Primăria propune soluții pentru traficul din Bucium! Un pasaj subteran urmează să fie construit. Un profesor dintr-o universitate ieșeană vrea să câștige contractul
Primăria vrea să descarce traficul din zona Bucium prin intermediul unui pasaj subteran. Acesta ar urma să unească arterele Trei Fânâni și Virgil Săhleanu. Soluția optimă va fi stabilită de specialiști. Două firme din Iași au venit cu oferte pentru realizarea studiului de fezabilitate. „Legătura dintre strada Trei Fântâni și bulevardul Virgil Săhleanu se va face printr-un pasaj subteran ce va ieși în aleea betonată din fața societății Imamus Laser SRL și continuă până în bulevardul Virgil Săhleanu. Pasajul subteran ar avea o lungime aproximativă de 230 de metri. Tronsonul arterei de circulație ce urmează a fi studiat se întinde pe o lungime de aproximativ 1,40 kilometri”, spun reprezentanții Primăriei.
Municipalitatea ieșeană caută noi soluții pentru descongestionarea traficului auto din zona Bucium. În acest sens, la finalul săptămânii trecute a fost lansată o achiziție publică pentru achiziționarea unor studii care să ofere cea mai bună soluție. La procedură s-a înregistrat o ofertă din partea societății Pod Proiect SRL, condusă de Cristian Claudiu Comisu, profesor la Facultatea de Construcții, cunoscut pentru mai multe proiecte edilitare încheiate cu instituțiile publice.
În 2018, cifra de afaceri a societății a fost de 2,8 milioane de lei, profit de aproape 1 milion de lei, cu un număr de 9 angajați. Au depus oferte și reprezentanții societății Nordic Vision SRL, din Iași, deținută de doi asociați: Cătălin Ungureanu și Ovidiu Alexandru Ursanu. Ultimele date financiare arată o cifră de afaceri de 1,4 milioane lei, profit de 1 milion lei, cu trei angajați. Comisia de evaluare va declara câștigătoare oferta cu prețul cel mai mic. Primăria Iași este dispusă să plătească pentru studii suma de 126.050 lei, fără TVA, aproape 26.000 de euro.
Pasaj subteran sau pod?
Edilii cer specialiștilor să ofere soluția optimă pentru traficul rutier din Bucium, prin unirea a două artere importante.
„Artera de circulație propusă de autoritatea contractantă ce poate face obiectul acestui studiu de fezabilitate este amplasată pe raza Municipiului Iași, în zona Bucium, și face legătura între șoseaua Bucium și bulevardul Virgil Săhleanu. Noua arteră va intersecta șoseaua Bucium în zona societății Crescento Print (eventual printr-un pasaj suprateran), apoi va urmări cursului Vămășoaia până se intersectează cu strada Trei Fântâni. Legătura dintre strada Trei Fântâni și bulevardul Virgil Săhleanu se va face printr-un pasaj subteran ce va ieși în aleea betonată din fața societății Imamus Laser SRL și continuă până în bulevardul Virgil Săhleanu. Pasajul subteran ar avea o lungime aproximativă de 230 de metri. Tronsonul areterei de circulație ce urmează a fi studiat se întinde pe o lungime de aproximativ 1,40 kilometri”, spun reprezentanții Primăriei.
Trafic infernal în condiții normale
Edilii vor să construiască noua arteră după ce zona Bucium s-a dezvoltat rapid, făcându-și apariția tot mai multe locuințe individuale sau colective. În condiții normale de trafic, traseul din Bucium până în oraș era parcurs chiar și în 60 de minute. Efectiv se circula bară la bară.
„Creșterea parcului auto al Municipiului Iași și dezvoltarea tehnologică ce a influențat în mare măsură calitatea și performanțele autovehiculelor impun ca o condiție obligatorie mărirea rețelei de străzi în municipiu, precum și extinderea tramei stradale a acesteia. Infrastructura urbană a municipiului Iași, o stare necorespunzătoare a rețelei de străzi din cartiere cauzată de traficul intens, intervențiile repetate la rețelele de utilități din subteran confirmă necesitatea modernizării rețelei de străzi urbane din municipiu, prin mărirea numărului acestora precum și mărirea tramei stradale, acolo unde este posibil, pentru a obține o viabilitate corespunzătoare a traficului din municipiu”, se arată în caietul de sarcini.
A prins și contractul de la pasaj
Firma profesorului Comisu a încheiat alt contract cu Primăria Iași la finalul anului trecut. Au fost vizate studii de specialitate pentru reabilitarea pasajului Bucium, aflat în stare de degradare. Primul scenariu, ce are în vedere doar reabilitarea, presupune o exploatare de minimum 30 de ani, în condițiile în care vor fi realizate lucrări de reparații capitale și consolidare a structurii de rezistență a infrastructurii și suprastructurii pasajului și lucrări de înlocuire a unor fâșii cu goluri foarte degradate. Această soluție ar fi mai ieftină, cu o durată de execuție de 14 luni. Al doilea scenariu, de modernizare și de suplimentare a benzilor, este ceva mai costisitor, dar ar aduce o garanție de exploatare de minimum 55 de ani.