O nouă lege pentru români. Ce se va întâmpla cu documentele oficiale

de: Mirela Todosi
07:30, 26 iun. 2024

S-a dat o nouă lege pentru români. Este vorba despre arhivarea documentelor electronice clasificate care se va realiza pe sisteme informatice şi de comunicaţii securizate. Regulamentul a fost promulgat marți, 25 iunie 2024, de către Președintele României. Iată ce se va întâmpla cu documentele oficiale.

O nouă lege pentru români

Un nou regulament a intrat în vigoare. Acesta se referă la arhivarea documentelor electronice într-un sistem securizat și acreditat. Document electronic înseamnă „orice conţinut stocat în format electronic, în special sub formă de text sau de înregistrare audio, video sau audiovizuală.”

Creatorii şi deţinătorii au următoarele obligaţii referitoare la documentele electronice: să le administreze astfel încât să asigure păstrarea integrităţii, autenticităţii şi posibilităţii de utilizare a acestora, atât în perioada folosirii curente, cât şi în depozitul de arhivă; să adopte un sistem de management arhivistic, aprobat de Arhivele Naţionale, care să respecte procedurile specifice privind organizarea şi desfăşurarea activităţii arhivistice a documentelor electronice; să implementeze mecanisme tehnice care să asigure accesul şi modificarea datelor de o manieră controlată, identificabilă şi databilă; să implementeze soluţii tehnice care să permită exportul datelor din sistem conform sistemului de management arhivistic aprobat de Arhivele Naţionale.

Procedurile specifice privind organizarea şi desfăşurarea activităţii arhivistice a documentelor electronice se stabilesc prin ordin al ministrului Afacerilor Interne, la propunerea Arhivelor Naţionale.

Se schimbă regulile pentru depunerea documentelor la instituțiile publice

Guvernul a decis ca instituțiile și companiile, în baza unei semnături electronice și a unui sistem de informații, să aibă întreg circuitul documentelor în format electronic sau digital.

„Companiile, instituţiile publice din România nu vor mai fi nevoie să îşi printeze şi să arhiveze documentele, ci vor putea, în baza unei semnături electronice şi a unui mecanism foarte simplu şi acreditat de Autoritatea pentru Digitalizarea României să aibă întreg circuitul documentelor în format electronic digital.”, a precizat Ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan Ivan.

Punerea în funcţiune, la nivel naţional, a sistemului informatic se va realiza etapizat, urmând a se finaliza în acest an, pe 24 septembrie 2024.

Pe lângă acest proiect în ajutorul cetățenilor, o nouă schimbare vizeaază cărțile de identitate ale românilor. Cartea de identitate va avea amprente digitale și faciale. Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis ca buletinele să aibă o amprentă facială și două amprente digitale. În România, măsura va fi implementată prin introducerea buletinului electronic până în august 2031. Curtea de Justiție a Uniunii Europene a prcizat că introducerea amprentelor digitale în cărțile de identitate face mai dificilă falsificarea documentelor și furtul de identitate. De asemenea, acest lucru facilitează cetățenilor UE exercitarea mai ușoară a dreptului lor la liberă circulație în interiorul Uniunii Europene. După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă. Și cardul de sănătate se va schimba. Bogdan Gruia-Ivan, Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, a declarat că sistemul cardului național de sănătate trebuie refăcut deoarece este învechit din punct de vedere tehnic. Cardul de sănătate va putea fi disponibil în curând în format electronic, de pe telefon, la fel ca un card bancar.