Noua metodologie de examinare la UMF Iași, un fiasco total! Studenții au identificat o groază de probleme!
Noua metodologie de examinare la UMF Iași se vrea a fi un pas important spre evoluția sistemului de învățare, doar că a fost făcut cu stângul. Studenții sunt nemulțumiți de noul sistem care a fost implementat înainte de a fi perfectat. Rectorul UMF Iași susține că lucrurile vor evolua spre bine, mai ales că se urmărește alinierea procesului de studiu și examinare la standardele internaționale
Modul de evaluare a studenților de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Iași s-a schimbat de mai multe ori în ultimii ani. Înainte de pandemie era structurat astfel: nota din timpul anului (10 la sută), calificativul de la examenul practic (40 la sută) și cel de la grilă (50 la sută). Pentru jumătate de an, la începutul pandemiei, examenele s-au dat online, apoi s-a revenit parțial la modalitatea de dinainte de pandemie, cu excepția faptului că nu s-au mai dat examene clasice tip grilă, ci evaluarea pentru ponderea de 50 la sută se făcea prin tratarea, în scris sau oral, a unor subiecte din materia de curs.
Ce cuprinde noua metodologie de examinare la UMF Iași
La ora actuală, nota finală la o materie este compusă din două tipuri de evaluare. Nota după verificarea cunoștințelor din timpul semestrului are ponderea de 20 la sută. Studenții susțin teste pe parcursul semestrului, după care se face o medie. Pentru a putea susține examenul grilă este nevoie ca studenții să susțină un examen practic, care este apreciat sub aspectul admis/respins. Examenul practic se poate susține la patul bolnavului sau poate fi de tip scris.
Examenul grilă are o pondere de 80 la sută și este dat pe o tabletă. Fiecare student are o grilă individualizată, selectată din baza de date de către un program informatic. Întrebările sunt de tip complement simplu și complement multiplu, în proporții egale. Numărul de întrebări pentru grila de la o anumită materie se face în funcție de numărul orelor de curs ale materiei respective. Pentru a putea promova materia respectivă, studenții trebuie să obțină minim nota 5 (fără rotunjire) la fiecare dintre formele de examinare menționate.
„Noua metodă de examinare nu a fost privită cu ochi foarte buni de studenți pentru că totul părea foarte incert. Am primit informații destul de târziu despre cum va fi, cu puțin timp înainte de sesiune, ceea a determinat un sentiment de îngrijorare.
În sine, organizarea a fost bună. Nu au fost probleme extraordinare cu tabletele și au fost locuri suficiente pentru ca fiecare student să-și programeze examenele cum dorește. În ceea ce privește conținutul grilelor, au mai fost probleme, dar asta nu ține de organizare, ci de fiecare catedră în parte”, spune Adriana S, studentă la UMF Iași, în anul VI.
Studenții, exasperați de noua metodologie de examinare la UMF Iași!
Prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iași, declară că aceste noi modalități de evaluare sunt destinate să pregătească viitorul personal medical pentru piața globală.
„Se spune în spațiul public că noi implementăm un «sistem revoluționar de evaluare a studenților la medicină și farmacie». De fapt este un pas firesc ce trebuie făcut pentru a ne alinia la standardele europene și internaționale și pentru a ne pregăti studenții pentru o piață a muncii globală, care utilizează deja aceste metode de evaluare”, spune rectorul UMF Iași, Viorel Scripcariu.
Mulți dintre studenții examinați susțin că sistemul a reușit să îi dezamăgească încă o dată.
„Pentru un student care a depus efort constant în timpul semestrului din dorința de a acumula cunoștințe teoretice cu aplicabilitate clinică, pot spune fără nicio reținere că ne putem lipsi de aceste grile.
Normalitatea înseamnă informații neactualizate, cărți învechite, înseamnă lipsă de comunicare între cadrele universitare în ceea ce privește predarea uniformă la cele cinci serii sau, mai bine spus, înseamnă lungi ore de căutări și cercetări pentru rezolvarea unor grile care nu au nicio aplicabilitate clinică, care întrec orice limită de bun simț?”, mărturisește Claudia R., studentă în anul II.
Studenții nu ar trebui să se streseze cu incertitudinea bunei funcționări a platformei și cu un sistem de evaluare care încă are lacune, atâta timp cât se confruntă cu volumul mare de informații de reținut într-un timp scurt și cu standardele înalte la care trebuie să se ridice viitorii rezidenți.
„Ideea platformei e bună, însă partea practică mi-a lăsat un gust amar. Au fost diverse probleme, pornind de la necesitatea folosirii unei rețele securizate UMF pentru accesare și terminând cu întrebarea: «Mai merge platforma?». Studenții trebuiau să se programeze la examene, sistemul a picat și a trebuit să ne înscriem încă o dată, iar situația a generat panică.
Au existat erori chiar și în timpul examenelor, dar și probleme cu bazele de date și simulările. Nu cred că este etic ca studenții să fie nevoiți să treacă prin genul acesta de situație”, mărturisește un student din anul V despre noua metodologie de examinare la UMF Iași.