar şi achiziționarea pieselor. Dar se pare că nu sunt loturi atât de mari, mai ales la midibusuri.
Am avut deja o primă şedinţă cu reprezentanţii de la CTP şi cu Primăria Iaşi, pentru a elimina condiția prin care lotul să fie compus din aceeaşi marcă şi cred că vom mai reduce numărul de midibuse, de la 12 la 10, iar suma o vom redistribui la celelalte, astfel încăt să ne iasă un preţ mai mare pe bucată. Este important de precizat faptul că pe piața mijloacelor de transport nu este o situație fericită în acest moment.
Toată lumea crede că e ușor să iei la mâna a doua, dar, de fapt, ritmul de înnoire a flotelor este scăzut pentru că producătorii au probleme cu livrările într-un ritm susţinut al mașinilor noi. Dacă în acest plan sunt probleme şi nu se livrează cum ar fi necesar, atunci nici cei care au mijloace de transport de care să se despartă nu se despart în loturi mari. Piața e mult mai restransa faţă de alţi ani”, a precizat Eduard Boz, directorul executiv al AMPTI.
Amintim faptul că, pentru lotul 1, ce include 16 autobuze de 12 m, valoarea estimativă, fără TVA, este de 2,759 milioane de lei. În ceea ce privește lotul 2, pentru cele 12 midibuze, valoarea estimată este de 1,891 milioane de lei, iar pentru lotul 3, 4 microbuze, suma menționată este de 433.236 de lei.
Municipalitatea ieșeană a reziliat contractul cu firma care a câştigat prima licitaţie
La începutul lunii martie 2023, municipalitatea ieșeană a reziliat un contract de peste 5 milioane de lei cu firma care ar fi trebuit să livreze mijloacele de transport public în zona metropolitană. Mai exact, Bus & Coach Group SRL a câștigat procedura de licitație în anul 2022.
De atunci și până în prezent nu a fost livrat niciun mijloc de transport dintre cele 32 cuprinse în contractul semnat. Mai mult decât atât, firma controlată de Mircea Lucian Roșca a trimis către Primăria Iași un document, la începutul lunii februarie 2023, prin care și-a asumat livrarea mijloacelor de transport în două tranșe. O parte dintre acestea ar fi trebuit să ajungă în luna februarie, iar celelalte în luna martie.
Contrar obligațiilor asumate, Bus & Coach Group SRL nu s-a ținut de contract nici de această dată, iar municipalitatea ieșeană a fost nevoită să rezilieze contractul. Interesant este faptul că, potrivit situației financiare declarate pentru anul 2021, firma administrată de Mircea Lucian Roșca figurează cu doar un angajat, cu o cifră de afaceri de peste 600 de mii de lei și cu datorii de peste 1 milion de lei. Mai mult decât atât, sunat de reporterii BZI, Mircea Lucian Roșca a transmis răspicat faptul că nu dorește să comenteze nimic.
Eduard Boz, directorul executiv al AMPTI, a anunţat faptul achiziţiţiile pentru transportul metropolitan din Iaşi vor fi reluate, astfel încât midibuzele şi microbuzele să poată fi cumpărate şi livrate.
„doar cel cu privire la achiziţionarea celor 12 autobuze rulate mai are o şansă”. tot cazane rulate? de ce nu achizitionati de noi dom’le! tot o ardeti cu transportul eco dar tot cazane cumparati?