Probleme cu construcția de autostrăzi din România. De ce proiectele majore de infrastructură ar putea fi blocate
Au apărut noi probleme cu construcția de autostrăzi din România. Un obstacol major riscă să întârzie sau chiar să blocheze construcția de autostrăzi din țară și să ducă la pierderea banilor din PNRR. Iată de ce proiectele majore de infrastructură ar putea fi blocate.
Probleme cu construcția de autostrăzi din România
Construcția de autostrăzi este la un pas de a fi blocată din cauza materialelor de construcții. Proiectele majore de infrastructură au fost blocate, iar unele întârziate din cauza unor motive precum traseele urșilor sau prezența locațiilor arheologice pe traseu. Numeroase șantiere sunt deja în desfășurare, iar altele urmează să fie demarate, însă există o lipsă acută de roci și materiale de construcție disponibile.
Președintele Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale din Senatul României, Istvan-Antal Lorant, a precizat că se caută soluții pentru a rezolva problema materialelor de construcții, dar și a birocrației.
„Nu o să putem să livrăm necesarul de roci exploatate, de materiale de construcție pentru lucrări majore de infrastructură. Am identificat foarte clar necorelări legislative. Trebuie să lucrăm la Legea Apelor, de exemplu, la Legea Minelor, să modificăm Codul Fiscal și să rezolvăm anumite chestiuni administrative. Pe de altă parte, pentru exploatările noi de roci de construcție avizările sunt extrem de greoaie.”, a precizat președintele Comisiei pentru Energie.
Obiectivele majore de infrastructură au fost blocate sau întârziate din motive precum traseele urșilor sau locațiile cu importanță arheologică de pe traseu. Există multe șantiere în lucru iar altele vor fi deschise, în timp ce sunt prea puține roci și materiale de construcție disponibile.
Ce autostrăzi din țară nu se vor construi cu fonduri europene
Cea mai controversată autostradă din România, autostrada Comarnic-Brașov, s-ar putea face în parteneriat public-privat, iar pe această autostradă va exista taxă de acces.
Probleme sunt și pe Autostrada Moldovei A7. În 2024, unele tronsoane au deja termen de finalizare – 65 de kilometri de autostradă care ar trebui deschiși traficului. Cu toate acestea, stadiul din teren la momentul actual nu arată promițător pentru finalizarea tuturor lucrărilor la termen în acest an.
Lucrările nu vor fi gata la timp, deși Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu estimează că anul acesta vor fi finalizate șase sau chiar șapte din cele 13 loturi din Autostrada Moldovei A7 aflate în execuție. Rămâne de văzut dacă lucrările pentru Autostrada Moldovei vor fi finalizate la termen, deși tronsoanele care ar trebui să fie gata în anul 2024 au deja întârzieri.
Au apărut probleme și la exproprierile pentru autostrada Sibiu-Piteşti (A1). Oamenii care au fost nevoiți să cedeze casele și terenurile pentru a facilita construirea autostrăzii se plâng de faptul că sumele primite au fost mici. Mai mult, cetățenii sunt nevoiți să își cumpere altă casă însă nu dispun de fondurile necesare. Pe de altă parte, reprezentanţii CNAIR le recomandă celor nemulţumiţi de cuantumul despăgubirilor primite să se adreseze instanţei şi să ceară mai mult, pentru că au această posibilitate prin lege.
Sute de persoane fizice au primit deciziile de expropriere pentru a începe construcţia şoselei de mare capacitate. Oamenii sunt nemulțumiți că au primit foarte puțini bani pe terenuri.