Pașaport digital pentru electrocasnice. Cum poate fi achiziționat și ce presupune acesta

de: Mirela Gabriela Todosi
11:20, 20 aug. 2024

O nouă lege UE impune pașaport digital pentru electrocasnice. Din anul 2026, pentru a putea fi comercializat un produs, acesta trebuie să aibă un pașaport digital, care să dovedească îndeplinirea unor cerințe minime de proiectare ecologică. Iată cum poate fi achiziționat și ce presupune acesta.

Pașaport digital pentru electrocasnice

Din 2026, este obligatoriu ca fiecare nou produs electrocasnic să fie proiectat și asamblat astfel încât să poată fi reparat, reutilizat sau reciclat cu ușurință, se arată în Regulamentul UE adoptat de Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene și publicat recent în Jurnalul Oficial al UE.

Astfel, durata de viață și de folosire a produselor se va prelungi cu 5 ani. Produsele aflate în prezent pe piață prezintă dezavantajul că nu au fost create pentru a fi sustenabile pe parcursul întregului ciclu de viață. Va crește posibilitatea de reutilizare, întreținere, recondiționare și prefabricare a produselor electrocasnice, respectiv potențialul de modernizare, reparare și reciclare a acestora.

Noi tipuri de etichetare pentru produsele electronice

Noul regulament UE introduce alte cerințe pentru producătorii de electrocasnice și impune noi tipuri de etichetare a produselor. Noul regulament introduce și cerințe de informare specifice, care includ clase de reparabilitate, durabilitate, amprenta de carbon sau amprenta asupra mediului, precum și informații cu privire la modul de instalare, utilizare, întreținere și reparare a produsului. De asemenea, vor fi făcute publice informații cu privire la colectarea în scopul recondiționării sau a refabricării, respectiv a modului de returnare sau de tratare a produsului la sfârșitul ciclului de viață. Sunt reglementate și etichetele produselor, atât în privința formatului cât și al conținutului necesar, cu scopul de a reduce la minimum impactul produsului asupra mediului și pentru a asigura durabilitatea optimă.

Această lege îi vizează și pe români. Produsele sunt reparate și nu înlocuite, contribuind astfel la reducerea deșeurilor și protejarea mediului. Directiva europeană privind repararea produselor se va aplica în mod egal tuturor companiilor care operează pe piața UE. Producătorii vor avea obligația de a oferi servicii de reparații pentru bunurile enumerate în Anexa II, atâta timp cât acestea sunt supuse cerințelor de reparabilitate. Anexa II cuprinde mașini de spălat, mașini de spălat cu uscător, frigidere, mașini de spălat vase, televizoare, aspiratoare, uscătoare de rufe, echipamente de sudură, smartphone-uri, tablete, telefoane fără fir, servere și produse de stocare a datelor, mărfuri care încorporează baterii de mijloace ușoare de transport. Orice consumator din UE are dreptul de a solicita reparații de la producător, indiferent de locul în care compania își desfășoară activitatea.

Consumatorii vor avea acces la un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparație. Acest formular va include detalii despre prețul și durata reparației în funcție de defectul constatat. Pentru a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni dedicate fiecărei țări. Prin intermediul acestei platforme, consumatorii vor putea găsi cu ușurință ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din comunitate. După expirarea perioadei de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii Europene. Printre acestea se numără mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoane mobile.