O ieșeancă se încăpățânează să primească atât ajutor de deces, cât și ajutor de înmormântare! Maria Ciobanu: „De ce nu se acordă concomitent ambele?”
O ieșeancă trăiește de câteva săptămâni într-o adevărată dilemă, neputând să accepte că nu va primi atât ajutor de deces, cât și de înmormântare pentru fiul său cu dizabilități care a decedat în data de 23 august 2022. Maria Ciobanu crede că această situație nu este normală, din moment ce ajutorul de deces, acordat de Casa Județeană de Pensii, vine din sursă guvernamentală, de la bugetul asigurărilor sociale de stat, în timp ce ajutorul de înmormântare este acordat de primărie din venituri proprii
Maria Ciobanu crede că este inadmisibil ca angajații Direcției de Asistență Socială Iași și cei ai Casei Județene de Pensii să nu-i poată spune care este cuantumul celor două ajutoare și nici de ce nu poate intra în posesia ambelor, din moment ce sunt alocate din fonduri diferite. Ieșeanca susține că a fost purtată pe drumuri, pierzând timp și energie, doar pentru că funcționarii publici nu-și pot îndeplini sarcinile pentru care sunt plătiți.
Maria Ciobanu, plimbată de la ghișeu la ghișeu pentru a intra în posesia ajutorului de deces
Cosmin Constantin Zbârlea, fiul Mariei Ciobanu, a încetat din viață în data de 23 august 2022, la vârsta de 36 de ani. Tânărul suferea de o dizabilitate psihică gravă, dobândită congenital. În data de 31 august 2022, mama lui s-a adresat Casei Județene de Pensii Iași, unde a cerut lămuri legate de actele necesare în vederea depunerii cererii de ajutor de deces. Ieșeanca susține că funcționarul public de la ghișeu i-a cerut certificatul de deces în original, lucru cu care aceasta nu a fost de acord. În data de 1 septembrie 2022, Maria Ciobanu s-a prezentat Direcției de Asistență Socială din Iași, de unde fiul său primea lunar un ajutor social, în vederea obținerii ajutorului de înmormântare. Acolo i s-a spus că-i va fi reținut originalul facturii fiscale care a fost emisă de către firma de pompe funebre. Femeia susține că nu a fost lămurită de ce documentele trebuie depuse în original.
„«Dar de ce?». «Păi, să vedeți, mama mea când a înmormântat-o pe bunica…».
«Domnișoară, nu-mi povestiți mie de străbunica, vă rog să-mi spuneți temeiul legal».
Nemulțumită de răspuns, m-am adresat unei copile blonde de la registratură, care privea visătoare în tavan: «Vă rog să-mi spuneți cum ajung la birou directorului!». «Păi, nu vă primește!». «Domnișoară, eu nu v-am întrebat dacă mă primește sau nu…». Și atunci, de niciunde, a apărut în sală un coleg amabil care m-a direcționat către biroul directorului. Secretara mi-a spus: «Doamna director nu dă audiențe decât cu programare!». «Și dacă-i o urgență?». «Nicidecum!». «Eu vă rog să încercați!». La ghișeu, insistând să mi se arate unde scrie că originalul facturii fiscale trebuie reținut, o altă bugetară bulversată mi-a arătat un text scris, ceva de genul «documentele trebuie prezentate, în original… ». I-am zis: «Păi, prezentate și nu depuse, drept dovadă textul se referă la toate documentele și nu numai la factura fiscală».
«Doamnă dragă, a prezenta un document în original înseamnă a-l arăta funcționarului public, iar acesta ia la cunoștință, își asumă răspunderea că l-a văzut, își face o copie și îi înapoiază originarul». «Nu, a prezenta are mai multe înțelesuri!». «Aha… și mata l-ai ales pe cel care-ți convine», se arată în scrisoarea deschisă întocmită de Maria Ciobanu.
Maria Ciobanu: „Fiecare ajutor vine din fonduri diferite, respectiv din bugetul asigurărilor sociale de stat și fondurile proprii ale primăriei!”
Maria Ciobanu susține că Luminița Munteanu, director executiv la Direcția de Asistență Socială Iași, nu a știut să-i explice care ajutor este mai mare, cel de înmormântare sau cel de deces. Totuși pentru a rezolva situația, și a veni în ajutor, Luminița Munteanu a trimis-o pe femeie să ceară lămuriri de la Maria Andronache, director executiv la Casa Județeană de Pensii Iași. Odată ajunsă la sediul Casei Județene de Pensii Iași, ieșeanca avea să afle că directorul este, de fapt, în concediu. Cu toate acestea, nelămurită de situație, Maria Ciobanu s-a adresat unei alte funcționare:
„«Vă întreb ceva, din ce surse vine fiecare dintre cele două ajutoare, deces și înmormântare? Ajutorul de deces, de la CJ Pensii, din sursă guvernamentală bugetul asigurărilor sociale de stat, iar ajutorul de înmormântare, de la primărie, din venituri proprii», am spus eu. «Și atunci de ce amestecați borcanele?».
Desigur că nu mi-a răspuns“, a precizat ieșeanca.
Femeia este de părere că ar trebui să încaseze atât ajutor de înmormântare, cât și ajutor de deces, din moment ce sunt alocate din fonduri diferite.
„De ce nu se acordă concomitent ambele ajutoare, deși sunt din fonduri diferite ?
Ce, ajutorul social (DAS) pentru dizabilitate exclude pensia (CJ Pensii) pe care fiul meu nu a încasat-o vreodată, căci, ori de câte ori o solicitam, eram plimbată de la Ana la Caiafa? Nicidecum! Drept dovadă, fiecare se numește în alt fel, «de deces» și «de înmormântare». Fiecare ajutor vine din fonduri diferite, respectiv din bugetul asigurărilor sociale de stat și fondurile proprii ale primăriei”, adaugă Maria Ciobanu.
Maria Andronache: „Ajutorul de deces și ajutorul de înmormântare sunt noțiuni identice, întrucât se referă la același tip de prestație”
Atât Luminița Munteanu, reprezentantul Direcției de Asistență Socială Iași, cât și Maria Andronache, directorul executiv al Casei Județene de Pensii Iași, susțin că Maria Ciobanu nu poate beneficia, în același timp, atât de ajutor de înmormântare, cât și de ajutor de deces.
„Vă aducem la cunoștință că în cazul decesului persoanei cu handicap grav sau accentuat, care nu realizează venituri din salarii sau pensii, până în momentul decesului, foști beneficiari ai indemnizației lunare stabilite în conformitate cu prevederile Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările și completările ulterioare, Direcția de Asistență Socială Iași poate acorda un ajutor de urgență în cuantum de 50% din valoarea ajutorului de deces acordat în cazul pensionarului, prin sistemul asigurărilor sociale de stat. Ajutorul de urgență se va acorda susținătorului legal, doar în situația în care acesta nu a beneficiat de ajutor de deces, stabilit pentru un membru de familie al pensionarului. În situația susținătorilor legali, rude de gradul întâi care sunt și pensionare, aceștia pot beneficia de ajutor de înhumare acordat de la Casa Județeană de Pensii Iași. Conform H.C.L. nr. 294/2011, nu se pot primi două ajutoare privind înhumarea aceluiași decedat. Doamna Maria Ciobanu s-a prezentat la Direcția de Asistență Socială, unde inspectorul de ghișeu i-a prezentat pașii care trebuie parcurși pentru a accesa acest ajutor”, declară Luminița Munteanu, director executiv la Direcția de Asistență Socială Iași.
Ajutorul de deces și ajutorul de înmormântare sunt același lucru, având același scop, sprijin financiar acordat în cazul decesului unui pensionar sau al unui membru de familie al acestuia.
„În conformitate cu prevederile art. 126, alin. 1 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces în cazul morții unui membru de familie care nu este asigurat sau pensionar la data decesului. În înțelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi soțul/soția, copiii proprii, copiii adoptați, copiii aflați în plasament familial ori cei încredințați spre creștere și educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă își continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 de ani, precum și copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menționate. Pot dispune de ajutor de deces părinții și bunicii oricăruia dintre soți. În situația în care membru de familie era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiția prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă și data ivirii acesteia.
Dacă doamna Maria Ciobanu este pensionară în sistemul public de pensii, poate solicita ajutor de deces pentru fiul decedat doar în condițiile îndeplinirii prevederilor legale mai sus menționate. Specificăm faptul că ajutorul de deces și ajutorul de înmormântare sunt noțiuni identice, întrucât se referă la același tip de prestație, respectiv ajutorul acordat în cazul decesului unui pensionar sau al unui membru de familie al acestuia, și se acordă o singură dată, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Ajutorul de deces pentru membru de familie este în cuantum de 3.048 de lei”, precizează Maria Andronache, director executiv la Casa Județeană de Pensii Iași, legat de cazul Mariei Ciobanu.