Probleme cu tronsonul de autostradă de la Bistrița la Vatra Dornei. Mai multe păduri vor fi defrișate
Au apărut probleme cu tronsonul de autostradă de la Bistrița la Vatra Dornei. Deși sunt șanse ca lucrările să înceapă mai devreme, sunt nemulțumiri și controverse. Mai multe păduri vor fi defrișate.
Probleme cu tronsonul de autostradă de la Bistrița la Vatra Dornei
Pe traseul autostrăzii Bistrița – Vatra Dornei și a drumurilor de legătură, valoarea invesțiilor propuse în proiect este estimată la suma de aproximativ 2,8 miliarde de euro. Durata de execuție este estimată la circa 4 ani. Din cei 62 de kilometri cât a fost estimată lungimea drumului de mare viteză care se va construi pe segmentul Bistrița – Vatra Dornei al așa numitei „Autostrada Nordului”, circa 41 de kilometri sunt pe teritoriul județului Bistrița Năsăud și diferența pe raza comunelor Poiana Stampei și Dorna Candrenilor până în satul Roșu.
În momentul actual, se prefigurează că traseul autostrăzii – când va fi scoasă la licitație proiectarea și execuția – va fi împărțit în loturi, astfel, pentru loturile cu lucrări mai puțin complexe, durata de proiectare poate fi mai scurtă, autorizațiile de construcție (AC) se pot emite mai repede, iar execuția poate începe decalat.
Lucrările de execuție a autostrăzii și a drumurilor de legătură implică și lucrări de defrișare pe o suprafață de aproximativ 247,31 ha de pădure în zonele de intravilan și extravilan.
Autostrada care va avea taxă de trecere
Autostrada Comarnic-Brașov va avea taxă de trecere. Cea mai controversată autostradă din România s-ar putea face în parteneriat public-privat, iar pe această autostradă va exista taxă de acces. Această autostradă, așteptată de 30 de ani, nu a fost inclusă în finanțarea prin fonduri europene pentru că s-a atins plafonul maxim de finanțare.
Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, explică faptul că România nu a inclus aproape niciodată controversata autostradă Comarnic Brașov între proiectele finanțate din bani europeni.
,,Noi nu avem autostrada Comarnic – Brașov, nu din cauza Uniunii Europene, ci din cauza României. Asta apropo de faptul că unii zic ce face Uniunea pentru noi. Nu o să vină Uniunea Europeană să ne facă nouă Comarnic-Brașov. Acesta este unul din proiectele care n-a fost aproape niciodată inclus pe lista proiectelor cu finanțare europeană.
Tot timpul România a dorit sub diverse forme să realizeze singură acest proiect. Deci nu e ceva care e în agenda Uniunii Europene, a Comisiei, pentru România.”, a declarat Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi.
Recent, a fost anunțat faptul că se construiește Autostrada Litoralului. Execuția Altenativei Techirghiol, denumită și Autostrada Litoralului va avea o lungime de 30,59 kilometri și va arunca în aer turismul din România. Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu, a declarat că a fost trimisă la Agenția Națională pentru Achiziții Publice ANAP documentația de atribuire pentru proiectarea și execuția Altenativei Techirghiol, denumită și Autostrada Litoralului. Noua autostradă, cu o lungime de 30,59 kilometri, va oferi un imbold serios turismului din România.
Scopul realizării acestui drum de mare viteză constă în construcția unei legături noi și rapide între Autostrada de Centură a Constanței #A4, din zona localității Cumpăna și comuna 23 August, la intersecția cu DN39B, scurtând astfel timpul de deplasare prin creșterea vitezei de călătorie. Valoarea totală a proiectului este de 5,74 miliarde lei cu TVA, asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin cadrul Programului Transport. Durata contractului va fi de 48 luni, din care 12 luni pentru etapa de proiectare și 36 luni pentru etapa de execuție.