Primăria Iași cumpără hârburi pentru transportul din zona metropolitană! Vor rula autobuze vechi de 14 ani. Costurile sunt de 1 milion de euro

de: Redacția BZI
02:00, 09 sept. 2022

Mai multe mijloace de transport vor fi cumpărate de Primăria Iași. Este vorba de autobuze, midibuze și microbuze vechi de 14 ani. Un autobuz cu 25 de locuri va costa aproximativ 34.000 de euro. Oferta cu prețul cel mai mic va fi declarată câștigătoare

Municipalitatea ieșeană anunță achiziții pentru desfășurarea transportului în zona metropolitană, gestionat de Compania de Transport Public (CTP) Iași SA. Astfel, pe data de 18.10.2022, autoritatea contractantă va organiza o licitație pentru achiziția mijloacelor de transport. Valoarea estimată a contractului este de 5.042.004 lei, fără TVA, aproape 1 milion de euro.

„Reindustrializarea județului Iași, prin atragerea, în ultimii ani, a câtorva mari jucători industriali, grație Parcului Industrial din comuna Miroslava și, în perspectivă, și în alte localități limitrofe municipiului Iași sau situate foarte aproape de acesta, precum Holboca, Tomești, Dumești sau Lețcani, a generat și va genera un număr semnificativ de locuri de muncă. Această reindustrializare vine la pachet cu nevoia crescută de mobilitate a personalului angajat, fie că vorbim de trafic înspre sau dinspre municipiu. În aceeași situație se află și o mare parte din populația comunelor limitrofe care lucrează în municipiul Iași și care, zilnic, se deplasează înspre sau dinspre locul de muncă, folosind, în mare parte, autoturismul personal și devenind dependenți de acesta”, se arată în caietul de sarcini.

De precizat că primăria intenționează să acceseze fonduri pentru achiziția de autobuze și tramvaie noi.

Primăria Iași cumpără 32 de hârburi pentru transportul din zona metropolitană

Conform necesarului, Primăria Iași intenționează să cumpere 16 de autobuze, 12 midibuze și 4 microbuze, toate deja rulate. Pentru autobuze autoritatea contractantă a cerut următoarele specificații tehnice: normă de poluare Euro 5, an de fabricație minimum 2008, 25 de locuri pe scaune, aer condiționat și rampă pentru accesul persoanelor cu dizabilități. Midibuzele trebuie să fie fabricate tot în 2008, cu aceeași normă de poluare, dar cu 20 de locuri pe scaune. Și acest lot trebuie dotat cu sistem de aer condiționat. Microbuzele vor avea minimum 14 locuri pe scaune și aceleași caracteristici de la celelalte mijloace de transport. Comisia de evaluare va alege oferta furnizorilor cu prețul cel mai mic.

„Autobuzele, midibuzele și microbuzele vor fi livrate complet echipate, cu toate autorizările obținute de furnizor, și în stare de circulație. Termenul de livrare este de maximum 30 de zile de la primirea de către furnizor a comenzii de livrare emise de achizitor. Contractantul este responsabil pentru instruirea la fața locului a personalului desemnat de entitatea contractantă. Scopul instruirii este de a transfera cunoștințele necesare pentru a opera autobuzele, midibuzele și microbuzele. Numărul persoanelor care vor fi instruite este de câte 5 pentru fiecare lot”, se mai arată în documentația procedurii.

Costul estimat pentru un autobuz este de 171.675 de lei (34.000 de euro), midibuz – 155.836 de lei (31.000 de euro), microbuz – 106.365 de lei (26.000 de euro). Reprezentanții Primăriei nu au oferit explicații legate de oportunitatea achiziției de mijloace de transport public second-hand.

S-au stabilit mai multe trasee pentru zona metropolitană

Mijloacele de transport urmează să fie incluse pe mai multe trasee, începând cu 1.01.2023, dacă nu vor fi probleme pe parcursul licitației. Edilii au propus și mai multe trasee. Pentru comuna Aroneanu au fost luate în calcul două rute. Este vorba de ruta Tg. Cucu – Șos. Moara de Vânt – Complex Roua-Dorobanț – retur, dar și ruta Tg. Cucu – Șos. Moara de Vânt – Complex Roua – Primăria Aroneanu – retur. În calcul a intrat și o propunere pentru ruta Complex Roua – Șorogari – retur (1 midibus). Pentru comuna Bârnova au fost stabilite trei trasee. Primul este pe ruta Casa Sindicatelor –

Bârnova – sat Todirel – retur, al doilea pe traseul Casa Sindicatelor – Păun – retur (1 autobuz), iar al treilea pe traseul Casa Sindicatelor – Frigorifer – Vișan – retur. Pentru comuna Ciurea a fost luat în calcul un traseu pe ruta Podu Roș – Tehnopolis – Dumbrava – Santa – retur. Pentru comuna Holboca au fost identificate două rute. Este vorba de traseul Tătărași Sud – Rond Dancu – Primăria Holboca – Rusenii Vechi – Rusenii Noi – retur și ruta Tătărași Sud – strada Aeroportului – sat Valea Lungă– retur. Pentru călătorii din comuna Miroslava a fost identificat un traseu pe ruta Podu Roș – Sun City – Miroslava – Vorovești – retur. Lista continuă cu Tehnopolis – Horpaz – Ciurbești – Dancaș – Proselnici – retur, o altă propunere fiind pentru ruta Tehnopolis – Valea Adâncă – retur, iar alta pe ruta Vorovești –  Brătuleni. Au fost stabilite rute și pentru comunele Popricani și Rediu. Primăria Iași cumpără hârburi pentru transportul din zona metropolitană, dar rămâne de văzut cât vor rezista pe trasee.